Nästa artikel
”Mina två tolvor är så olika de kan bli”
Läsarnas klassiker

”Mina två tolvor är så olika de kan bli”

Publicerad 2024-03-07 14:30 (uppdaterad 2024-03-07 15:24)
Clas Emanuelsson i Bjärred har två bilar som skiljer sig på nästan alla punkter – men under huven på både BMW 850i och Jaguar XJ-S 1990 finner man tolvcylindriga motorer!

För mig kommer karossformen och skicket i första hand; jag ser bilar ofta som rena konstverk. Motorisering och vägegenskaper är underordnat men spelar naturligtvis också en viss roll. Att både min BMW och min Jaguar har tolvcylindrig motor var dock en tillfällighet. Men antalet cylindrar och tillverkningsåret 1990 är bilarnas gemensamma nämnare. För övrigt är de så olika de kan bli.
Där BMW:n har coupélinjer utan B-stolpar kontrar Jaguaren med elektriskt cabriolet-tak. Medan Jaguaren har dubbla strålkastare (USA-modellen) kontrar BMW:n med dubbla popupljus i brevlådeinkastformat. Medan BMW:n har ett minimalt baksäte saknas det helt i min Jaguar även om några XJ-S var utrustade med det.

Det talas ofta om tyskarnas kyliga precision och engelsmännens klubbkänsla och det stämmer verkligen i det här fallet. Jaguaren är en ”mysig” bil med mycket trä i coupén, BMW:n har strikt funktionell instrumentering som är tidlöst elegant. Medan man i engelsmannen mjukt glider fram på vägen kan man med tysken lättare forcera landsvägskurvor.
En av de största skillnaderna mellan mina två bilar är dock en helt annan. Jaguar XJ-S var efterföljaren till E-type och producerades 1975-1996. Inga stora förändringar gjordes fram till 1991 när bland annat växellåda, instrumentering och bakparti moderniserades. BMW 850 producerades 1989-1999 så det skiljer 14 år mellan modellerna när det gäller design och produktionsstart. Det märks.

Jaguaren har krom i mängder men BMW:n saknar allt vad krom heter. Medan Jaguaren har ett motorrum i form av ett ormbo har BMW:n ordning och reda. Medan Jaguaren har mängder av ledningar kors och tvärs i bilen har BMW:n en CAN-buss som minimerar ledningsdragningen. Så kan man hålla på och jämföra…
Jag får ibland frågan vilken skulle jag välja om jag bara får behålla en av bilarna. Jag brukar svara att jag hoppas att jag aldrig hamnar i den situationen.

Gillar du som Clas både tysk och engelskt? Här nedan kan du köpa hela tidningar om både BMW och Jaguar.

BMW II - Klassikers samlarserie #29

ÄNNU MERA BMW!
Här är vår andra specialutgåva om det fantastiska BMW! Vi har samlat Klassiker­artiklar om 600, 700, Neue Klasse, 02-serien, 3-serien, 5-serien, 3.0S, 6-serien, 7-serien och 850i. Resor, renoveringar, köpguider och reportage!


Innehåll:

Ögonblicket BMW 507
När Stockholms Bilsalong 1956 invigde av Prins Bertil var ett av dragplåstren BMW:s nya roadster. (Klassiker 3/2016)

BMW 600 1958
Heinz har renoverat samma bilmodell som han körde som student i Wien. (Klassiker 1/2017)

BMW 700 Sport 1962 
Det är fel att tro att BMW 700 var en enkel folkbil helt utan sportambitioner. (Klassiker 4/2009)

Sverigeresan BMW 700 Dalarna
Med svansmotor från Falun till Borlänge– den långa, roliga vägen. (Klassiker 8/2016)

Köpguide BMW 02-serien
Fantastiska 02-serien har kallats ”bilen som räddade BMW”. (Klassiker 4/2005)

BMW 2000 1970 
Modellen som var den sista fasen i BMW:s Neue Klasse. (Klassiker 6/2008)

Sverigeresan BMW 3.0 S 1972
Vi tar en rejäl långfärdsvagn till Dalsland och utforskar Bengtsfors, Mellerud och givetvis Åmål! (Klassiker 10/2019) 

BMW 3.0S 1972
Johan Perers-Hovlinds barndomsminnen är sexcylindriga – nu skapar han nya i den kvicka familjesedanen. (Klassiker 1/2023)

Köpguide BMW 5-serien E28
Vi vill påstå att 5-serien 1981–88 hör till BMW:s allra skarpaste. Köp nu! (Klassiker 2/2013)

Renoveringen BMW 316 
Sami körde fast i renoveringen av en 316. Då köpte han en 316 till – från samma år! (Klassiker 10/2015)

BMW 635 CSi 1986
Märkets mest långlivade modell – vi kör ett superexemplar och önskar att dagen aldrig ska ta slut. (Klassiker 3/2022)

BMW 728i 1996
Med tredje generationen 7-serie tog BMW ledningen i prestigeligan med avancerad teknik och tidlös form. (Klassiker 7/2020)

BMW 850i 1991
Konstruerad för att få hela världen att tappa hakan och fortfarande otroligt fascinerande. Är det läge att köpa en tolvcylindrig supercoupé nu? (Klassiker 7/2022)

Förenade Bil 100 år
Säg ett bilmärke och chansen är stor att Förenade Bil antingen importerat det eller sålt det någon gång sedan 1921. (Klassiker 3/2021)

Jaguar - Klassikers samlarserie #23

DET BÄSTA OM JAGUAR!

Pampiga, sportiga, nobla, tekniskt framstående – Jaguar har alltid byggt spännande bilar. Nu har vi samlat våra favoritartiklar om det brittiska märket som aldrig upphör att fascinera. Upplagan är begränsad och samlarutgåvan finns inte i vanliga tidningsbutiker. Men du beställer den enkelt och med direkt hemleverans i vår webbshop!

 

Innehåll

 

Ladufynd Jaguar Mk IV 1946

När familjen inte tyckte att disponenten skulle köra mer gömde de undan hans pampiga Jaguar. Han fick aldrig veta var.

 

En sån hade ju...

Modellerna som hamnat lite i skymundan. Stil, klass – Jaguar!

 

Jaguar XK140 1955

Ingen hade någonsin sett något liknande. Ännu bättre blev det när man lyfte på huven.

 

XK-motorns historia

Vacker som en dag fick den leva i 44 år innan bilan föll.

 

Jaguar C-type och D-type

På 1950-talet satsade Jaguar allt på att vinna 24-timmarsloppet vid Le Mans. Ur det föddes två vackra tävlingsbilar. Vi kör två repliker.

 

Klassikerguiden Jaguar Mk 2

Sports saloon som gillades av såväl överklass som bankrånare. Den 2 borde vara dyrare. Då som nu.

 

Jaguar E-type 4.2 1967

En roadster i rätt färg och under rätt årstid. Men inte på vischan.

 

Klassikerguiden Jaguar E-type

Det finns många till salu men priserna är höga. Vi hjälper dig till rätt köp!

 

Sverigeresan Jungfrukusten i XJ6

Det finns säkert angenämare sätt att resa än att låta sig svepas fram i en alldeles lagom insliten Jaguar XJ6 från 1973. Men vi har svårt att komma på något.

 

Klassikerguiden Jaguar XJ-S

Är det bara en tidsfråga innan XJ-S ökar i värde på samma sätt som företrädaren E-type?

 

Jaguar XJ-S V12 1987 Restomod

Det började med ett kopplingshus som gjorde det möjligt att sammanföra den femväxlade Getraglådan med sista versionen av V12-motorn. Sedan bara fortsatte det.

 

Jaguar XJ6 Serie III Väckningen

Sliten skönhet fyndas i förorten för 4 000 kronor. Den ska bli bil igen! Vi börjar med tillförlitligheten.

 

Jaguar Land Rover Classic

I Coventry finns inte bara en enorm Jaguarsamling utan också en verkstad där E-type och andra Jaguarer återföds.

 

Klassikerguiden Jaguar XJ6-XJ12

Nästan misstänkt mycket smart elegans för pengarna. Vad är haken?

 

Klassikers bästa om Jaguar

Nu har vi samlat 100 sidor Klassikerartiklar om det fantastiska bilmärket Jaguar! Artiklarna är publicerade mellan 2009 och 2020 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tidsangivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.



Klassikers samlarutgåvor säljs endast i våra egna kanaler och finns inte i vanliga tidningsbutiker. Upplagan är begränsad.

 

www.klassiker.nu/samlarserie

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.