Nästa artikel
”Fiaten kom tillbaka till handlaren”
Läsarnas Klassiker

”Fiaten kom tillbaka till handlaren”

Publicerad 14 september 2023 (uppdaterad 15 september 2023)
Rolf Kogner var först fodervärd och är nu ägare av en Fiat 1500 – den som i Sverige döptes till Juventus av importören!

Rolf Kogner i Vagnhärad hjälpte ibland bilsamlaren Östen Olofsson med praktiska göromål, särskilt när Östen började bli äldre. Rolf besiktigade hans bilar och ibland handlade han mat åt honom. Hans Fiat 1500 1965 fick också stå hos Rolf. 
– Östen hade köpt den år 2011 och efter lite rostlagning hade han lämnat den på hellackering, säger Rolf Kogner. Han hade ju varit Fiat-handlare i Södertälje på 1960-talet. När Östen öppnade handskfacket så hittade vi hans firmadekal där. Östen hade sålt bilen ny 1965 så den hade kommit hem kan man säga. 
 

Våren 1961 presenterades Fiats nya mellanklassmodeller 1300 och 1500, skillnaden mellan de två var motorerna på 1,3 respektive 1,5 liter. I Sverige lade importören Svenska AB Fiat till ett extra rostskydd enligt ML-metoden men också ett extra namn, modellen kallades Juventus för att rida på vågen av intresse för italiensk fotboll. Fram till 1967 tillverkades 600 000 exemplar. 

Efter att Östen Olofsson gått bort 2019 så fick Rolf köpa Fiaten av dödsboet. 
– Jag hade sagt till honom att jag ville köpa den av honom. Det är en kul bil att köra och den är mysig. Det enda jag behövt göra är att byta olja och montera en eldsläckare. Den är i så bra skick att det bara är att tuta och köra. 
 

Det har inte blivit några långresor med Fiaten sedan Rolf tog över den, men desto fler veckoträffar i Trosa som Rolf har varit med att arrangera och så åker han gärna på Motorhistoriska Sällskapets rallyn. 
– Den är ju pigg och lättkörd och har lite krut i motorn så det går att hålla landsvägsfart

Vill du också ha med din bil under vår vinjett ”Läsarnas Klassiker” i tidningen Klassiker? Skicka då ett mail till red@klassiker.nu. Det vi behöver är ett par bilder på din bil och antingen skriver du själv en text eller så gör vi en kort intervju med dig på telefon.
 

Fiat - Klassikers samlarserie #21

Nu har vi samlat våra favoritartiklar om Fiat! 100 sidor med allt från massproducerade folkmodeller till låg­seriebyggen från obskyra karossmakare. Osannolika överlevare och makalösa renoveringar, spännande resor och köpguider. Upplagan är begränsad.

 

Innehåll Klassikers samlarutgåva om Fiat

En sån hade ju... Fiat 1400 1950-58
När pontonkarossen kom till Italien. (Klassiker 2/2010)

Klassikerguiden Fiat 500 Topolino
Benet skaver mot dörrklädseln och din skuldra får stöd av sidorutan – köpläge! (Klassiker 2/2015)

Fiat 1900 A Granluce 1954
En handfull kom till Sverige – nu har två av dem återförenats. Vilken av dem har mest att berätta? (Klassiker 10/2020)

Fiat 1200 Farina
Vardagsbil i italiensk gåbortkostym. En ovanlig överlevare som även vår kalenderbitare går bet på. Nästan. (8/2008)

Renovering Fiat 600 Multipla
Roland Sandberg har återupplivat en riktigt tidig Multipla. Det tog sju år. (Klassiker 7/2016)

Klassikerguiden Fiat 500 Nuova
Bilglädje i fickformat. Varning för svårt köpsug! (8/2009)

Sverigeresan Öland
En Fiat 600 är precis lagom stor för avlånga upptäckts-resor. (Klassiker 9/2009)

En sån hade ju Fiat 1100
Underbar liten vagn. Något annat går inte att säga om snygga, sansade Fiat.  (Klassiker 6/2011)

Fiat 2100 Vignale 1961
Ett tiotal ex av den udda coupén byggdes, vi kör den som kom till Sverige. (Klassiker 1/2016)

Ghia 1500 GT 1963
Vacker som en dag och med bus under huven. En ägare sen 1964. Hoppa in! (Klassiker 6/2013)

Fiat 850 Special 1971
Michel fick sin Fiat som 18-årspresent. Sedan dess har de hållit ihop. (Klassiker 9/2015)

Broschyren Fiat 124
Under en tid satsade Fiat hårt på USA. Broschyren för 124--serien innehåller något för alla! (Klassiker 7/2019)

Klassikerguiden Fiat 124 Sport Spider
Okänd som ny, men allt fler Fiat 124 Sport Spider har hittat till Sverige. (Klassiker 4/2009)

Fiat 124 Abarth
Ewa fick ett ultimatum av sin bror: Om inte du köper den så gör jag det! (Klassiker 8/2010)

Fiat 124 Special T 1972
En sportbil för familjen – vi får chansen att köra ett exemplar i toppskick. (Klassiker 9/2014)

Klassikerguiden Fiat 127
Vi lovar: Du har råd med en Fiat 127! Stor köpguide till Fiats lilla framhjulsdrivna tuffing. (Klassiker 1/2017)

Fiat 127 1978
Bilen som bara har som uppgift att existera. Mätarställning: 51 km. (Klassiker 3/2012)

Klassikerguiden Fiat X1/9
Ytterligare ett bevis på att körglädje inte handlar om stora kraftresurser. (Klassiker 8/2011)

Renoveringen Fiat Ritmo 75 1981
Mats Nilsson hittade först blinkersglasen – sedan bilen. Två år senare orsakade han haktapp överallt. (Klassiker 1/2013)

Klassikerguiden Fiat Panda
Tänk inuti lådan – du vill ha en Fiat med skarpa hörn! Stor köpguide till liten bil. (Klassiker 8/2016)

Agnellis specialare
Playboylivet kräver sina redskap. Fiats ledare lät bygga efter egen smak. (Klassiker 4/2013)

Fiat 850 T 1976
En av världens minsta skåpbilar – i husbilsutförande! (9/2016)

 

Artiklarna är tidigare publicerade i Klassiker mellan 2007 och 2020 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.