Bild
Nästa artikel
Helrenoverat helgon

Helrenoverat helgon

Reportage

Christer Eriksson fick ett hemligt uppdrag: rädda Helgonets motor. Det var en B18 Sport som fått glorian lite på sniskan.

Tv-serien Helgonet med Roger Moore i huvudrollen blev en riktig långkörare med totalt 118 avsnitt 1962-69. Volvos B18-motor var också en slitstark långkörare. Det var ju i P1800 som motorn först debuterade och under 1960-talet skulle den också finnas i Amazon och 140-serien. Motorn i 1800-modellen hade dubbla SU-förgasare och oljekylare. Till en början var effekten 100 hk SAE. I Roger Moores 1800 S års-modell 1967 var effekten 115 hk SAE.
 

Helrenoverat helgon

Flera exemplar användes i tv-serien och bilen som ursprungligen hade registreringsnumret NUV 648E ägdes privat av Roger Moore. Han sålde den senare till skådespelaren Martin Benson, mest känd som skurken mr Solo i Bondfilmen Goldfinger. Volvon bytte sedan ägare flera gånger och i början av 2000-talet renoverades bilen omsorgsfullt.
 

Helrenoverat helgon

Det var inte originalmotorn som satt i när bilen renoverades. När Volvo Cars köpte bilen för några år sedan så hade också rätt motor hittats. Den var dock i stort behov av renovering. Uppdraget gick inte till någon av Volvo Cars egna special-verkstäder utan till ett litet garage i Torshälla.
 

Helrenoverat helgon

Krilles Motor hade tidigare renoverat motorn i en 240 Turbo som Volvo senare köpt och det arbetet ledde till att Christer ”Krille” Eriksson med sin firma Krilles Motor fick förfrågan.  
 

Helrenoverat helgon

Krilles Motor är specialiserad på att helrenovera Volvos rödblocksmotorer och precis som alla andra kunder fick Volvo hela arbetet väl dokumenterat.
 

Helrenoverat helgon

Hela motorn demonterades och block, topp, vevstakar samt vevaxel maskinbearbetades. Alla slitagedelar byttes mot nya när motorn sedan sattes ihop. Kamaxel, kamdrivning och oljepump är några av detaljerna som Krille ersatte. Bara delarna går på drygt 21 000 kronor.
 

Helrenoverat helgon

I Klassiker nr 9/2021 berättar vi i 27 steg hur renoveringen av motorn gick till.
 

Nytt supernummer!

Ännu en fantastisk utgåva av Klassiker! Ewy Rosqvist von Korff återser sin Monte Carlo-PV, vi kör supersatsningen Honda NSX och blir farliga med en biltrailer kopplad till vår nyrenoverade Range Rover. Dessutom stor guide till Nash och Austin Metropolitan, en Ford Taunus i lastvänligt utförande, en Borgward Isabella som befriats från ladan och en superrenovering av Helgonets Volvo B18-motor. Missa inte!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.