Bild
Nästa artikel
Gyroskopiska Gyro

Gyroskopiska Gyro

Snurrigt

En bil behövde nödvändigtvis inte ha fyra hjul, det kunde väl räcka med två?

Tanken med en gyrostabiliserad bil på två hjul kan ledas tillbaks till 1912, det fungerade sisådär men idén dog inte ut där. Bland annat så tog Ford upp idén på fullt allvar med Gyron 1961. Gyron var dock ingen fungerande bil, tekniken fanns förvisso men materialiserades aldrig utan den drogs runt på utställningar och shower som en fullstor modellbil.  För designen stod Alexander Tremulis

Men något senare kom Tremulis att ge formen åt en fullt fungerande gyroskopbil, Gyro X-1.
Alexander Tremulis form går inte att ta miste på, men vilka som stod bakom och egentligen byggde Gyro verkar vara något ljusskyggt. I mediareleasen 1967 stod det bara att utvecklingen och finansieringen hade skett av folk som annars konstruerade långdistansrobotar... 
Konstruktören bakom Gyrostabiliseringen hette Thomas Summers, och bilen byggdes hos en verkstad som kallade sig Troutman & Barnes.

Fungerade Gyro X-1?  Den kördes förvisso, men hur den uppförde sig och fungerade finns det ingen rapportering om. Den sägs ha haft en Mini-Cooper motor men att produktionsbilarna skulle eventuellt få VW-motorer, och i förlängningen skulle även trimmade boxersexor från Corvair kunna fås att tillgå, och kanske ett passagerarsäte, visionerna var helt klart stora.

Men av detta blev inget, Gyro försvann in i glömskan rätt fort och så gjorde även bakgrundsfigurerna. Men bilen har återfunnits, så det var inte bara ett luftbygge. Den har en VW-motor installerad egendomligt nog, men har någon gång försetts med en normal tvåhjulig bakvagn, och finns i Las Vegas i ett bedrövligt dåligt skick. 
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Ola Backer
2017-02-07 08:19

Film finns faktiskt bevarad på Gyron i drift!
www.youtube.com/watch?v=d6NDOAlpVIA

#2
Ola Backer
2017-02-07 08:27

Lite bilder på bakre hjulupphängning/stödhjul, interiör och gyromontering:

http://thenewcaferacersociety.blogspot.se/2008/02/when-is-motorcycle-not...

#3
Oscar G
2017-02-08 19:22

I början av 90-talet var idén aktuell igen. Det skrevs en hel del då om "motorcykeln med kaross", och den visades på diverse mässor. Såg den själv då den visades upp på Stockholms Bilsalong - eller om det möjligen var på Elmia, jag var på båda med kort mellanrum så jag minns inte säkert. Inte heller minns jag säkert om den använde gyroteknik, eller om den "bara" fungerade som en vanligt MC.

Hur som helst: den hade två sittplatser i tandemposition, precis som en motorcykel, samt stödhjul som fälldes ut vid krypkörning och parkering.

Klart läge för Klassiker att rota i arkivet och bringa klarhet där mitt minne brister!

#4
Mårten Carlsson
2017-02-08 20:48

Oscar, det var Peraves "Oekomobil" vill jag minnas den kallades. Jag fick provköra en sån en gång, udda upplevelse. Den hade ingen gyrostabilisering utan var i princip en motorcykel med skal.

#5
Ola Backer
2017-02-14 13:45

Peraves Ecomobile har utvecklats och blev sedan Monotracer, finns numera även som eldriven.
https://www.youtube.com/watch?v=HUEvCakq8mU

Gyrobalanseringen är inte förkastad som ide. San Francico-baserade LIT Motors utvecklar en tvåsitsig mc med gyro. https://www.youtube.com/watch?v=43l09z4yy_g

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.