Nästa artikel
Andra chansen!
Läsarnas Klassiker

Andra chansen!

Publicerad 2022-03-30 14:30
Marcus Svensson missade en Citroën 25 GTI Turbo 2 när den var ute på annons. Men han fick en andra chans några år senare!
För många år sedan såg jag just den här bilen på annons på Blocket, men den var för dyr tyckte jag. Flera år senare var jag bjuden på en midsommarfest på Gräsö utanför Uppsala. Jag körde från Borås i en Jaguar XJ6 X300 3.2 1996. Under festen fick jag till min stora förvåning se en svart CX 25 GTI Turbo 2 parkerad bredvid min Jagga. Under kvällen kom jag att prata med ägaren och det var den CX som jag sett några år tidigare på Blocket, men bilen var inte till salu då. Vi blev goda vänner och två år senare fick jag ett meddelande på Messenger där det stod kort och gott: ”Vill du köpa Sixten?” – som bilen kallades. Det ville jag!
 
Den har gått 18 500 mil och är rostfri och så vitt jag vet aldrig rostlagad. Det sitter Alfa 156-fälgar på eftersom originalfälgarna kräver Michelin TRX-hjul och de är omotiverat dyra att köpa nya. Man ligger tillbakalutad i stolen när man kör och är avslappnad. Diravi-styrningen som inte har någon fysisk kontakt med framhjulen utan bygger på hydraulik med LHM-olja fungerar utmärkt. Bromsarna av samma system är direkta och sist men inte minst den helautomatiska fjädringen med LHM-olja även den. Bilen flyter fram på vägarna med flera centimeters bredare spårvidd fram än bak.
 
Citroen CX 25 Turbo 2 är många citroenisters heliga graal. Motorn är en 2,5-liters stötstångsmotor i gjutjärn. Garrett-turbon med en enorm ketchupeffekt skickar i väg bjässen som om man satt i en romersk stenslunga, den är helt fenomenal att köra! 
Den är välutrustad med elfönsterhissar, solskydd på sidodörrarna, solgardiner bak, ACC, ABS-bromsar och centrallås med fjärrkontroll.
I sommar ska den bland annat få en ordentlig polering och ett nytt innertak eftersom det gamla säckar som på så många bilar från 1980- och 1990-talen.
 
Gör som Marcus Svensson – var med i Läsarnas Klassiker! Skicka in några bilder till oss på red@klassiker.nu. Du får gärna skriva själv om din bil men annars så ringer vi upp och ställer några frågor!
 

Klassiker 3.2022

Ur innehållet:

Ögonblicket Samling vid dieselpumpen
Två stadiga Mercedes-Benz sammanstrålar vid en Shellstation i Luleå. En säkerhetsinnovation visar sig fungera.

BMW 635 CSi 1986
Märkets mest långlivade modell – vi kör ett superexemplar och önskar att dagen aldrig ska ta slut. 

Årets Klassiker 2022 - vinnaren!
Rekordmånga röstade och det var tätt i toppen – men när dammet lagt sig framstod en tydlig segrare: Saab 99 EMS!

Automobilia Rally!
Det kan börja med en dekal eller ett enkelt program och sluta med en egen rallybil. Ett kul samlarområde!

Här har du ditt liv – i bilar!
Bilarna i ditt liv – töm familjealbumet och dela med dig av historierna! Först ut är Kerstin och Torbjörn Svanström.   
Austin Allegro vs Morris Marina
Två av 1970-talets mest utskällda bilar kom från British  Leyland. Vi ger dem en andra chans och drar till Danmark.

Toyota Crown 1966
På 1940-talet tillverkade Toyota kastruller, på 1950-talet kom den första bilen och tio år senare nådde märket oss. 

Broschyren Saabs modeller 1982
Med bara två modellserier och få nyheter stod reklamfolket inför en utmaning när 1982 års broschyr skulle utformas. 

Volvo 264 TE 1979
Förkortningen stod för Top Executive men många förlängda Volvo användes för att köra partitoppar i Östtyskland. 

Moped Zündapp Combinette
Precisionen i motorn var mycket exakt och cylinderloppet hårdförkromat. Gjuten ram – vilket köpargument! 

LOW Special 1952
Som 16-åring började Olle Wallins bygga sin egen bil. Han har den fortfarande kvar. Världens enda LOW Special! 

Klassikerguiden Caterham Seven
Låg vikt – högt nöje! Vi guidar dig runt Seven och dess historia – från Lotus till Caterham och alla de andra. 

Våra Klassiker
Fredrik letar prylar till 945, Claes letar pengar till Twingo. 

Läsarnas Klassiker
Nissan 300 ZX, Citroën CX och Volkswagen Golf Cabriolet.

Fixa själv Vakna Patient 106!
För att få ordning på vår gratis-Peugeot kallar vi in Jon Remmers. Ska vi lyckas få bilen klar för besiktning?

Renoveringen Porsche 356 1960
Egentillverkade karossdelar med hjälp av mallar i plywood. Lars Larsson tog inga genvägar i Porsche-renoveringen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.