Bild
Nästa artikel
ID-kraven lättas

ID-kraven lättas

Chassinummerproblem

Många bilägare har de senaste åren tvingats till registreringsbesiktningar - trots att bilen tidigare ansetts ha en fastställd identitet. Nu kommer nya regeltolkningar som delvis kan lösa problemet.

Besiktningsföretagens organisation Swetic ändrar sig nu om kravet på instansat chassinummer på bilar. De senaste åren har många bilägare tvingats registreringsbesiktiga sin bil – trots att fordonsidentiteten vid tidigare besiktningar har ansetts vara fastställd. För att få bilen godkänd har bilägare själva fått stansa in chassinumret i exempelvis ramen.

I Klassiker nr 1/2016 skrev vi om problemet och nu har Motorhistoriska Riksförbundet fått ett positivt svar från Swetic. 

– Man gör ett undantag från sina interna instruktioner. För fordon från 1969–81 ska det räcka med en identitetsplåt i vindrutan eller en annan nitad eller svetsad plåt, säger MHRF:s generalsekreterare Jan Tägt. 

Därmed borde problemet vara ur vägen för äldre klassiker, men för nyare bilar ligger kravet kvar.
– Det finns två problem med det. Dels att fordonen tidigare godkänts vid besiktning och frågan är också om det finns antecknat vid den ursprungliga registreringen var identiten är instansad. Vi har bett Swetic att titta på det här. Det borde vara besiktningsföretagen som ska slå in chassinumret så att det blir tydligt och konsekvent, säger Jan Tägt. 

När nu besiktningsföretagen åtminstone delvis ändrat sig är frågan om de som tvingats till registreringsbesiktning borde kräva att få tillbaka pengarna för de kostnader som de fått.

– Vi har inte landat i om det är något som vi kan driva. Men som fordonsägare eller klubb kanske det går att driva frågan till Justitiekanslern, säger Jan Tägt. 
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Corolla Team Heby
2016-01-28 17:37

Bra jobbat Mhrf,tur att ni finns!

#2
Magnus Lahi
2016-01-28 19:28

Detta tackar vi för, gott när förnuftet får segra, vilket inte händer så ofta!

#3
Thomas Karlsson
2016-02-03 10:11

Om man har en bil från 1968 eller äldre vad gäller då om chassienummer saknas?

#4
Mikael Eriksson
2016-02-03 11:43

MHRF gör stor nytta för oss gammelbilsägare.
Även denna gång har de hjälpt oss med stora problem stälda av myndigheter utan kunskaper i aktuellt ämne

Vad jag förstår finns inga krav på instansade chassinummer/identitetsnummer på vagnar äldre än 1969.
Har jag rätt. Eller vad gäller där?

#5
jocke
2016-02-17 14:25

Gäller detta från dagens datum eller när börjar de gälla?

#6
Östen Westerdahl
2016-02-18 08:33

Bra jobbat. Har en samling av ca 50 veteranbilar ,har en del som hade behövt nytt nummer inslaget . Bilar från 1927, bl. a. 9 Plymouth Belvedere 1955 coup från nyskick till renobjekt och massor av reservdelar till dessa.
,MVH! Östen

#7
Fredrik Nyblad
2016-02-18 09:19

Före 1969 finns inget krav på instansat chassinummer. Artikeln handlar om det svar som MHRF fått från Swetic, men det verkar som om lösningen ändå drar ut på tiden. Läs gärna mer på Motorhistoriska Riksförbundets hemsida:

http://www.mhrf.se/identitetsnummer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.