Bild
Nästa artikel
Japanen som drev med alla

Japanen som drev med alla

japanskt

1936 sattes världens första fyrhjulsdrivna bil i serieproduktion, flera år före Jeep och alla andra. Kurgogane typ 95 hette den och kom från Japan

Fyrhjulsdrift var inget okänt, det hade förekommit på lastbilar sedan seklets början. 1903 byggde Spyker en fyrhjulsdriven tävlingsbil.  1909 kom Badger, fyrhjulsdriven personbil från Wisconsin. Den var nästan serieproducerad, 10 exemplar gjordes...  Men fyrhjulshistorien går ändå längre tillbaka än så. Burstall&Hills ångbuss hade ett patent på det redan 1824!

Japanska armén använde sig vanligtvis av vanliga personbilar och motorcyklar. Men 1934 tyckte man att det behövdes ett eget fordon efter egna specifikationer. Man låg i krig, man hade ett par år innan ockuperat Mauncheriet, och planer drogs upp för att expandera det japanska imperiet. 

Kurogane var en firma som från början gjort delar till cyklar och motorcyklar. Och hade börjat så smått bygga bilar i slutet av 20-talet. Vad man hade var också Tetsuji Makita, en av den tidens få automobilingenjörer i Japan. Prototypen togs fram i samarbete med Toyota som hade betydligt större resuser än lilla Tokyu Kurogane. Fyrhjusdriften och differentalen konstruerades av av ingejör Makita. 

Från början hade den en encylindrig motorcykelmotor av Kuroganes egen tillverkning, men det var för klent. Fördelningslådan för fyrhjulsdriften krävde mer kraft. 
Då tog man deras V-twin motor på 1,4 liter. Det var en avancerad maskin med toppventiler och 45 grader mellan cylindrarna. Den gav 33 hästkrafter. Det räckte för att få den lilla bilen som kallades Kurogane typ 95 att göra 75km/h.  

Trots sin litenhet var den ganska tung. Hjulbasen vara bara två meter, total längd 3,60, och 1,50 på bredden. Den vägde ändå 1100 kilo. Det ville till att ha robusta saker i fält.
Det var inget stridsfordon, utan ett slags alltiallo fordon för spaning, samband, transport och liknande. Den hade varken beväpning eller pansar.   Den kunde ta tre personer, två fram och en bak.  Motorn, den luftkylda V2:an satt fram och fyrhjulsdriften kunde kopplas i och ur med en extra växelspak.


1936 började man bygga Kurogane typ 95 vid fabriken i Omori, Tokyo. Man hade inget löpande band utan var i princip en stor mekanisk verkstad där bilarna sattes ihop för hand. Trots det något simpla upplägget kom man ändå att producera hela 4775 stycken fram till 1944.

Idag finns fyra kända bilar kvar av världens första - men nästan helt okända fyrhjusdrivna personbil.   



 
Taggar: Reportage

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.