Bild
Nästa artikel
Kul på tre hjul

Kul på tre hjul

Import

Förra vintern anlände denna lilla sällsamma bil som torde vara bland det roligaste som byggts genom tiderna.

Detta är en Morgan Super Sports från 1933, en avancerad motorcykel eller en mycket liten bil, saken är den att Morgan höll fast länge vid trehjulingar för att de skulle kunna klassas som motorcyklar och därmed få lägre skatteklass och andra pålagor. Trehjulingarna från Morgan såg dagens ljus redan 1909 och fanns kvar ända fram till 1952, den första bilen med fyra hjul, 4/4, presenterades 1937.

Trots att cykelbilarnas era var för längesen förbi bestod Morgan, trehjulingarna genomgick hela tiden förfining och med Super Sports modellen som kom 1929 hade man en veritabel hot rod. Motorn var nu en V-twin från JAP på hela 1100cc, senare kom denna att bytas mot en Matchless-motor. Effekt okänd men fullt tillräcklig för att en mrs Gwenda Stewart år 1930 skulle slå ett formidabelt rekord. På racerbanan Montlhéry i Frankrike körde hon sin Morgan under en timme med en SNITTFART på över 160km/h! Detta torde innebära att den här lilla söta vagnen har en realistisk toppfart i registret 180-190km/h!
 

Fordonets inbördes ordning är motor, kylare, oljetank, bränsletank, förare och bakhjul. Bromsar finns enbart fram och drivning sker med kedja till bakhjulet som är upphängt i två kvartselliptiska bladfjädrar. Från 1931 hade dessa treväxlad låda med back, innan fanns bara två framåtgående växlar i planetdrev.  Körbarhet? enligt uppgift, grymt svårkörd... Inga reglage är vad de ser ut att vara och det mesta är bakvänt, svängradie nästan obefintlig och trots sin ringa vikt tungstyrd som en buss.


 Bilen är tvåsitsig för två inte allt för stora personer, bakom sätet sitter batteriet som är förvånansvärt stort, lämpligt nog ingår en bransläckare i utrustningen med. Hela bakpartiet fälls enkelt upp och gör batteri, släckare, bakhjulet och dess drivning åtkomligt.

Trots att dessa Super Sports räknades som en bil, så kunde man som nämndes alltså registrera den som motorcykel, vilket höll priset väldigt fördelaktigt. Riktpriset låg på runt 150 pund, vilket var i ungefär samma klass som lilla folkbilen Austin Seven, så här fick man nog absolut mest prestanda för pengarna i trettiotalets England.

Taggar: Reportage, Hem

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.