Nästa artikel
Höjdare i Paris
Retromobile 2010

Höjdare i Paris

Publicerad 21 februari 2010 (uppdaterad 21 juni 2010)
I januari var det åter dags för den stora utställningen Retromobile i Paris. Bo Legelius hittade mycket kul att titta på.

Panhard som Paristaxi. Taxametern satt ännu utvändigt.

Inför dubbelkammotorn i Amilcar faller man lätt i trance.

Amilcar var på sin tid en värdig motståndare till Bugatti.

Talbot T26GS, en supersportbil framtagen innan anrika Talbot år 1958 förvärvades av Simca. Framgångsrik på LeMans.

En nio meter lång "Rumrunner" från Schweiz beställd 1944 av en respektabel urmakare men knappast för smuggling utan för snabba utfärder på Zürichsjön. Först monterad var V8 från Ford, nu från Chrysler.

Grönsakshandlar-MC från Peugeot med frontflak á la svensk transmoppe.

Peugeot 404 fyller 50 i år men hänger ännu med fint i trafiken. Det hade inte en 50 år gammal bil gjort 1960 när 404:an presenterades.

Plåtcabben från Peugeot har vi sett tidigare men nu var den renoverad igen till en mycket hög standard. Den snurrade på sin display men tyvärr fick vi inte se taket gå upp och ner. Det drivs av något som såg ut som en större hissmotor.

Som ur en Tintinserie stod den där. Denna enorma cabriolet var byggd redan 1938 efter ritningar av den franske konstnären Paul Arzens.

Instrumenttavlan skvallrade om ursprunget - Paul Arzens bil var uppbyggd på en Buick 1926.

Något svårparkerad med det överhänget.

Utbudet av litteratur är stort på Retromobile. Här är en av många broschyrhandlare.

Engelsk roadsterstil i fransk tolkning - en mycket smaklig Delahaye.

Ett måste för ägaren av en Lagonda med kaross från Vanden Plas - ett bord från utställningshallen i London, kostade som en hygglig MGB.

Som sagt, orört originalskick är det som gäller - en resevagn från franska ädelmärket Voisin.

Om Renault Gordini 1300 kommer Klassiker snart att skriva mera. Gordini är åter på tapeten eftersom Renault nu relanserar namnet på sina busmodeller.

Ännu ett jubileum - Citroën GS fyller 40. Detta mycket fräscha exemplar fanns på den fabrikssponsrade klubbmontern.

Den flaggmålade GS:en erinrade om annonsbilen när GS blev årets bil.

En Trabant i militärutförande, kallad Grenz-Trabbi eftersom den var patrullbil vid Berlinmuren och längs gränsen mellan öst och väst.

Typisk blandning av ädelskrot.

Bugatti i rätt skala för prinsessrallyt.

En av få utställda USA-bilar: Shelby Mustang 1967. GT500KR - King of the Road.

Tyska plåtbilar från slutet av 1930-talet - klarar Antikrundan.

Välpackat under huven på en Citroën SM - ställa ventilerna? Nej, tack!

So British? Att slå knut på en BSF-nyckel? Konstverk gjutet i brons, inspirerat av Knotted Gun.

Fredagsmys? Limora, specialist på delar till engelska klassiker, hade råkat få upp en skylt på tyska.

Förförande vacker, kopia av en åtta Simca-Gordini som ställde upp i 1939 års lopp i LeMans.

Ännu en orörd bil, en Voisin 1935 med den säregna funkiskarossen Aérodyne.

Vad ska man säga om en Bugatti Brescia från 1925 som bärgats efter 73 år i Lago di Maggiore i Schweiz och därefter ropades in för drygt 2½ miljon kronor… Jo, pengarna gick till välgörenhet.

Identiteten var fastställd och skylten vid fjäderhänket i alla fall fullt läsbar.

Mirakulöst nog skulle 20% av delarna vara användbara, men någon renovering blir det inte, Bugattin skall ställas ut som den är.

En mycket presentabel Lancia Flaminia 1961 ropades in på auktionen för måttliga 130 000 kronor.

President Pompidou uppdrog 1970 år karossmakaren Chapron att bygga två statskarosser på basis av Citroën SM. De blev färdiga till den engelska drottningens statsbesök 1972 och finns ännu i behåll. Den bil som såldes på Bonham's auktion var en kopia som med tillstånd av Chaprons arvingar konstruerats i Schweiz till en kostnad av € 480 000. Den blev klar 2008 och nu hade ägaren tröttnat.

Med en längd av 560 cm är det ingen brist på benutrymme bak. Den lilla fällstolen är för tolken. Den förlängda SM ropades in för € 155 250, en värdeminskning på drygt tre miljoner kronor på två år - magnifikt vansinne var en fransk kommentar.

Sublimt, motorrummet tillhörande en Alfa-Romeo 6c 1750 årgång 1932.

Även säkringsdosan i samma Alfa är ett konstverk…

En fransk ikon till -Talbot-Lago T26 GS, en av endast 15 byggda 1952-1956. 195 hk ur en radsexa på 4.5 liter och med förväljarlåda. Klubbades för € 156 400.

Fiat står det i nosen men kallas hellre Abarth 750 Zagato Berlinetta. Såldes 1959 till USA men kom tillbaka till Italien 1989 för helrenovering. Denna lilla läckerbit baserad på Fiat 600 blev inte såld på auktionen.

Citroën Kégresse med halvband omkring 1930 som franska armén hade och som Citroën använde på sina expeditioner i Afrika och Asien.

Tank Z1 kallades inte oväntat denna racer tillverkad 1925 av Chenard et Walker för att tävla på LeMans. Kom 10:a totalt och etta i klassen 1100 cc.

En tysk handlare sålde små fina emaljskyltar, nytillverkade förstås. I sortimentet ingick en skylt från tyskt 30-tal som förbjöd swingdans och en som varnade för att fienden tjuvlyssnade.

Genuin engelsk sportbil i något för ljus röd färg - AC 16/80 Competition Sports 1936. Renoverad på 90-talet i USA och flerfaldig vinnare i concours d'elegance. Såldes för € 159 580.

Den franska Volvoklubben blev nog först med att uppmärksamma 50 årsjubileet av P1800. Klubbens konstnär hade målat en hyllningstavla.

Intressant tolkning av en Volvo Duett. Tavlan togs ner innan mässan stängde.

I avdelningen för miniatyrbilar charmade denna franska NEW MAP "Baby" från 1951, Kalle Ankas bil på riktigt

Två kunde åka i Baby och motorn på 175 cc drev på vänster bakhjul.

En Corvetteklubb finns i Frankrike och trängseln var stor i dess monter, var alla medlemmar där?

Utrotningshotad art! NSU TTS.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.