Bild
Nästa artikel
Eddie Andersson stänger snart sin butik på Odengatan i Stockholm.
Eddie Andersson stänger snart sin butik på Odengatan i Stockholm.

Klassisk modellbilsbutik stänger

reportage

Stockholm har blivit lite tråkigare. Odengatans roligaste skyltfönster kommer snart inte att vara sig likt. Eddie Andersson stänger snart modellbilsbutiken 1:43.

I Vasastan i Stockholm har det i många år funnits ett kluster av lockande butiker. På Odengatan 38 har Eddie Andersson sedan början av 1980-talet drivit modellbilsbutiken 1:43, längre ner på gatan fanns en stor tidskriftsaffär och runt hörnet in på Roslagsgatan 14 hade MarGie Bookshop sin bokhandel för i mycket vid mening motorintresserade – kanske drogs vi också till GKG bildelar på Markvardsgatan 9. För oss som verkligen lever i det förflutna hade också Automobilhistoriska Klubben länge sin lokal på Odengatan 14 och Ax-Bil på Luntmakargatan 85 räddade på sin tid många ägare av lite udda bilar och andra fordon.

Nu är inte mycket kvar. GKG lämnade lokalen i innerstan förra året, MarGie konverterade till webbshop i vintras och nu har Eddie beslutat sig för att dra sig tillbaka. År 1977 tog han och kompisen Robban Molvidson över Harry Krügers leksaksaffär på Odengatan 37. Till en början slog Eddies djurintresse igenom i sortimentet men alla medelålders män som kom och frågade efter intressanta leksaksbilar styrde snart över tyngdpunkten dit. Solido importerades i stora mängder direkt från Frankrike och ganska snart kom han i kontakt med Doug McHard och Somerville Models.

Redan 1982 kom sedan de första svenska handbyggda modellerna föreställande Volvo PV444 och Saab 92. Då hade Robban lämnat rörelsen för att ta över familjeföretaget och Eddie öppnat specialbutiken 1:43 tvärs över gatan. Efter ytterligare några år blev det allt tydligare att Somerville inte hade kapacitet att leverera de stora beställningar som Eddie fick från i första hand Volvo. Lösningen blev ett samarbete med Brooklin Models som tillverkade Robeddie-serien vilken bestod av idel svenska förebilder. Nu när så mycket är byggt i Kina av resin känns de tunga brittiska handbyggena i vitmetall verkligen som en fläkt från den gamla världen och efter nästan 40 år som leksaks- och modellbilshandlare är det dags att ägna sig åt annat.
Taggar: Reportage

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.