Bild
Nästa artikel
Gomolzigs måsvinge

Gomolzigs måsvinge

Föregångare

Mercedes Benz var inte först med måsvingedörrar, en klurig uppfinnare hade hunnit före.

Mercedes-Benz 300SL  blev en milstople i bilhistorien med sina speciella måsvingedörrar. 300SL hade premiär 1954 och dörrtypen hade innan använts av Mercedes på en racerbil redan 1952, men före det sågs måsvingen på en helt annan bil.

Herbert Gomolzigs specialare byggd runt 1949-50 var innovativ med inte bara måsvingedörrar, den hade också avtagbara luckor i dörrarna på det sätt som senare kallas för "T-top" eller Targa. Idén hade Herbert med all säkerhet fått från flyget då han var verksam främst inom segelplan. 1952 satte han upp firman Herbert Gomolzig Flugzeugbau GMbh som kom att tillverka flygplansdelar, tillverka segelplan och dessutom service av flygplan, nånting man håller på med än idag.

Golmozigs bilprojekt baserades på mekanik från Volkswagen, men någon serietillverkning kom aldrig till skott. Denna vagn är spårlöst försvunnen.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#2
Janne G
2014-03-01 12:10

Då är det alltså minst två saker 300 SL inte var först med. Tänkte på alla som med en dåres envishet försöker slå i sin omgivning att 300 SL var först med bensininsprutning.

#3
Viljam
2014-03-01 15:04

Vilka är egentligen grinpellarna som ogillar roliga artiklar som Klassiker lägger in?

#4
Sören Fogdenius
2014-03-02 12:30

Vagnen påminner lite om Porsche 356, hjulhusen fram om SAAB 92. Synd att den inte kom i produktion. Även först med Targatak? Inte känner jag till om MB hävdat att de ligger bakom måsvingekonstruktionen som sådan, eller om Porsche klurat ut Targa lösningen.
Janne G; VW 1600 var den första masstillverkade bilen med elektronisk insprutning, MB hade mekanisk insprutning 1954 och Peugeot 1963, efter vad jag läst.
Huruvida MB var först eller inte, framgick inte, där jag hämtade informationen.
Berätta gärna vem som var först (om det nu har någon egentlig betydelse....)

#5
Retro
2014-03-02 15:55

På bilderna i alla fall ser det ut som om bilen har en bra finish vilket inte verkar vara vanligt på gamla prototyper. Flera av bilarna som visats på denna sida även från större tillverkare är dels makalöst fula och dels ser de ganska grovt tillyxade ut. +-poäng på detta, tycker jag.

#6
Janne G
2014-03-02 17:21

Vem som var först törs jag inte svära på, men Goliath serietillverkade bilar med insprutning på ottomotorer 1952(tvåcylindrig tvåtaktsmottor!), strax innan tävlingsversionen av 300 SL fick det och två år innan den serietillverkade måsvingen kom.
Sedan gäller det ju att inte fastna i besserwisserfällan och prata om bränsleinsprutning utan av s peca om man menar otto- eller dieselmotor. Den första bil med dieselmotor jag känner till är Citroën Rosalie från 1933.

#7
Hans H
2014-03-03 14:31

Det är väl som med Saab Turbo. Den var inte först, men det var den som gjorde avtryck.

#8
Jörgen Persson
2014-03-11 20:43

Bugatti gjorde på trettiotalet en prototyp med måsvingedörrar på en Atlantickaross. Ej att förväxla med den nyskapade måsvinge-Bugattin som Mullin collection tagit fram.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.