Nästa artikel
Husvagn att rädda
Rädda Mig

Husvagn att rädda

Publicerad 5 januari 2012
Brittiskt finrum för en krona.

Här har vi en brittisk högreståndshusvagn som tagit sitt första men än så länge tvekande kliv in det stora kretsloppet. Det är väl synd. Den står på en tomt norr om Stockholm och utstrålar mer än något annat: "jag pallar inte en vinter till".

Det är en Travelmaster Texan 1967. Ägarlängden är föredömligt kort och första dragbil var en Chevrolet Impala 1963. Det som skulle bli en säsongs "camping" på tomten hemma hos Ulrica Sköld och Matz Lundin börjar nu närma sig tio år. Paret räddade den speciella vagnen i sista stund från att huggas upp med yxa.
– 1977 var sista året den rullade i trafik, men när vi drog hit den fungerade påskjutsbromsen och den rullade otroligt lätt efter vår bil.
 
Det är som att kliva in i en TV-kuliss för en långkörare på BBC, med en hel del kladdiga drinkar inskrivna i manus. Allt är utfört i eleganta lättviktsmaterial med smak för ytlyxiga lister, etsade plastrutor och rosiga textilier. Rubbet finns och är bevarat i originalskick, men behöver så klart renoveras. Beslagen är sirliga och i fönstren sitter påkostade persienner. Brittiskt konservativa ideal präglar planlösningen, med husmors egen direktingång till köket och serveringslucka i väggen mellan kök och finrum.
 
Vagnen är rymlig och utstrålar barkomfort. En queensizesäng göms fiffigt i väggen bakom en svängbar hylla som rymmer åtminstone tre porslinspudlar. Det är gasolbelysning, stalldörrar och gammelrosa fenderskirts för hjulen. Vagnen är din för en symbolisk krona om du lovar att ge den kärleksfulla vård den är värd. Enklare att renovera än en SMV och betydligt ovanligare.
– Algotsgalgarna och den tidstypiska diskmedelsflaskan följer med på köpet! Mellanölsburken i skafferiet får bli en förhandlingssak, skrattar Ulrica. Slå henne en signal dagtid på 070-420 1051.
 
Claes Johansson

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.