Nästa artikel
Inför Midnattssolsrallyt - garagescener
Rally

Inför Midnattssolsrallyt - garagescener

Publicerad 21 maj 2012 (uppdaterad 22 maj 2012)
Runt om i landet pågår förberedelserna inför Midnattssolsrallyt 2012. En del har redan bilarna klara medan andra har en hel del kvar innan start. Räkna med att kampen om segern blir hård i alla klasser.

KAK Midnattssolsrallyt är Sveriges, och ett av norra Europas största, rally för historiska tävlingsbilar, Appendix K. Bilarna ska vara byggda 1981 eller tidigare. KAK Midnattssolsrallyt kördes i sin ursprungliga tappning mellan 1950 och 1964. Sedan 2006 körs Midnattssolsrallyt som en historisk tävling med två huvudklasser: Historic och Regularity. Midnattssolsrallyt körs den 18-21 juli 2012 med Västerås som utgångspunkt

Rallyt startar med en specialsträcka inne på Rocklundaområdet den 18 juli. Den 19 juli körs sju sträckor i Bergsslagen, 20 juli, sju sträckor i Roslagen och 21 juli körs sex sträckor i Sörmland innan rallyt avslutas med målgång och prisutdelning på Rocklundaområdet i Västerås.

Christer Svensson, Mönsterås MK, debuterar i Regularity, och som gammal MG-entusiast väljer han en MG 1300 Mk II i standardskick.

– Jag har kört en hel del Bilorientering så jag känner att vi har kläm både på körningen och kartan. Håller bilen så hoppas vi på ett bra resultat.

 Förra årets tuffaste bil kördes av Bo Rönnbäck, Östernärkes RMC. Nu har han bytt ut sin Ford Crown Victoria 1956 mot en Ford Starliner 1961. På köpet fick han en välbehövlig fjärde växel, bättre bromsar och 401 hästar under huven. Passar den i skogen?

– Javisst, 1961 var Carstedt var anmäld till Midnattssolsrallyt i en likadan bil, säger Bo Rönnbäck som håller på att plocka ihop bilen.

 En som kört Midnattssolsrallyt alla gånger sedan 2006 är Frank Mårdh, Norrköpings MK. Opel Ascona 400 är bilen som gäller och Frank laddar upp genom att köra South Swedish Rally som föråkare.

– I år ska vi köra efter noter för första gången. Startfältet är väldigt tufft och ska man inte komma sist måste man satsa på alla plan, vara fokuserad, förberedd och ha koll på materialet.

 Det är tre år sedan Gert Blomquist, Vetlanda RRC, senast körde Midnattssolsrallyt. Då kom han fyra totalt med sin med sin Peugeot 504 Coupé och i år är siktet är inställt på en placering i toppen.

– Motorn är nybyggd, ska bara justera in den ordentligt, väghållningen är suverän och själv är jag laddad inför tävlingen.

 

För tjugo år sedan härjade Roberth Lille, MSK Hammaren, i rallyskogarna med en fabriks Skoda Felicia. Nu är han tillbaka igen och ska köra sitt första Midnattssolsrally. Bilen blir en VW Scirocco Grupp 2.

– Sciroccon är ganska lik Golfen men jag får ha andra fjäderben och liknande. Är det krokig och gärna lite blött kommer det att gå riktigt bra för oss.

 Inget Midnattssolsrally är komplett utan Saab och Volvo. Mats Wassberg, Säffle MC, kör Midnattssolsrallyt för fjärde gången med sin Saab 96 V4

– Det är en tillförlitlig kamrat i skogen, säger Mats som just nu håller på att renovera växellådan.

 Thomas Theorin, Anderstorp RC, kör Volvo Amazon Sport och även han har kört alla Midnattssolsrallyn sedan 2006, och kommit i mål alla gånger. Sporten byggde han tillsammans med några kompisar och den blev klar till 2011 års tävling, då han slutade tvåa i klassen.

– Årets tävling kommer att bli riktigt kul, säger Thomas Theorin som håller på att se över bilen med siktet inställt på en seger i klassen.

Ekipageantalet för KAK Midnattssolsrallyt 2012 är begränsat till 165 bilar.

Thomas Theorin, Anderstorp RC, siktar på en klasseger i år med sin Volvo Amazon Sport. (Foto: Fotogubben.eu)

Christer Svensson, Mönsterås MK, väljer att köra den i regularitysammanhang udda modellen MG 1300 Mk II.

Frank Mårdh, Norrköpings MK kör en gammal fabriksbil, en Opel Acsona 400, och laddar bland annat upp genom att köra South Swedish Rally.

Gert Blomquist, Vetlanda RRC, ska bara finjustera sin Peugeot 504 Coupé innan tävlingen.

Roberth Lille, MSK Hammaren, ska köra en VW Scirocco Grupp 2 och håller som bäst på att bygga ihop bilen.

Bo Rönnbäck, Östernärkes RMC, håller fast vid Ford. I år blir det en Starliner från 1961 med 401 hästar under huven. En del arbete återstår dock innan tävlingen.

Mats Wassberg, Säffle MC, har renoverat växellådan på sin Saab 96 V4 och är redo för sitt fjärde Midnattssolsrally.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.