Bild
Nästa artikel
Här köper du Klassikerguiden 2013!

Här köper du Klassikerguiden 2013!

Specialutgåva

Nya Klassikerguiden finns ute i butikshyllorna. Läs om hur vi köper en Citroën B11 i lådor, helrenoverar en Volvo 165, bygger en helt ny Volkswagenmotor och mycket annat. 132 sidor fyllda med fixarglädje och garage-inspiration. Här hittar du boken.

Klassikerguiden 2013 finns ute i butik nu - ladda ner listan till höger så hittar du alla försäljningsställen. Hittar du inte boken kan du beställa den direkt från oss genom att mejla prenumeration@okforlaget.se! Priset är 99 kronor - frakt tillkommer.

 

Klassikerguiden 2013 – innehåll:

Citroën B11 i lådor
Att ta över en påbörjad renovering kan vara vanskligt, särskilt om den påbörjades för 40 år sen. Men vi struntar i varningsklockorna.
Doktor DS
Ulf Ståhlnacke kan sina Citroën-paddor. Det är ju hans jobb!
Ekerhjulsrenovering
Kurt Lindgren har renoverat folks ekerhjul i snart 30 år.
Kromgurun
Croma förvandlar tunnrostade grillar till blankdelar i nyskick.
Volkswagen-räddaren
Wolfparts fixar plåtbitarna till riktigt tidiga Volkswagen-bilar.
Pulverlackering – så går det till!
Mindre kladdigt, miljövänligare och billigare än vanlig lackering.
Volvo 165 – en lång renoveringsresa
Från lovande objekt via utdömt vrak till utställningsskick. Nu har Fredrik Nyblad sin drömbil. Hur känns det?
Första kollen
Vad är det för bil vi köpt? Det är viktigt att gå igenom ”fyndet”.
Bromsrenovering
Att byta ut hela bromssystemet på en gång kostar en slant men kan visa sig bli billigare i längden. Julle byter rubbet!
Provkörning inför renovering
Att köra lite med bilen innan den rivs isär är en riktigt bra strategi.
Totaldemontering och blästring
Att plocka isär en bil kan gå väldigt fort – särskilt om man gör det på fel sätt. Gör inte det – lär dig demontera rätt!
Svetsa rost
Efter blästring visar det sig precis hur dålig karossen är. I vilken ände börjar man? Julle visar vägen.
Reservdelsjakt
En stor del av ett renoveringsarbetet är jakten på rätt delar. Räkna med felköp och väntetider men också med nya vänner!
Gör klart för lack!
Hur mycket kan man göra själv för att underlätta för lackeraren och i förlängningen spara pengar? Och vad ska man undvika?
Proffsigt grundarbete
Så arbetar yrkesmännen med karossen innan topplackeringen läggs. Det handlar inte bara om att slipa. Men nästan.
Nylackerad – vad gör man nu?
Att få hem en nylackerad kaross är kul. Men hur går man tillväga för att monteringsarbetet ska gå så bra som möjligt?
Det stora pusslet
Att montera ihop en bil som varit helt isärplockad är en stor uppgift och inte bara lustfylld. Men nu sätter vi igång.
En Volvo 165 är återfödd
Det blev krångligare, dyrare och mer tidskrävande än någon kunnat tro. Men här är en ”ny” bil som ingen annan har. Hurra!
Saab 95 1960 – respektrenoverad
Krockskadad, inkomplett och stillastående i decennier. Henric Tungström tyckte ändå Saaben var i mycket bra skick!
Tatra T600 Tatraplan 1951
Trots ett misslyckat renoveringsförsök i Tjeckien och en massa andra bedrövelser blev Jerry Pijak till slut klar med sin Tatra.
Volvo Amazon 1968
Att renovera Amazon i ett radhusgarage och med så få nytillverkade delar som möjligt var utmaningen. Peter Wallgren lyckades!
Honda Civic 1976
Små bilar – små problem? Nja. Att återställa en Civic till originalskick kräver reservdelssökning över hela världen. Ralph vet.
Alfa Romeo Giulia 1600 Spider 1964
Joakim Källviks visste precis vad han skulle ha för bil. Men den skulle inte vara i gott skick. Absolut inte!
Volkswagen Typ 1 1950
Först tog det 20 år innan Anders fick köpa den. Sedan tog det nästan 10 år till. Men under tiden mognade ett beslut fram…
VW 1600 TL får herrejössemotor!
Jon Remmers bygger en riktigt snärtig Volkswagenmotor från grunden med helt nya delar.  
 Ford Fiesta 1,1 Bravo
Vandaliserad, död och dammig. Klassiker rycker ut för att rädda en unik bil som tillverkats i miljontals exemplar.

Taggar: Reportage, Hem

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.