Nästa artikel
Bilveteran Malmö
Guru

Bilveteran Malmö

Publicerad 9 augusti 2018 (uppdaterad 11 mars 2021)
Med allt samlat på ett ställe och med en stab på sju personer har Malmöbaserade Bilveteran skapat rena renoveringsfabriken. Här fixas allt från Dacia till Porsche!

I begynnelsen var normen att den som ägde en veteranbil i Sverige också skulle kunna meka med den själv. Den som trots allt anlitade en verkstad gjorde det nästan i smyg. Med åren har detta förändrats men knappast i den takt som det skett i länder som Storbritannien, Tyskland och USA. Visst finns det idag flera större verkstäder men den typiske specialisten på klassiska bilar i Sverige är fortfarande en enmans-show som trots att det ofta finns mer att göra än vad som kan hinnas med, av olika skäl inte kommer över den tröskel det innebär att expandera och anställa. Resultatet blir att många bilägare har svårt att hitta bra hjälp. 

Bristen på kapacitet i kombination med kostnadsläget i Sverige har lett till att entusiaster på senare år i allt större utsträckning låter renovera sina bilar utomlands. Det behöver inte vara någon dålig lösning men det kan vara väldigt långt till verkstaden om man vill klaga.

Bilveteran AB i Malmö är en entusiastbilsverkstad som går lite mot strömmen. På sju år har Ioan Ciugudean byggt upp en verksamhet med sju anställda som tillsammans klarar så gott som alla steg i en helrenovering – på en och samma plats. 

Utanför lackboxen väntar en Porsche 911 Targa och en Saab 93 på vidare befordran till monteringshallen.

Trots att det är semestertider när vi besöker lokalerna på Sporregatan är det tydligt att detta är ett ställe där det händer saker. Direkt innanför porten vilar en sliten Televerks-Duett på ett släp, den har just lämnats in för en helrenovering. På en av lyftarna hänger en Volkswagenbuss under slutmontering, varje del ser fabriksny ut. En illgrön nylackerad Porsche 911 väntar på sitt inkråm och mitt på golvet drar en Porsche 356 av sen modell till sig blickarna. Den djupa glansen i lackeringen, inredningsjobbet och finishen under bagagehuven vittnar inte bara om många timmars arbete utan också om yrkesstolthet.

– Vi renoverar alla märken, säger ägaren Ioan Ciugudean. Men det går åt ungefär lika många timmar att renovera en dyr bil som en billig och det kan ibland vara svårt att förklara. 

Det råder ett tillfälligt lugn i sliprummet. En Alfa Romeo Bertone-coupé är redo för nästa steg.

Vi fortsätter vår rundvandring med allt större ögon. I sliprummet står en plåtren Alfa Giulia GT -67 och utanför lackboxen glänser en nylackerad kaross till en Saab 93 -56. Inslagen i skyddsplast väntar en Citroën 2CV på de sista åtgärderna.

– Vi kan göra allt här utom sadelmakeriarbeten och krom här, säger Ovidiu Ungureanu som är bilelektriker och mekaniker. Det gör att vi får bra överblick. Men ibland kan det ta stopp i flera månader när vi saknar någon viktig del. 

Bilveteran utför fem till sex helrenoveringar per år. Arbetsinsatsen varierar mellan 500 och 1 500 timmar beroende på objektets skick och kundens ambitionsnivå. 

– Men det som främst styr hur mycket tid som går åt är plåtens skick och hur komplett bilen är, säger Ioan. Men för många kunder handlar det om just den bilen som ska renoveras, att hitta en likadan i bättre skick är inget alternativ. 

Kunderna kan delas upp i två huvudkategorier – dels de som haft en bil väldigt länge och som inte kan eller har tid att renovera själva, dels de som har letat upp sin drömbil och som nu vill ha den i ett specifikt utförande. 

– Alla kunder älskar sina bilar men ibland måste vi tacka nej till en bil för att den är för dålig, säger Ioan. Det gör ont. 

Ovidiu Ungureanu är utbildad till bilelektriker i Rumänien. Hos Bilveteran får han även göra mycket annat kul.

Varje uppdrag fotodokumenteras noggrant och när en bil är klar rör det sig ofta om tusentals bilder. Men allt under en renovering tar tid, även små detaljer som inte syns i slutresultatet. En dags felsökning ger inte många bilder men bidrar till slutfakturan. Bilveteran debiterar 400 kronor plus moms per timme vid stora renoveringar och 500 – 600 kronor vid mindre jobb. 

Mellan de stora jobben flyter en strid ström av mer begränsade uppdrag av olika karaktär, även försäkringsärenden där kunden vägrat att lämna sin klassiker till en ”vanlig” verkstad. 

Ioans eget bilintresse började med en Opel Kadett för drygt 20 år sedan, sedan följde Volkswagen Polo, Lada, Trabant och Skoda 110R Coupé. Just nu renoverar han en Dacia 1100 – en licensbyggd Renault 8. 

– Det var med mitt eget intresse allt började, säger Ioan. Vi blev ett gäng som mekade tillsammans och folk började fråga om vi kunde fixa deras bilar också. Till slut var vi nästan tvungna att starta ett företag. 

Citroën 2CV i presentplast – snart ska den få skärmar, dörrar och luckor. Nedan Dacia 1100 – verkstadsägaren Ioan Ciugudeans eget projekt.

Var en VW-buss så här fin ens 1965? Drömskick efter 1 500 timmar.
Volvo 1800ES på god väg och en Porsche-utmaning.

Att driva ett bilrenoveringsföretag i Sverige är inte särskilt svårt menar Ioan som ursprungligen kommer från Rumänien. Men visst gäller det att passa på kostnaderna så att det inte blir för dyrt för kunden. 

Trots god kapacitet är det ständigt väntetid på att få komma in med sin renovering till Bilveteran. Det finns uppenbarligen en stor outnyttjad potential för klassikerverkstäder i Sverige. 

Tre senaste jobben…
1. Helrenovering Porsche 356 från vrak i lådor till utställningsskick. Vi har försökt att kombinera det gamla sättet med det nya, använt epoxigrund och räddat så mycket som möjligt av ursprunglig plåt och delar.
2. Krockskada Triumph TR6. 
3. Helrenovering VW T2-buss. 

En tydlig trend
Alfa Romeo kommer starkt som samlarbil, flåsar Porsche hårt i nacken.

roligaste uppdraget
En Porsche 935 som verkligen tog -musten ur alla på verkstaden.

Hitta hit
Bilveteran HB
Sporregatan 13
213 77 Malmö
www.bilveteran.se
info@bilveteran.se

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.