Bild
Nästa artikel
Lågprofil - Piper GTT

Lågprofil - Piper GTT

Svar på nöten

Fredagsnöten knäcktes snabbt denna gång, visst är det en Piper.

Den kortlivade Piper presenterades 1967 och hette först Piper GT, detta var ett verk av ingenjören Tony Hilder, som annars pysslade med att bygga motor och trimdelar för racingbruk. Piper GT var tänkt att bli den ultimata sportbilen och extrem blev den på alla de sätt. Ett rörchassi med framvagn från Triumph Herald och bakvagn från Ford och klätt med glasfiberkaross. Bilen mäter c:a 85 centimeter i höjd och är därmed troligen den lägsta bil som satts i produktion. Dessa såldes som ett slags halvfärdiga kit cars, på motorsidan användes främst Ford eller Austin-healeymaskiner efter behag.

Dessutom satsade man på ren racing efter reglementet för grupp 6 med en variant som kallades GTR men väldigt få av dessa byggdes 1969. Racingsatsningen kom av sig i samband med att en av huvudmännen i Piper, Brian Sherwood avled. Efter detta togs firma över av två anställda, Bill Atkinson och Tony Waller, som fortsatte tillverka bilarna på beställning.

Ursprungsmodellen GT hade haft en del barnsjukdomar som rättades till och namnet ändrades till GTT, i sista versionen hette de P2. Hur många som byggdes totalt är oklart men det uppskattas att runt 100 Pipers kan ha byggts, 1973 flyttade man tillverkningen till South Willingham, där de sista skal ha byggs så sent som 1975. Efter Piper kom Tony och Bill att ägna sig åt att gjuta badkar och små jollar under namnet Emmbrook Engineering. Och så gör man än idag, numera under namnet Marenda-Lindsey Ltd är man idag specialiserade på allt från små tvålkoppar till kompletta badrum och köksinredningar.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Oscar G
2012-08-19 22:33

Intressant! Det var ju en riktigt läcker skapelse - i alla fall från A-stolpen och bakåt. Fronten vann kanske inga designpriser...
En undran i sammanhanget: Vindrutan ser närmast ut att vara bakrutan från någon annan bil. Kan det vara så? Någon som vet?

#2
Roar Lynum
2012-08-23 09:48

Har svårt att fatta höjden på 85 cm, då jag kollar bilden av bilen, tillsammans med Bill och Tony, så verkar den högre.
Ford GT40 var ca. 1 meter, den var superlåg på sin tid, men 85 cm ???

#3
Mårten Carlsson
2012-08-23 10:17

enligt spec skall höjden vara 34 tum, vilket ju givetvis kan variera beroende på däck och fjädrar, den är riktigt platt...

#4
Roar Lynum
2012-08-23 23:45

Kanske någon har blandat korten, och det är höjden på GTR, som är 85 cm, verkar mer sannolikt, när man ser bilen.

#5
Roar Lynum
2012-08-23 23:55

Kollade nu hemsidan Tiil Piper bilarna, och det är GTR, som har höjden 86 cm.
GTT, eller P2, den är 99 cm, i samma höjd som GT40.
Case solved.

Roar

#6
H. von Börtzell-Szuch
2012-08-25 01:36

Hej alla entusiaster!
Det har funnits en vit Piper GT som gick som tävlingsbil i Sverige. Vart den tog vägen kommer jag inte mera ihåg. Jag har för mig att den höll till i Nynäshamn.
Sedan var det min egna Piper GT, en röd sådan. Så, med denna svarta så har det alltså funnits 3 st Piper GT i Sverige. Min gick så småning om tillbaka till tillverkaren, för den läckte så fort det regnade, och eftersom dörrarna gick upp på taket, så droppade det friskt...., sedan kom det dropp från infästet för vindrutetorkarna, pedalerna och rattstången....
Eftersom bilen var så låg, så var körställningen som att ligga i ett badkar (om man är 1.96 lång) och har huvudet mot badkarskanten. Jag körde bilen hällst iklädd en väst. (skålade säten). I den ställningen, och med vatten droppandes in i cupén var det mindre roligt att köra i uppförsbacke, för då rann vattnet som samlat sig på golvet in över kanten på stolsitsen, vilket väckte en del munterhet när man skulle tanka bilen.
Att ta sig in i den var inte så svårt, faktiskt. Man satte sig på tröskeln och svänge in benen. Ut gick lika bra. Största bekymret var när man skulle köra in någonstans och det fanns en trotoarkant kvar, för då hände det att det skrapade i sparklådorna. Min bil var otroligt lätt och motorn var en rak 4:a, trimmad så mycket det gick. Vi gjorde 0 - 100 på 4 sek eller just däromkring (det är så länge sedan nu - minns inte exakt).
Växelspaken var inte högre än att hela den rymdes i handen, så växellägena var ytterst distinkta och lätta att hitta, med korta avstånd för varje växel.
Den drog blickarna till sig vart man inte än åkte. Tyvärr, på grund utav bilens bekymmer med att sortera vatten och luft när det regnade, så lät jag bilen gå tillbaka till fabriken. Det var sedan i den bilen som en av ägarna förolyckades i. Den är numera nedgrävd. Bilens engelska registrering var XHV 711 G. Frid över dess minne.
Alla fönster var tonade, så också glasen för strålkastarna, viket gjorde bilen svårkörd kvällstid, då det var svårt att se vart man körde eller om något var i vägen.
Otroligt rolig bil att köra, och att äga - när det inte regnade.

Den farligaste detaljen på bilen var rattstången, som var en homogen axel som gick via några länkar och sedan rakt in till ratten. Man satt rätt framför ett spjut! Och det var en mindre rolig tanke. Hade jag behållit bilen, så skulle jag ha bytt ut den detaljen mot en nätliknande cylindrisk format hålrör, som kunde implementera vid frontalkrock.

Det finns en klubb för Piper Cars i England och det gick faktiskt att köpa delar för hemmabygge, i alla fall för några år sedan. Jag är numera för gammal för en sådan liten leksak, så det får bli någon yngre entusiast som får försöka bygga en! Lycka till pojkar !!!!

#7
H. von Börtzell-Szuch
2012-08-27 17:26

Till OSCAR G och Roar Lynum.

Piper GTT var extremt låg. Den gick mig till midjan. Detta är inte ett exakt tal, men med mitt minne av bilen så var den inte under 85 cm och inte över 1 meter hög. Låt oss säga strax omkring 1 meter. I ungefär som höjden på diskbänken hemma.
Efter vad jag minns så var vindrutan tillverkad av Piper, för att vara vindruta. De första exemplaren var svåra att få godkända på den tiden, då de tillverkades i något plastlaminat. Bekymmren bestod i en åsikt att det skulle kunna uppkomma eventuella repor efter vindrutetorkarna och vägpartiklar, vilket skulle kunna göra frontrutan matt och försvåra sikten. Några sådana indikationer såg jag inte under den korta tid som jag hade bilen.

Något jag glömde nämna tidigare - min bil hade en inbyggd central brandsläckare, vilken utlöstes med ett handtag vid instrumentbrädan.
Detta var otroligt sofistikerat på sin tid, tillsammans med skivbromsar runt om, vilket också ansågs avancerat då.

För bättre viktfördelning hade bilen 2 tankar, en på var sida. Reglage till tanksystemet på instrumentbrädan, tillika ställbara stötdämpare.

#8
Oscar G
2012-08-28 19:37

Svar till H. von Börtzell-Szuch:

Tack för intressant information och fascinerande berättelse om en fascinerande bil! Förundransvärt att du alls fick plats i bilen med din längd. Jag inser av beskrivningen att jag inte hade kunnat sitta i den, lika lite som jag kan det i en Lotus Europa, en Matra Bagheera eller t ex i en Spitfire med hardtop. För lång rygg släcker mången sportvagnsdröm lika effektivt som brandsläckaren i din Piper... Men vad roligt det ändå skulle vara att få se en sådan "livs levande"!

#9
BengtFj
2012-08-29 00:16

Det fanns en Piper i Västerås på 80-talet. Tyvärr stals den och kom, så vitt jag vet, aldrig till rätta.

#10
Olof Rosén
2012-10-27 08:21

Bilen på bild 4 är min och nu ska jag renovera den.Den var från början grön.
Höjden år 1m.
Modellen är P2 och vindrutan är av glas.Däremot är sido och bakrutorna qav tonat plexiglas.
Framrutan finns i 2 modeller och är en egen Piper modell.
Företagetr finns kvar och tillverkar idag bla kamaxlar.

#11
Oscar G
2012-10-27 08:44

Olof: Lycka till med renoveringen! Att få se din bil ute på vägar eller utställningar, och allra helst på Svenskt Sportvagnsmeeting på Knutstorp, vore en riktig höjdare (trots att bilen är så låg...).
Jag hoppas du behåller JPS-färgsättningen, för den får bilen att se ännu läckrare ut!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.