Bild
Nästa artikel

Historiskt rally - så funkar det!

SPORT

Att tävla med gamla bilar i skogen blir allt mer populärt. Tröskeln för att komma igång är låg och det är upp till dig själv att bestämma nivån.

Även om du inte var gammal nog att få vara ute skogen och kolla på
rallytävling när Tom Trana och Erik Carlsson härjade som bäst finns i
dag en möjlighet att se bilarna från den tiden köras som de gjorde då
det begav sig.



Föreställ dig en tokvarvande tvåtakts-Saab där dammet från grusvägen
blandas med blåröken och det typiska ljudet ekande bland träden.



Tänk dig till sist att du själv rattar en klassiker i skogen, för den
tanken ligger närmare dig själv än vad du tror. Om du tycker om bilar
med fart, vill säga.



I Sverige togs 1987 ett första steg till det som idag är föreningen
Rallyklassikerna. Föreningen arbetar för att "driva det nos-talgiska
rallytävlandet vidare".



Intresset för att återerövra bilar, förare och tävlingar inom rally-
och racingsporten har stadigt ökat sedan de första idéerna kom till
skott. Ordet rally eller egentligen rallye är ursprungligen franskt
(rallier i infinitiv) att samlas. Re-allier om man vill vara riktigt
gammelfransk.



Det var så de gjorde förr. Rallyförarna samlades på en bestämd plats
efter att ha avverkat olika transportsträckor.  Sedan kördes
specialsträckorna på tid. Det är klart att man även ska bruka gamla
fordon som de användes då, det tävlades ju med bilarna! I skogen och på
bana, men vi håller oss till skogen den här gången.




Det är enkelt att börja tävla i historiskt rally. Enklare än historisk
racing på bana, i den bemärkelsen att bilarna är mindre ombyggda för
ändamålet och att det går åt mindre tid.

oftast går bara lördagen åt av en helg, om tävlingen inte körs för långt bort.



Service och underhåll behöver inte vara så avancerat. Det räcker med
domkraft, verktygslåda, ett par extradäck, bensin och lite andra
nödvändiga kemikalier.



Inga noter är tillåtna. Ska det vara tidsenligt, så ska det.
Kartläsaren är just därför kartläsare och håller reda på starttider,
sträckor och allt annat som en kartis gör. Precis som i gamla tiders
tävlingar.



Träning på sträckorna är inte tillåten, det blir lite mer spännande och
utmanande för föraren på så vis. Och lugnare för kartläsaren, i den mån
denne kan vara lugn i högerstolen...



Möjligheterna till tävlingstillfällen är stora. Vill man köra mycket
och dessutom internationellt går det att lägga varje helg på rally.



Finland, Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Polen, Tjeckien, Italien
och naturligtvis Frankrike bara några exempel på län­d­er där den här
typen av bilsport är stor. Dessutom är det säsong året runt.



Ett riktigt historiskt vinterrally är berikande för en annars fattig
årstid för entusiastfordon. Rallyklassikerna har fått alltfler
deltagare från starten 1987. Idag är det inte ovanligt med 60-80
ekipage per tävling i Sverige och blandning av bilar kan bli riktigt
spännande, från tvåcylindriga boxermotorer till vrålande V8:or. Och
massor av publik.



Reglerna tillåter bara tidsenliga och klassade delar; motortrim,
bromsar och hjulupphängning. Säkerhetsutrustningen måste däremot vara
av modernt snitt. Det vill säga stolar, bälten, burbåge, brandsläckare,
säkerhetstank eller skum i tanken och personlig utrustning. Inga
pepitarutiga papphjälmar här inte!



Reglerna för Appen­dix K kan beställas från Svenska Bilsportförbundet
(nås på 08-626 33 00) eller laddas ned från www.sbf.se under rubriken
"Ladda hem".



Så vad väntar du på? Väck liv i din klassiker och din högerfot, låt gruset smattra i hjulhusen!



HUR GÃ-R JAG FÃ-R ATT BÃ-RJA TÄVLA?

Om man även vill nyttja sin rallybil som en entusiastbil är det
smart att köra något från 1969 års modell eller äldre. Då kan man ha
bilen att åka med som vanligt med efter ordinarie besiktning hos
Bilprovningen. Efter 1969 blev det andra regler, samma som gäller för
rallybilar idag; då besiktigar Bilsportförbundet SBF bilen och då är
den heller inte godkänd för annat än rally på allmän och avlyst väg.



Volvo, Opel, Saab, Volkswagen och Ford är tack vare tillgång på bilar
och reservdelar de vanligaste märkena. Men det kan vara fräckare att
bygga på något som inte är så vanligt. I Rallyklassikernas organisation
ser man gärna att mångfalden ökar.



Priser på konkurrenskraftiga, färdiga bilar som har gått några
tävlingar ligger på runt 80 000 kronor och uppåt, till exempel en Volvo
Amazon. Då är det bilar byggda för historisk bilsport från grunden.
Tävlingsbilar med gammal tävlingshistoria är ännu dyrare då dessa anses
vara mera spännande. Men majoriteten av de aktiva bilarna i historiskt
rally är byggda och/eller modifierade i modern tid.



Givetvis är det bra att bygga en bil från grunden, om kunskapen och
möjligheterna finns. Då vet vad du det är du kör med och då kan du din
bil. Och för de som kan och tycker det är kul är själva byggandet
naturligtvis en stor del av den historiska rally-hobbyn.



LICENSKRAV

Har du inte tävlat förut och saknar licens, tar du det med din lokala
motorklubb. Det gäller både förare och kartläsare (co-driver).
Licenskurserna är inte särskilt svåra. Oftast rör det sig om en helg
eller ett par dagar med teori och praktik. Hur du hittar en motorklubb
i din närhet kollar du på Bilsportförbundets (SBF) hemsida www.sbf.se
Gå in på Förbundsinfo, sedan Distrikt och välj ditt distrikt. Där
hittar du klubbarna som är anslutna till SBF och som håller
licenskurser. Är du inte kompis med internet är det bara att ringa
SBF:s direktnummer för förarlicenser, 08-626 33 40, fråga dig fram.



Alla med giltig A- B- eller C-licens i Rally kan delta i nationellt
arrangerade tävlingar. Vill man åka internationell tävling måste
licensen uppgraderas till och då kostar det lite mer. Men en tävling i
ett EU-land kan också klassas som nationell, och då kan förare från
övriga EU-länder starta där på sin nationella licens. I Sverige kostar
en förarlicens för senior (över 18 år) 450 kr för Debut, 750 kr för
Nationell och 2 400 kr för Internationell. I den senare är en
läkar­undersökning obligatorisk.





INTERNATIONELLA REGLER

Reglerna går efter ett internationellt regelverk från FIA (Federation
Internationale de l'Automobile) och heter Appendix K. Dessa regler
tillämpas internationellt såväl inom historiskt rally som historisk
racing. Det finns en lång lista på homologiserade bilar på sidan
www.fia.com/sport/Regulations/histrally.html och sedan "list of
previously homologated cars".



Sedan något år tillbaka är det tillåtet att bygga en replika och få den
godkänd, förutsatt att alla detaljer är rätt. Har du rätt bitar är det
inte så svårt att skapa en exempelvis en ny Lotus Cortina av en vanlig
Cortina. Om du nu måste åka så exklusivt, det går ju att köra med
nästan vad som helst.



Men då kan du inte dra nytt av de extra fördelarna som till exempel
fanns på en Saab 96 Sport i form av större bromsar, jämfört med
gubbmodellen.



Men du behöver inte köpa bil, rensa karossen, blästra, lacka och bygga
upp rallybilen från grunden. Du kan ta din bruksklassiker, utrusta den
med det nödvändigaste, det vill säga säkerhets­utrustning och hårdare
fjädrar/stötdämpare - sedan ge dig ut i spåret. Allt handlar om din
tävlingsambition.



SÄKERHETSKRAV

Säkerhetskraven är betydligt bättre än när det begav sig, papphjälmen
är inte längre godkänd. Personlig utrustning kan bli dyrt, men detta är
inte rätt område att snåla på! Det är bättre att lägga lite mer pengar
på vettiga prylar. Många kända märken marknadsförs i Sverige och
utbudet är stort. Sparco, OMP, Alpine Stars, Stand 21, Sabelt, Momo och
Puma är alla exempel på välskräddad tävlingskonfektion och godkänd
säkerhetsutrustning, och alla har svensk representation. Spara aldrig
in på hjälmen (byt gärna till en ny vart annat eller vart tredje år)
och se till att tillverkaren har en lång erfarenhet av bilsporthjälmar.




År 2008 kommer vi kanske dessutom även här i Sverige slippa tjatet om
att man måste ha en öppen hjälm. Då blir det internationellt
obligatoriskt med HANS (Head And Neck Support), en slags skyddskrage i
kolfiber som sitter ihop med hjälmen. I och med det borde alla som vill
kunna åka med en riktig, bättre skyddande och heltäckande
integralhjälm. Den omdebatterade större tyngden - tyngden för nacken -
på den senare får då mindre betydelse, både byråkratiskt och praktiskt.
Och det är förbenat bra!



Bilsportförbundet försöker internationalisera svenska säkerhetsregler
och vi får hoppas HANS slår igenom i Sverige. En nackdel är att allt
annat blir dyrare då även hjälm, bälte och stol måste vara FIA-godkända
när man väl har tagit steget till HANS. Då duger det inte med
nationellt godkända grejer.

Burbågen i bilen får bara bultas på sex punkter i golvet och ingen
svetsning av buren i karossen är tillåten. Burbågar finns
färdigtillverkade för ett stort antal bilmodeller.



Däck är alltid viktigt i all bilsport och de historiska klasserna har
ett fritt regelverk på däcksidan. Även om det är fritt att åka på
modern däcksteknik är det oftast ingen fördel. Bra grepp i förhållande
till liten motorstyrka och begränsade chassin gör att ett rallydäck av
idag går tungt på en historisk rallybil. De flesta försöker hitta en
mellanväg med enklare däck och det håller ju också kostnaderna nere.

 

De olika klasserna

Klassindelningen för 2007 är förhållandevis enkel; det finns klasser för olika motorstorlekar och sportbilar indelat efter årsmodell.

Klassiska Rallycupen, KRC (1965 och äldre)

Klass 1: STD E och F bilar upp till 1 150 cc
ex. Saab 96, BMC Cooper 970/998.

Klass 2: STD E och F bilar från 1 151 cc till 1 300 cc ex. BMC Cooper S 1275

Klass 3: STD E och F. Bilar från 1 301 cc till 1 600 cc
ex Ford Cortina; Lotus och GT.

Klass 4: STD E och F bilar över 1 600 cc
ex Volvo Amazon,Volvo PV, Ford Mustang

Klass 5: GT/GTS E och F bilar oavsett cylindervolym ex. Alfa Romeo Giulietta Sprint, MGB, Lotus Elan, Jaguar E type,Volvo P1800 S, Porsche 911 S.
Historiska Rallycupen, HRC (1966-1975)

Klass 6: STD G (G1+G2) bilar oavsett cylindervolym ex. Volvo 142 S, Ford Escort TC,Opel Kadett Rally B.

Klass 7: GT/GTS G (G1+G2) bilar oavsett cylindervolym ex Volvo P1800 E, MGB GT.

Klass 8: STD H (H1) bilar oavsett cylindervolym
ex. Saab V4,Volvo 142 E, Escort BDA, Opel Ascona.

Klass 9: GT/GTS H bilar oavsett cylindervolym
ex. Porsche 911 RS/RSR.

Förklaringar:
STD: Standard
GT/GTS: Grand Touring/Grand Touring Sport
E: 1/1 1947 till 31/12 1961 (till 31/12 1960 för tvåsitsiga bilar, det vill säga en del GT/GTS)
F: 1/1 1962 till 31/12 1965 (till 31/12 1961 för tvåsitsiga bilar, det vill säga en del GT/GTS)
G1: 1/1 1966 till 31/12 1969
G2: 1/1 1969 till 31/12 1971
H1: 1/1 1971 till 31/12 1975

Dessutom tillåts bilarna i Grupp H (Ekonomi) - om de modifieras tillbaka från eventuella moderniteter - från vanliga rally-SM. Därigenom ökar också marknaden och deltagarpotentialen, Grupp H är passande nog bara öppen för bilar tillverkade mellan 1966-74. Dessa måste självklart också genomgå en besiktning för att få ett HTP (Historical Technical Passport).

Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Johnc789
2015-12-13 03:42

Say, you got a nice blog post. Really Cool. aaddgbgeekke

#2
Johnd914
2015-12-13 03:43

Thank you for every other informative blog. The place else may just I get that type of info written in such a perfect means? I've a project that I'm just now working on, and I have been at the glance out for such information. aegafdafdcad

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.