Bild
Nästa artikel
Kamratförening!

Kamratförening!

Skodamöte

En rallydressad Skoda 110R på snabbvisit i Stockholm. Nästa mål: Umeå.

Just nu pågår välgörenhetsrallyt Baltic Sea Circle som samlar nästan sjuttio bilar av blandad karaktär med ett gemensamt mål: Att under 15 dagar tillryggalägga 7 500 km fördelade på 10 länder.

Med dryga 100 mil i ryggen och knappa 650 framför sig passerade en rallydressad Skoda 110R i redaktionens absoluta närhet. Under kamratliga former mötte vi Timm Hanebeck och Marcus von Schönermark. Tillsammans utgör de ”Sinner Schrader Skoda Squad”, ett av sextiosju deltagande team i välgörenhetsrallyt Baltic Sea Circle. Tycke uppstod.

Bilarna på startlinjen i Hamburg i lördags var alla av årsmodell 1992 eller äldre och gällande reglemente såg till att de allra flesta vagnarna var i ett härligt bruksskick. Betalades mer än 3 500 euro i inköpspris så blev också de obligatoriska donationerna till välgörenhet än högre.
För att överhuvudtaget få starta skulle en avgift på 750 euro erläggas varav hälften direkt kom behövande organisationer tillgodo.

Bland Sciroccos, Mersor och BMW:s av de mer vanligt förekommande modellerna och en och annan Audi-coupé var det särskilt en vagn som försatte redaktionen i sommarflörtsläge.

Reklamarna Timm & Markus från Tyskland kunde bara inte delta i någon dussinkärra – det gick bara inte. Som uppvärmning gjordes därför en resa på nätta 850 km med tåg som sedan företogs i motsatt riktning bakom ratt och spakar i en Skoda 110R. Inköpet följde gängse norm: Ett praktexemplar över telefon. Ett skitobjekt på fyra platta däck i verkligheten.


Årsmodellen är 1974 men någon har tydligen någon gång ansett att fronten från föregångaren 1000MB var snyggare och därför försett vagnen med en sådan. Prototypkänslan är i alla fall påtaglig.

Vi lyckades genskjuta det lågflygande ekipaget vid Järva Krog i riktning mot dagsmålet Umeå. Utöver en läckande huvudbromscylinder hade resan gått bra och servicebilen, en tidsenlig VW Transporter hade hittills hållit sig på behörigt avstånd i backspegeln. Skodan var så där förförande som bara tävlingsbilar kan vara, som ett fårat Clint Eastwood-nylle, men leendes. Prestation i plåt liksom. Avundsjuka blickar kastades mot vår kamrats polerade yttre och Markus frågade: ”Wanna change?” Det ville vi. Nästan.

Efter sedvanligt utbyte av kamratliga gåvor, vi fick sprit, de fick tidningar, gjordes en avstickare till vårt garage där presentfesten fortsatte. En avlagd vindruta och en liten låda innehållandes lite av varje – en bättre bromscylinder bland annat – fick teamet på osannolikt gott humör. Följ Skodans framfart mot målet i Polen på www.s4rallye.de (jodå, inläggen publiceras även på engelska).
Text: Johan Gröndahl



 

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Sören Fogge Fogdenius
2013-06-17 17:46

Den påminner allt lite om VW Typ 3 1600 i nosen...

#2
Hasse B.
2013-07-04 23:53

Solklart och logiskt :-D. Vad jag har läst nån gång så togs 1000MB fram efter noggranna studier av Volkswagen 1500 Normal (eller Limousine, beroende på marknad), den första Typ 3:an som hade konventionell bakdel precis som Skoda 1000MB och som just då stod på höjden av sin bana. Det var inte så att man rotade i arkivet och fick för sig att göra en uppföljare till gamla Tatraplan som ju Skoda stod för tillverkningen av, namnet till trots. Nog tycker jag det är lite synd att detta är det enda (hemsnickrade) exemplaret - känslan av "fattigmans-Porsche" är ju påtagligare än hos Volkswagens betydligt truligare fastback. Lite villha-känsla framkallar den allt :-),

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.