
I Klassiker 6/2024 berättade vi för första gången om den svensksålda Relianten som en gång tillhört en solljusforskare. Bilen hade blivit stående i över 20 efter en påbörjad renovering och ägaren KG Karlevall vädjade genom Klassiker om hjälp. Kunde någon slutföra projektet? Under vinjetten ”Rädda mig” gick vi ut till läsekretsen, som en extra morot erbjöd vi en kombinerad slipmaskin och dammsugare från Verktygsboden mot löfte att få följa renoveringen. Göran Johansson var snabbast att nappa och det känns verkligen som om Relianten hamnat hos rätt person. På Custom Motor Show i påsk kan se hur långt Göran har kommit, han är en av deltagarna i Restoration Show i C-hallen.
Nu har jag varit Reliantägare i ett halvt år. Efter att ha hämtat hem fyndet började jag med att gå igenom lådor och högar med delar för att bilda mig en uppfattning om skicket och var de olika detaljerna ska vara monterade.
Jag konstaterade från början att regelstommarna runt dörrarna var i dåligt skick, spräckta och slitna men inte ruttna eftersom de var av ett teakliknande träslag. Jag vet att ask är ett gångbart träslag i bilsammanhang och hittade några fina torra plank hos en brorson. Verkstaden, eller snickarboden som det nu blev, kompletterades med en begagnad bandsåg.
Efter att jag fått klart några träbitar ändrade jag taktik i planeringen. Jag tog tag i ramen med förstärkningsarbeten och målning. Jag blästrade och slipade de övriga delarna som ska monteras tillbaka på ramen för att se vad som eventuellt saknades och måste införskaffas.
När jag hade köpt bilen och transporterade hem den så lossnade karossbiten under dörrarna baktill och föll av någonstans längs de 55 milen hem. Detta bekymrade mig mycket eftersom den skulle blir svår att återskapa eller få tag i.
Med hjälp av några olika nördiga grupper på Facebook kom jag i kontakt med kunniga och hjälpsamma personer i England. De har bidragit med bilder och ett kontaktnät inom Reliantsfären och jag blev snabbt upplyst om att min Regal Van Mk VI-A är mycket ovanlig, även i hemlandet England.
I november reste jag till Birmingham och NEC Classic Motor Show – Englands största veteranbilsutställning med marknad. Här köpte jag lite delar och träffade även representanter för Reliant Owners Club, som jag har blivit medlem i. Tack vare sociala medier hade jag redan före resan blivit erbjuden att hälsa på en man som kunde hjälpa mig så att jag kunde göra en avgjutning av den saknade karossdelen. I packningen hemifrån fanns bland annat plastfolie, skyddshandskar och mängder av gipsbindor, jag undrar vad de tänkte i säkerhetskontrollen på flygplatsen… Nackdelen var att denna gentleman tyvärr bodde i Great Yarmouth, drygt 30 mil från Birmingham, men jag kunde ju inte missa detta erbjudande och äventyr. Det blev en extra övernattning och 60 mil med hyrbil men jag kom hem med en bra grundform som jag kunde använda för en avgjutning.
Jag har vänner som har hjälpt mig med att svarva bromstrummorna och att göra en ny bussning till framhjulsspindeln. Många servicedelar delas med andra bilmodeller, bromsarna bak är till exempel samma som på Triumph Spitfire. Ny komplett koppling och packningssatser till motorn fick jag lyckligtvis med i köpet.
Jag kommer nu att fortsätta med att göra klart snickeriarbetena så att dörrarna kan återmonteras och så att jag kan passa in krossen på ramen. Sen blir det ett stort arbete med att laga alla skador som genom åren har uppstått på glasfiberkarossen.
På Restoration Show på Elmia i påsk kommer jag att arbeta med stolarna, eldragning, bromsrör och lite annat. Kom och hälsa på mig där!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.