Nästa artikel
Heinz Hornet
Vinnarbil

Heinz Hornet

Publicerad 21 december 2018 (uppdaterad 21 december 2018)
Vilken fantastisk tävling! 1966 kunde du vinna en unik Wolseley Hornet cabriolet om du köpte Heinz bönor. 57 bilar fanns i potten!
Heinz känner vi främst som ett amerikanskt ketchupmärke. Men de gör många olika livsmedel, över hela världen. I England hade de etablerats redan 1896 och man körde länge med samma slogan: "Heinz 57".

Heinz brukade också hålla storslagna tävlingar, ofta med bilar som priser. I mitten av sextiotalet skulle en ny soppa lanseras och då slog man på riktigt stort med Heinz 57. Man ville ha hela 57 bilar att dela ut i tävlingen.

Då vände man sig till Crayford Engineering, en firma som hade blivit kända för att bygga om Austin Minis till cabrioleter,och i samspråk med dem kom Heinz fram till att Wolseley Hornet skulle passa som prisvinnarbilar. Det var ju en lyxigare variant på hundkojan.  

Vad de inte visste var att Crayford Engineering, som bestod av Jeffrey Smith och David McMullan, inte hade någon egentlig verksamhet alls att tala om. De byggde om hundkojorna hemma i sina egna garage!

Och nu tackade de ja till att bygga om 57 bilar på ett bräde...  De lyckades dock förhandla sig till att Heinz fick vänta ett år med tävlingen medan Jeffrey och David försökte dölja paniken.  

Hösten 1965 började bilarna från BMC anlända, fem biltransporter per dag kom till Westerham och letade förgäves efter Crayfords adress...  Men de fick tillåtelse att husera alla bilarna på en nudistkoloni, det var ju ändå rätt tomt där på vintern...

Tävlingen som hölls våren 1966 blev en succé. Över en miljon bidrag strömmade in. I juryn satt en direktör från Heinz, Jeffrey Smith från Crayford samt kändiskocken Sir Clement Freud.   

Av alla deltagare skulle det vaskas fram 57 stycken vinnare. När det stod klart visade det sig att och nästan alla vinnare var kvinnor, det var ju så att då var det så gott som uteslutande de som gick och handlade.  

Så vad fick vinnarna då, vad var speciellt med Heinz Hornet?

Wolseley Hornet var redan från början en 'upmarket'-variant på hundkojan med liten koffert. Nu blev de ännu mer upmarket. Först och främst förvandlades de av Crayford till cabriocoacher med sufflett.

Dessutom fick de ett inbyggt litet isolerat skafferi för matvaror, en tekokare, picknickorg, radio och säkerhetsbälten. Dessutom byggde man in en liten sminklåda i instrumentbrädan, med produkter från Max Factor.  

Heinz Hornet levererades i antingen grått eller vitt, alla hade röd skinnklädsel. Dessutom fanns en klausul att Crayford inte fick bygga några fler. Dessa vinnarbilar skulle vara unika.   

Av de 57 Heinzbilarna uppskattas idag hela 40 stycken fortfarande finns kvar.  
 

Hornetbilarna vinterparkerade på Tatsfields nudistkoloni i väntan på att konverteras till cabriocoach. Taken skulle ju kapas av så det gjorde inget att någon dansade på dem...

Här verkar Crayford ha löst lokalproblemet.

Sminklådan med utvalda makeup-artiklar från Max Factor var en av många speciallösningar.

Tävlingsformuläret som lockade miljoner att deltaga.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.