Bild
Nästa artikel
Hot rods på stranden 1903

Hot rods på stranden 1903

från förr

Om man tolkar ur-definitionen på hot rod med en lättad, ombyggd, och trimmad standardbil så torde denna skapelse kvala in där.

I detta fall rör det sig dock om en fabriks-hotrod, byggd av Oldsmobile på deras "Curved Dash" modell, som kan betecknas som en av de första serietillverkade bilarna i historien, året är 1903.

Curved dash's chassi bestod egentligen inte av något annat än två paket längsgående bladfjädrar som syns på denna specialare som fick namet Pirate.

Fotot är från Ormond Beach, Florida som inte ligger långt ifrån det välkända Daytona beach. Ägaren till hotel Ormond hade fått en lyande idé så här i bilismens barndom. Bilar var ännu dyra och ett fåtal förunnat och vägar var i princip obefintliga utanför städerna. J.F. Hathaway som drev hotellet insåg att den långsträckta platta stranden vid hans hotell var en idealisk plats för de nya automobilförarna att kunna köra fullt ut och tävla med sina åkdon.
1902 kördes de första tävlingarna där och Ormond beach blev snabbt en tummelplats för de amerikanska bilpionjärerna. Redan året efter anlände företrädare för bilfabrikanterna med sina specialbyggen för rekord och tävlingskörningar,  bland annat Ransom E. Olds med sin Pirate ovan som kördes av H.T Thomas. Toppfarten noterades till 86km/h. 

Men detta räckte inte till seger i denna "speed trial" med blott en tredjedels sekund togs den av Alexander Winton på sin Bullet #2 som dessutom klockades till en toppfart på hela 109km/h.

Alexander Winton och Ransom Olds var amerikas två främsta automobilpionjärer, Oldsmobile är den mer kända av dom, Winton upphörde tillverkningen 1924.  De "speed trials" som hölls 1903 på Ormond beach är embryot till det vi känner till som Stock Car Auto Racing alltså NASCAR idag.

Kommentarer

#1
Retro
2013-10-16 12:37

86 blås med fyra cykelhjul på sand och den "förarmiljön" - Tack men nej tack!
Måste ändå tillstå att föraren hittat ett sittstuk som förmedlar attack. Här ska gasas inte cruisas nedför stranden. Undrar om kepsen klarade farten eller om han fick gå och hämta den i vattenbrynet efter repan...

#2
Mårten Carlsson
2013-10-16 16:48

Men ändå imponerande då originalet gjorde c:a 35km/h. Curved dash motorkonstruktion är fascinernade, och var faktiskt ganska föråldrad redan 1903. En liggande encylindrig maskin på hela 1,5 liter. Den hade en primitiv sk ytförgasare som saknar flottör, utan var en ett litelt "kärl" med en ventil som insugsluften drog med sig soppa från. Ibland tillräckligt ibland mer eller mindre... Tändningen likaså, istället för en spole som laddar ur via brytare, så hade dessa en så kallad "tremble coil" som närmast kan sägas hade en oscillerande funktion istället. Ibland så synkade det med strömtoppen och gav gnista vid rätt tillfälle, ibland alltså... Ett femtio kilo tugnt svänghjul säkerställde dock att motorn hölls igång oavsett.
Detta gav en efffekt på hela FEM hästkrafter, på 1,5 liters motor alltså.

#3
ZR1-Kopian
2013-10-16 22:11

Undra vad badarna tyckte om at tdessa förare körde fort so mfan mitt bland dem?

#4
Andreas Uddling
2013-10-16 23:53

....det ser lite ut som en Olds. Rocket.......jag var bara tvungen :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.