Bild
Nästa artikel
Karosserna från Norrmalm

Karosserna från Norrmalm

Från förr

Exklusiva karosserier från Vasastan i Stockholm

Sveriges främsta karossmakeri var Nordbergs på Tegnersgatan, men i huvudstaden fanns från 1919 en verksamhet till som byggde eleganta och gedigna karosser om än i lite mindre omfattning än hos Gustav Nordberg. Norrmalms startade som Karossbolaget C.W Jacobsson&Co 1919 på Norrbackagatan/Kadettgatan i Vasastan.

Huvudsakligen gällde påbyggnader för nyttofordon och taxi, men man hade tydligen även gott renommé på lyxkarosser för 1923 fick man i uppdrag av Ostermans att karossera en Minerva för leverans till kungahuset. Minervan fick två karosser, en öppen för sommarbruk och en täckt för vintern, detta med dubbla karosserier var vid den här tiden inte så ovanligt,åtminstonde inte i vårt land.

1925 bytte man namn till det mer välkända Norrmalms karosseriaktiebolag, huvudsakligen kom man att bygga karosser till nyttofordon, varuvagnar för NK, taxibilar, och även en hel del arbetsfordon för Telegrafverket ingick i vardagen. Det var ganska glest mellan beställningarna på lyxbilskarosser, men på 30-talet gjordes en del uppmärksammade specialare, bland annat en tuff Chevrolet åt en löjtnant Sterner, och två Volvobilar på TR755 chassin. 

Den ena beställd av en juvelerare Andersson, och den bilen är sedan länge spårlöst försvunnen. Den andra finns dock bevarad, men har dock lite oklar bakgrund. Den fick av någon anledning den större DC-motorn som annars bara fanns till Volvos mindre lastbilar, den enda personbil som försågs med en sådan motor. Detta är en av bara tre kända Norrmalmsbilar som existerar i världen, den här Volvon är kvar i Sverige de andra två bilarna återfinns i USA.
 


En stor del av Norrmalms jobb var småändringar på befintliga karosserier, som att sätta i mellanrutor, klä om inredningar och liknande, under 30-talet blev man auktoriserad verkstad åt Wiklunds som på denna tid var generalagent åt Packard och Adler. För Wiklunds räkning kom man också att bygga fyra specialkarosser åt kunder på Packardbilar.
 En av Wiklunds kunder var Axel Jöncke som 1930 fick en elegant cabriolet specialbyggd av Norrmalms. Denna vagn byttes in av Wiklunds 1936, efter 1949 upphör spåren efter den.

1936 hade herr Jöncke fått en ny Packard levererad av Norrmalms, en series1407 cabriolet med V12 motor. Denna vagn kom Jöncke att använda fram till sin död 1953, sen kom bilen att säljas vidare, för att under 60-talet hamna i förfall. renovering påbörjades men blev inte färdig, istället såldes den till USA där den fortfarande finns.

Samma år byggde man även en Packard Super Eight åt direktör Pierre Fränckel. Denna sista Packard från Norrmalms kom att bli kvar i Fränckels ägoo fram till 1955 då han lät skrota bilen hos AB Bil&Metallprodukter.

Norrmalms riktade mer och mer in sig på servicearbeten och mindre ändringsjobb på bilar, dessa stora exklusiva karosser för välbärgade kunder var på utdöende, och gav inte heller nån större förtjänst, efter Jönckes Packard 1936 kom man bara göra en enda kaross till. Det var 1938 och en Mercedes-Benz 540K försågs med specialkaross åt en herr Max Gumpel.
Denna Mercedes är en av de treNorrmalmsbilar som existerar idag, den exporterades till USA redan 1964 och senare till Japan men är idag tillbaks i USA och i utomordentligt fint skick.

Efter kriget fördes en relativt vegetativ tillvaro som serviceverkstad som på 50-talet knöts till Volvo, och man flyttade från kvartert Koppen i Vasastan till Sundbyberg, där man även bytte ut det anrika namnet till det anonyma Bilbolaget Solna-Sundbyberg AB. Senare blev man auktoriserad GM-verkstad under namet Bilbolaget i Norrort AB, och med detta konkursärende daterat februari 2008 så är det punkt för sista resterna av det anrika Norrmalms karosseriaktiebolag. http://K20080221-1.htm
 

Taggar: Reportage, Hem

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.