Nästa artikel
Grattis Volvo 760!
Jubilar

Grattis Volvo 760!

Publicerad 5 februari 2012 (uppdaterad 9 februari 2012)
I torsdags var det exakt 30 år sedan en ny Volvo premiärvisades på Genèvemässan.
Vid den här tiden var en helt ny Volvo någonting sensationellt. Jämfört med idag när Volvo och alla andra lanserar nya modeller och versioner på löpande band, var det förr betydligt mer sällsynt mellan uppdateringarna. 1957 kom Amazonen, 1966 Volvo 140-serien och visserligen hade 240/260 haft sin debut hösten 1974 men det var trots uppdateringen fortfarande väldigt mycket en 144 i grund och botten.
Visserligen hade vi även fått modellerna 66 och 343 från Nederländerna, men de räknade ingen riktigt som några äkta Volvo. Så en helt NY Volvo från Torslanda var en sensation av stora mått. Den konkurrerade ut Palme, Lill-Babs, Stenmark, ETA och sovjetiska u-båtar från tidningarnas löpsedlar.

I samtida motorpress löd rubrikerna ”Lyxvagn med rallybett” och ”En svensk tiger” bland andra. Alla var även samstämmigt imponerade av all avancerad teknik som hade lastats in i den nya bilen, något  Volvo-köpare sannerligen inte varit bortskämda med förut. Dock var det mesta av finesserna förbehållet tillvalslistan - så även den fina skinninredningen i stram design i klart nordisk stil. 

Det helt nya chassit fick också mycket beröm, 760 var stram och konsekvent i sitt uppförande med för tiden utmärkt väghållning, och dessutom hade i sann Volvo-anda stor möda gjort för krocksäkerheten. Mycket i den senare delen var banbrytande lösningar.
 
Den nya Volvons form diskuterades vitt och brett, den var ännu kantigare än tidigare men samtidigt helt i linje med tiden, den kändes fräsch och nydanande. Man hade lagt ner mycket omsorg på att studera omvärldens modellutbud i både form och teknik. Arbetet med att skapa en ersättare till 264 i premiumskiktet hade påbörjats redan under mitten av sjuttiotalet och de första körbara prototyperna testades redan 1978. Den ursprungliga premiären var från början planerad till 1980, men finslipningar och tester drog ut lite mer på tiden.
   
Vad man hade att anmärka på i de första testerna var att bagageutrymmer var stort men svårlastat med hög tröskel. Vindbrus var också en irritationsfaktor och en del inredningsdetaljer i tvivelaktig kvalitet. En annan detalj det skrevs om som krävde tillvänjning var servostyrningen, 1982 var en sådan sak ingen självklarhet i en europeisk prestigebil...
Dessutom var detta en ganska dyr bil, nybilspriset låg runt 100 000 kronor i basutförande. Ville man ha de extra finesserna från godishyllan som bestod av farthållare, elhissar, sollucka, A/C, skinnklädsel med mera så kunde man  få lätta på lädret med ytterligare bortåt 50 000 kronor.
Först 1984 kom en man ut med en budgetmodell, den som bekant kom att heta 740.
 
Året efter lanserade man både 740 och 760 Herrgårdsvagn, i övrigt var det på Volvovis sparsamt med uppdateringar, först inför 1988 fick båda två lite ändringar främst i fronten och 760 försågs med den nya speciella ”multilinkbakaxeln" som fick följa med till efterträdaren 960. Tronskiftet mellan dessa två furstliga Volvomodeller skedde 1990. Den mer folkliga 740 fick dock hänga med ända fram till 1992.
 
Volvo 760 kom att utgöra basen för märkets fortlevnad, för under slutet av 1970-talet hängde företagets existens på en skör tråd, en utebliven fusion med Renault gick i stöpet  och vikten av att ta fram en modern bil blev ännu mer akut.  Det gick så långt att det sägs att internt började projekt 760 kallas för 11.55, fem i tolv, det var bråttom innan klockan klämtade för gott alltså. Den nya Volvon var inte bara tänkt att bli en lyxig bil i tiden, utan en plattform att säkra produktionen av nya bilmodeller under 1980-talet för så värst mycket mer utvecklingskapital hade man inte efter 760:n var klar. Och även den planen lyckades man med då själva grunden stod sig ända fram till 1998 då epoken bakhjulsdrivna Volvos fick ett värdigt avslut med toppmodellen S90/V90. 

Totalt byggdes hela 221 309 Volvo 760 under dessa år, och de allra flesta veks för exportmarknaden. För denna modell som ändå är en av de mest för oss kända och fick ikonstatus på ett tidigt stadium  blev faktiskt ingen särskilt vanlig syn på våra vägar, när såg du en äkta 760 sist? 

Rakt in i folksjälen.

Pressen var positiv - uppslag från Teknikens Värld, Bilsport och Automobil 1982.

Stram skandinavisk design på skinninredningen i 760GLE

1988 års 760 med nya fronten.

Denna tingest är en "mula" rullande testbänk för 760, de första kom ut på vägarna redan 1978

760-fakta

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.