Nästa artikel
Grattis Carlsson på taket!
Jubilar

Grattis Carlsson på taket!

Publicerad 5 mars 2013
Idag fyller Saablegendaren Erik Carlsson 84 år!

Erik Carlsson från Trollhättan torde vara en av våra mest kända svenskar, trots att han egentligen slutade tävla som fabriksförare 1970, har hans profil som "ambassadör" för Saab inte bleknat utan snarare förstärkts med åren. Han är "mr Saab" med hela världen, och är ännu i högsta grad aktiv med att vara promotor för Saabs varumärke internationellt.

 

Få tävlingsförare har blivit såpass välkända i den breda massan utanför motorvärlden som han. I princip alla känner till och har hört talats om Carlsson på taket och hans bravader i rallyskogarna främst under sextiotalet, namnet och historierna lever ännu i högsta grad.

 

Tävlat med bilar började han med tidigt femtiotal, genombrottet kom 1955 med seger i Rikspokalen, och sen kom segrarna att avlösa varandra i skilda evenemang som RAC, Akroipolisrallyt, svenska rallyt, Monte Carlo med flera. De flesta komkurrenter stod smått förstummade över hur han kunde framföra den jämförelsevis undermotoriserade lilla saaben så hiskeligt fort.

 

Smeknamnet "Carlsson på taket" som slog igenom direkt i folkhemmet, lär ha myntats av C-G Hammarlund. Detta efter Carlsson rullat runt med bilen på en sträcka av Sörmlandsrallyt.

Och det var inte sista gången han rullade med bilar, det blev nästa något av Eriks specialitet att rulla runt och oftast ändå fullfölja loppet, det har även hänt att han medvetet rullat runt bilen bara för show. Saabarna var synnerligen lämpade för detta, chassit är lätt och oerhört starkt.

 

1963 gifte sig Erik med Pat Moss, hon var också aktiv ralltyförare och dessutom syster till den berömda Stirling Moss. Hon tävlade på den tiden för BMC och gjorde en kort sejour hos Ford 1963 men övergick till Saabstallet 1964, Pat kom att tävla aktivt ända fram till 1974.

 

På sextiotalet spirade privatflyget, man talade om en "flygboom" och även Erik och Pat kom att ta flygcertifikat 1967, valet av flygplan var inte så svårt, Saab givetvis, Erik flög Safir, och Pat valde sig den mindre MFI-9.

 

Efter rallykarriären så kom både Erik och Pat att fortsätta vara intimt knutna till Saab, nu som PR-människor, med hela världen som arbetsfält. Pat gick bort 2008, men Erik gör än idag det han är bäst på, att vara "mr Saab"

med protoypen Catherina

Erik med Sonett och hans egen Safir, SE-CFZ som kom att registreras i England som G-AVGS

Här anländer Erik ståndsmässigt vid återinvigandet av Saabmuseet i mars förra året.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.