Nästa artikel
Högbygge i låg serie till högt pris!
Reportage

Högbygge i låg serie till högt pris!

Publicerad 7 december 2023 (uppdaterad 8 december 2023)
Idag kan nästan alla Saab sägas vara entusiastbilar, det gäller inte minst Saab 9-4X som bara hann tillverkas i 803 exemplar. Nu har en 9-4X sålts på auktion – budgivningen blev hetsig.

Tillverkningen hann bara knappt komma igång. I februari 2011 startade började 9-4X byggas i General Motors fabrik i Ramos Arizpe i Mexiko, tillsammans med systerbilen Cadillac SRX.

Saab gick i konkurs i december 2011 och det hann bara bli 673 serietillverkade exemplar av 9-4X och antalet testbilar uppskattas till 130, alltså totalt 803 ex. Nu har en av bilarna sålts på auktion av Bilweb Auctions. 

Det här exemplaret har gått 9 800 mil och har en treliters V6-motor, automatlåda och fyrhjulsdrift – ja modellen fanns också som enbart framhjulsdriven. Till utrustningslistan räknas den exklusiva Aerointeriören med bland annat panorama-tak. 
 

Bilweb Auctions berättar att den från början såldes från Saabs konkursbo 2012. ”Efter detta hamnade den så småningom i ägo av två Saab-samlare i Tjeckien och Tyskland fram till 2021. Sedan importerades den tillbaka till Sverige”.

Auktionen på nätet avslutades den 7 december 2023 och här är en länk till auktionsobjektet. Slutpriset blev 310 000 kronor plus köparens avgifter, långt över förväntat.

I Saab Cars Magazine #11 finns en stor guide till 9-4X och den spännande bakgrundshistorien. Vi har pratat med projketledare, designers och en mycket engagerad ägare till ett av få exemplar som finns i Sverige. Trots, eller kanske tack vare, de små produktionstalen finns en mycket stark rörelse runt bilarna.

Läs vår guide till 9-4X i Saab Cars Magazine #11

Saab Cars Magazine #11 – ur innehållet:

Hemliga designbilder!
Så kunde Saab 900 ha sett ut!

Calibra-Sonetten!
Designstudien på Opel som kunde ha blivit en Sonett! 

Erik hämtar andan!
Taket räddade Carlsson – men det var nära! 

Saab 93 Gran Turismo 750
Vackraste Saaben med vackraste namnet? Arkiv-fynd!

Saab Sonett IV av Nevs?
Nevs-designern Hirash Razaghis hemliga skisser!  

Pläd-O-Rama!
Saab underbara bilfiltar i den fria naturen.  

Saab 900 Turbo Lyx
Lars Nordén fick vänta länge på sin lyxiga dröm. 

När amerikanarna kom till Saab
Fabriksinvigning 1959 med långväga gäster. Prins fick bil.

Stor köpguide: Saab 9-4X 
Det krävs lite mod för att slå till på en av 803 tillverkade. Här får du goda råd om en äkta Saab på amerikanska. 

Saabs provbana på Stallbacka 
Avbuskad och igångsatt. Nytt liv på klassisk Saab-mark. 

Saab 9-5 NG: Elinas drömbil.
+ härliga Saabentusiaster i Sverige.  

Saab 99 EMS 1977
Renskötarparets sportiga Saab trivs på kurviga vägar. Vi provkör Saaben som är ovanligare än en Turbo.

Saab 900 Turbo 16 Aero 
Minns ni Urbans urkiga turbo som såldes genom lottdragning? Nu är den färdig. Magisk – även efter älgkrocken. 

Saab 99 taxi – finns det sådana?
Ovanligare än en tandställning till en höna. Niklas gjorde årets fynd på nätauktionen. 

Calle Carlquist kör Sensonic 
Saabs bästa menade Calle när han testade den som ny för Teknikens Värld. Det blev ett kärt återseende. 

Saab V4 – dunderservice
Kassa bromsar och klonk i framvagn. Vår mekexpert Julle visar hur du tar hand om din Saab V4.

Saab Aero X – på riktigt!
Ola Persson bygger en fullt fungerande Aero X! Exklusiv smygtitt enbart för SCM:s läsare. 

Sasons okända väggmålning!
En gillestuga i Trollhättan du inte trodde fanns. 

Saab 92A Gran Turismo 860
Starten har gått för Niclas livs renoveringsprojekt.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.