Jaguar bygger numera själva kopior av tävlingsbilen C-type – var det kanske därför man ville sätta ned foten mot Magnussons bil?

Nästa artikel
Jaguar-paret vann i Svea hovrätt
Reportage

Jaguar-paret vann i Svea hovrätt

Publicerad 24 mars 2023 (uppdaterad 24 mars 2023)

Jaguar bygger numera själva kopior av tävlingsbilen C-type – var det kanske därför man ville sätta ned foten mot Magnussons bil?

Paret Karl och Anne-Christine Magnusson fick i dagarna rätt av Svea hovrätt i den överklagan de gjort av tingsrättens dom som tvingade dem att förstöra den C-typereplica de byggt. De slipper även betala ett mångmiljonbelopp till Jaguar Land Rover.

Paret Magnusson fälldes 2020 i Patent- och Marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt för att ha inkräktat på Jaguar Land Rovers (JLR) rättigheter till formen på den Jaguar C-type som de byggt en kopia av.

Avsikten var att bygga fler kopior och paret Magnusson använde sig av sitt bolag, Creare form AB, både för inköp av delar och i marknadsföring. Tingsrätten gick på JLR:s linje vilket innebar att paret Magnusson skulle tvingas skrota den färdigställda kopian samt betala JLR:s rättegångskostnader. Karl och Anne-Christine Magnusson överklagade domen till nästa instans: Patent- och Marknadsöverdomstolen vid Svea hovrätt och i dagarna kom deras avgörande – som stöder paret Magnusson.

Deras C-type replika är räddad och JLR ska betala paret med flera cirka 5,3 miljoner kronor för att täcka bland annat rättegångs- och ombudskostnader. Svea hovrätt menar att även om Jaguar kan hävda upphovsrätt till C-type tillverkades paret Magnussons bil under en period när det måste anses att tillverkaren lämnat ett generellt tillstånd i och med de replikor som tillverkats tidigare, och även använts och fått godkännanden av Jaguar. Paret Magnussons firma Creare forms inblandning har inte varit stor nog för att anses göra replikabyggandet till ett kommersiellt projekt. JLR har fram till 19 april på sig att överklaga domen till Högsta domstolen.

Köp senaste numret av Klassiker här!


✔ Porsche typ 64 – återskapad i Sverige! ✔ Volvo 140-serien 1973 – bästa året? ✔ Ford Granada – nytt projekt ✔ Strålkastartorkarna – omtänksamhet och gissel ✔ Rover P5 ✔ Mazda 929 Coupé ✔ Klassikerguiden Audi A2

Ur innehållet:


Porsche Typ 64 Berlin-Rom-Wagen
Med en imponerande envishet och omsorg om detaljerna har två svenska entusiaster återskapat superkändisen Typ 64!

Skodas Museum
Prydligt fabriksmuseum med maxat innehåll i biltillverkarens födelsestad. Rekommenderas! 

Läsarnas Klassiker
Anders har kört 8 000 mil efter renoveringen av sin Saab 96, Fredrik har haft sin Mercedes 190E sedan den var nästan ny och Olof har återfallit till BMC-ägande. 

Automobilia British Leyland
Stor sammanslagning krävde enande symbol. Snygg? Nja.

Mazda 929 Coupé 1985
Skarpa linjer, spännande finesser och fascinerande teknik. Här frodas åttiotalet!

Broschyren Rover P5
Trygg, lugn, tung – största Rovern var riktad mot en liten men definierad målgrupp. Med V8 blev tilltalet ett annat. 

Årets Klassiker Audi Quattro 1985
Det var tajt om topplaceringarna i årets omröstning men till slut tog vana vinnarvagnen Quattro hem segern.

Träffpunkt Bremen 
Rekordstor publik efter två års uppehåll och ett fantastiskt sätt att inleda säsongen på. Classic Motorshow Bremen! 

Ny projektbil Ford Granada Coupé
I nästan tjugo år har den stått oanvänd i förortsgaraget. Nu siktar vi på en rolig sommar med Grönada!

Volvo 142 De Luxe 1973
En alldeles vanlig version av den vanligaste 140-årsmodellen – ändå väldigt speciell tack vare skick och färg.

Dokument Strålkastartorkare
När lilla Sverige införde lagkrav på strålkastarrengöring fick alla biltillverkare anpassa sig. Men var verkligen Saab först?

Våra Klassiker
Claes besiktigar Panhard och provkör på vinterrally, Eric får en mer hanterbar version av sin Porsche och Klassikers Lancia A112 Abarth går toppenbra. Ibland. 

Hobbyn & jag Volvo som aldrig fanns
Fredrik Nyblad om rollen som Volvo-orakel och rykten om V8-Amazoner. 

Fixa själv Chassi Peugeot 205 GTI 
De många glappen små skapar en fladdrig Peugeot... Jon Remmers återskapar omedelbarheten som en GTI ska ha.

Klassikerguiden Audi A2
Stilbildande eller irrbloss? Idag är den smarta aluminium­bilen ett bevis på hur lätt och smart världen kunde ha blivit.

Mitt liv i bilar
Gör som Jesper – dela din bilkarriär och få en prenumeration!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.