Nästa artikel
Italienska BBC
Italienskt

Italienska BBC

Publicerad 2022-09-28 07:00
Vad hade en vapensmedja, en motorcykelkonstruktör och en greve gemensamt? Jo - en småbil!

I efterkrigstidens Italien var det trögt att starta upp igen. Det rådde brist på det mesta och många företag sökte efter att bredda sin marknad efter behoven. 
Fordon var en stor bristvara, främst enkla vanliga folkbilar.  

Den marknaden dominerades av Fiat men skulle det finnas plats för fler?

Det trodde Giuseppe Benelli - en av bröderna bakom det berömda motorcykelmärket.  Beretta mest kända för vapen ansåg dom kunde bidra med sitt kunnande inom metaller och precisionsmekanik.  Den tredje parten var Luigi Castelbarco - Greve och racerförare och hans uppgift var finanserna. 

Benelli konstruerade en luftkyld V-twin på 750cc. Den gav 21 hästkrafter - det låter inte mycket men var faktiskt fem hästar mer än i Fiat 500B. 
En fyrväxlad låda gjordes och den blev framhjulsdriven.  Beretta byggde drivlina och chassi och Luigi Castelbarco betalade kalaset. 

Men greven hade en mer betydande roll än så.  Han kalkylerade kostnader och var kordinator för hela projektet. Så det föll på hans lott att hitta någon som kunde göra en kaross åt det hela.  Det kunde Carozzeria Rosso i Turin och vad dom kom fram med var en modern pontonkaross på fyra meters längd.   

Det var en ganska avancerad bil som tog form. Framhjulsdrift, kuggstångsstyrning,  teleskopdämpare i coilovers fram och en fyrlänksupphängning bak. Inuti var det plats för fem och baksätet fällbart för mer lastutrymme. 
Prototypen - eller rättare sagt tre bilar stod färdiga 1948 och kallades BBC efter trojkan bakom dom. En skall ha varit en cabriolet samt en liten pickup som var mest Benellis egna design. 

Men nu hade luften gått ur projektet som skulle kunnat blivit Italiens nästa stora lilla bil. Fiat hade moderniserat sin 500 och dom sålde bara mer och mer.  Fiat hade även en hel del ekonomiska intressen i Beretta som fick dra sig ur det hela.  Där förvann den stora möjligheten att producera den - och hade man kunnat göra det skulle den ändå blivit alldeles för dyr.

Den kvarvarande prototypen står idag i Berettas privata samlingar utanför Brecia. 

 

  

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.