Nästa artikel
English Car Care
Guru

English Car Care

Publicerad 6 september 2019 (uppdaterad 11 mars 2021)
Precis som en vanlig bilverkstad bortsett från nästan allt. Hos English Care Care utgör det ovanliga normen och under en vanlig dag kan de mest spännande bilmodeller passera verkstadsporten. Och i väntrummet serveras bara te.

På pappret framstår det hela som vilken större bilverkstad som helst men redan vid entrén är det något som inte riktigt stämmer. Några könlösa tjänstebilssuvar i mer eller mindre intetsägande kulör syns inte till. Verkstadsgolvets besökare utgörs istället av betydligt mer färgglada och spännande individer. 

På den här verkstaden justeras nämligen SU-förgasare till perfekt gång, centrummuttrar skruvas dagligen på blänkande ekerhjul och en svag doft av bensin samt patinerad läderklädsel retar luktsinnet.

På väggarna möts du av blänkande navkapslar, pampiga grillar från en svunnen tid och äldre undervisningsmaterial med så pedagogiska genomskärningar att även den mest komplicerade konstruktion blir lättförståelig. Det hela ger en obeskrivlig men samtidigt ombonad känsla – närmast hemtrevligt.

Steve Pike startade sitt English Car Care för snart 15 år sedan. Han flyttade till Sverige i slutet av 1990-talet och började då hos Jaguarverkstaden Joe’s Garage.

– Efter några år tröttnade jag på att enbart arbeta med ett märke, det blev väldigt ensidigt. Så jag drog istället igång min egen verkstad. De första åren hade jag knappt någon lön och jag fick hela tiden pumpa in pengar för att få det att gå runt. Det var väldigt tufft! 

Magnus Johanssons MGB GT har varit inne på en snabb genomgång inför en stundande europaresa.

Efter flera års hårt slit började jobben strömma till i allt högre takt och sedan dess har det fortsatt på samma väg. Det är dock inte bara inventarierna och bilarna som skiljer sig från de vanliga bilverkstäderna utan även kunderna.

–  På en familjebil där ägaren är helt ointresserad får arbetet inte kosta någonting alls och helst skulle det vara färdigt redan igår. Våra kunder har istället ett stort intresse och blir sällan stressade om exempelvis en reservdel är svår att få tag i, säger Steve.

Just kundernas starka intresse är också en av företagets absolut största utmaningar. 

– Det är deras ögonstenar och de lämnar inte ifrån sig dem till vem som helst. Vi måste hela tiden vara mycket noggranna. Vi får inte slarva någonstans för då förlorar vi deras förtroende och det har tagit lång tid att bygga upp. Vi har också en trogen kundkrets från i stort sett hela Sverige, berättar Steve och visar upp de kommande veckornas inbokade arbeten.

På väggen trängs kundbilarna och blandningen är smått uppseendeväckande. Under kommande dagar ska allt från en 1930-tals SS 100 via en Austin-Healey Sprite och Hillman Super Minx till en Morgan 3 Wheeler från 2015 passera genom verkstadsporten. 

– Arbetet är väldigt varierat och åldersskillnaden mellan bilarna stor. De äldre har vi stor erfarenhet av medan de nya kan vara lite mer utmanande. Eftersom vi är en av fyra auktoriserade Morgan-verkstäder i Sverige står vi i
direktkontakt med fabriken. Andra märken är lite klurigare men för Jaguar, Rolls-Royce och Bentley har jag bra kontakt med cheferna på de stora verkstäderna. 

Vart än blicken riktas upptäcks något nytt och det är lätt att helt förbise bilar som i vanliga fall skulle uppfattas som mycket spännande

Just blandningen av märken, modeller och årsmodeller gör verkstadsgolvet till en mycket spännande skådeplats. Vart än blicken riktas upptäcks något nytt och det är lätt att helt förbise bilar som i vanliga fall skulle uppfattas som mycket spännande. 

På en av lyftarna står en Morgan V6 Roadster från 2011 och vid ett bakhjul håller Kenneth Nilsson på med bromsarna.

– Denna är inte extrautrustad med skivor och de standardmonterade trummorna bak brukar oftast kärva. Annars har vi utfört en vanlig service med allt vad det innebär.

Kenneth har arbetat ihop med Steve i drygt åtta år. Hans bilintresse är stort och hemma i garaget finns flera klassiker men däremot inte några brittiska bilar.

– Det har blivit några ovanliga amerikanare som Hudson och Nash men på jobbet är det brittiskt fullt ut. Det är kul att arbeta med så varierade bilar!

Efter en stund fungerar åter bromsarna perfekt, ekerhjulet skruvas på plats och Kenneth för in uppgifterna i serviceboken. Nästa arbete ska utföras på en Jaguar XJ6 Series I.

– Det är en bra kund som lämnar in den för genomgång varje år. Han hängde med från Steves tidigare arbete på Joe’s Garage, berättar Kenneth. Har bryr sig inte vad det kostar eller hur lång tid det tar, bara det blir som nytt. 

När den nyrenoverade kylaren monterades i en Jaguar XJ upptäcktes ett mindre läckage som snabbt fixades till. Dubbla SU-förgasare som väntar på en uppfräschning hör till vardagen. Steves egna Rover P5B får agera lagerplats.

På lyftarna trängs klassiker som MGB Tourer och Triumph Spitfire 4 med en i jämförelse nästan ny bil som Morgan V6 Roadster från 2011.
– Det är ovanligt många sportbilar inne idag, i vanliga fall brukar vi i alla fall ha ett par Rolls-Royce och Bentley, berättar Steve.

Verkstadens reservdelslager är stort och varierande. NOS-kartonger från Crewe och Goodwood lockar extra.

Motorhuven fälls framåt och det krävs inga vidare kunskaper för att förstå vad som står på arbetsordern. Kylaren saknas men på arbetsbänken bredvid ligger originaldelen som renoverats med ett nytt cellpaket. Hela operationen flyter på bra men vid sluttestet upptäcks ett knappt märkbart läckage. Det visar sig snart att en av slangarna har en ytterst liten och svårupptäckt spricka. 

– Allt måste bli perfekt. Jag ska se om vi har någon kvar på hyllan men annars går det snabbt att få hit en ny från England, berättar Kenneth och går mot lagret.

Vid lyften bredvid står Don Allen och arbetar på en av flera MGB i verkstaden. Brittiska bilar är inget nytt för honom, han har sysslat med sådana hemma i USA. Ägaren till en Tartanröd Tourer kom med en lång åtgärdslista.  Dock blev arbetet ännu mer omfattande än vad kunden trott.

– Det är vanligt. En av punkterna var att konvertera motorn till blyfri bensin men när vi lyfte av topplocket upptäckte vi skador i en av cylindrarna. Nu ska jag ta bort kolvarna och se hur illa det är, säger Don.

– En annan kund lämnade in en röd GT som också gick dåligt. Ägaren gissade på fel med förgasarna med det visade sig istället bero på en trasig topplockspackning som i sin tur lett till att två av cylindrarna var fulla med vatten.

Aldrig tidigare lär en Austin Maxi 1750 delat garage med en Rover 827Si Limousine och en Aston Martin V8 Vantage S men på English Car Care är lokalerna fyllda till brädden med ovanliga britter samt mängder av reservdelar.

Den Bentley S3 Continental Flying Spur som står längst in i verkstaden ägs av en kund som sällan besöker Sverige. Till en Aston Martin DB7 med motorproblem krävs diagnosverktyg för att hitta felet. Den ovanliga Subaru-trion skrev vi om i nummer 7/2019 och bilarna ingår i Steves stora samling.

De brittiska registreringsskyltarna kommer från alla bilar som Steve importerat till Sverige.
– Jag exporterar även många bilar men jag har fyllt på med ännu fler!

Ovidiu Ungureanu monterar en ny fläkt på en kunds Jaguar S-Type för att miska risken för överhettning. Utöver vanliga skärmskydd har English Car Care även speciella glasfiberskydd formade för att passa på en Jaguar XJ.

Desto mindre arbete krävdes för den Bentley S3 Continental Flying Spur som gömmer sig under ett skynke längst in i verkstaden.

– Den ägs av en brittiska. Hon har haft den sedan tidigt 1970-tal och tog den hit för många år sedan för att fixa en rad med saker, säger Steve. Hon bor normalt i Centralamerika och vi förvarar den här under vintern. När hon besöker Sverige ser vi till att den är körklar. 

Vi blir avbrutna av att en mycket ovanlig Morgan Plus 4 Competition från 1967 rullar fram till porten. Det är stamkunden Leif Bågesjö som ska få en förgasarjustering utförd.

– Jag har lagt ner mycket tid på att renovera den och nu är det bara småförbättringar kvar. Min sambo köpte den faktiskt redan 1968. Efter något år flyttade hon ner till Italien där bilen användes till mitten av 1980-talet. Sedan stod den fram till ifjol innan jag åter tog den till Sverige och påbörjade renoveringen, berättar Leif medan Don ställer de dubbla förgasarna. 

– Nu går den perfekt igen, säger Don och stänger en av motorhuvens luckor.

Leif skiner upp och försvinner lika fort som han kom dit. Dagens nästa bil är betydligt nyare med fortfarande av hög dignitet. Utanför verkstaden står en Aston Martin DB7 Vantage Volante från 2001 och nu måste diagnosverktyget plockas fram. Don kopplar in sig på OBD-uttaget vid passagerarplatsen och snart hopar sig felkoderna på skärmen.

– Den misständer på sex av tolv cylindrar! Dock verkar felet bara kom från en cylinderbank men jag tror inte alla tändspolar gått sönder samtidigt så det här måste vi undersöka mer noggrant innan vi beställer delar.

Dagen börjar lida mot sitt slut men än strömmar kunderna med sina brittiska klenoder in genom porten. Det hela är en smått overklig upplevelse och det är svårt att inte bli fascinerad över de många olika besökarna. Tänk om alla bilverkstäder var så här spännande! 

KENNETH NILSSON
Har jobbat på English Car Care i åtta år. Började hjälpa Steve på kvällarna men arbetar nu heltid. Själv kör han bland annat en Hudson Terraplane Standard från 1935 och Nash Statesman Airflyte Super från 1950. 

DON ALLEN
Den glada amerikanen som varit i verkstaden nästan lika länge som Kenneth. Har tidigare arbetat mycket med brittiska bilar i hemlandet, bland annat för ett racingteam. Privat kör han engelskt men i garaget finns även en Nissan Skyline GTS-T R33.

STEVE PIKE
Grundaren av English Car Care. Flyttade till Sverige i slutet av 1990-talet och började arbeta på Jaguarverkstaden Joe’s Garage. Har genom åren byggt upp en svårslagen kunskapsnivån.Har en enorm bilsamling och förkärlek för British Leyland.

OVIDIU UNGUREANU
Är nyast i gänget på English Car Care. Att arbeta med äldre bilar är ingenting nytt även om -brittiska bilar är ovanliga i hemlandet Rumänien. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.