Nästa artikel
Klassiker om Alfas GT-vagnar
ladda hem

Klassiker om Alfas GT-vagnar

Publicerad 7 oktober 2016 (uppdaterad 7 oktober 2016)
Sprint, Giulietta, Giulia, Montreal, GT Veloce – nu kan du köpa åtta av Klassikers tidigare artiklar om Alfa Romeos GT-vagnar på ett bräde. 43 sidors läsning! För 29 kronor kan du ladda hem dem till din dator, läsplatta eller telefon och börja läsa direkt!
  • Innehåll
  • 1600 GT Junior 1975 Möte med Fiat 124 Sportcoupé Den ene är mjuk där den andre är hård. Men det är verkligen inte som du tror. Med sina nya dubbelkamsmotorer ville Fiat plocka poäng på en planhalva om egentligen tillhörde Alfa Romeo. Hur blev det? Vi kör Fiat 124 Sport och Alfa Romeo GT 1600 Junior.
  • 1750 GT Veloce 1969 Originalbil med Zagatoinredning. Veloce! Helrätt modell och helrätt skick, H-P Magnussons Alfa Romeo 1750 GT Veloce är en riktig tiopoängare! 
  • 2000 GTV 1972 Bröderna Jerzy och Wojciech Walentowicz körde rally och racing i kommunismens Polen på 1970-talet. Idag bor de i Stockholm och tävlar i rallyn runt om i Europa med sin Alfa Romeo 2000 TV 1972.
  • Alfasud Sprint 1,3 1978 Trots att Alfaförsäljarna bedyrade att rostskyddet förbättrats på 1978 års modeller valde första ägaren av den bruna Sprinten att kosta på en extra behandling. Klokt 
  • Giulia Spider 1964 Renoveringsobjekt har en ovana att ramla över sin välgörare men Joakim Källviks visste precis vad han ville ha och valde noga bland vraken innan han slog till.
  • Giulietta Sprint 1962 Giulietta banade väg för Alfa Romeo som massproducent av bilar på 1950-talet. Manfred Maier tog över svärfars renovering av en Giulietta Sprint 1962, inte minst för att glädja svärmor. Nu är bilen klar och vi får följa medpå årets sista tur.
  • GTV 2000 1977 I mitten av 1970-talet blommade en ny biltyp ut i Europa, där de skarpaste företrädarna för trenden hette Lancia Beta HPE och Alfa Romeo Alfetta GTV. Lättlastade, folkliga sportisar med plats för surfingbrädor. Små surfingbrädor. 
  • Montreal 1972 Det är mycket som kunde ha gått fel. Om Moskva inte i sista sekund dragit sig ur. Om Montreal i Kanada inte tackat ja. Om Gandini inte börjat rita bilar i stället för att dekorera nattklubbar. Om Autodelta inte haft en alldeles underbar liten V8 på hyllan.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.