Nästa artikel
”Polisen frågade om jag hade licens på kanonen”
Läsarnas klassiker

”Polisen frågade om jag hade licens på kanonen”

Publicerad 20 april 2023
Räkna med att folk hajar till om du kommer i en pansarvärnspjästerrängbil – det vet Bengt Björn i Gävle!

Det är väldigt mycket Volvo Valp under skalet på en L3304, alltså pansarvärnspjästerrängbil 9031, eller ”Pvpjtgb 9031” som den militära förkortningen lyder, men det som möter ögat är något helt annat.
– De byggde de här bilarna så låga som möjligt för att kunna dölja sig i terrängen, säger Bengt Björn som samlar på militära fordon och utrustning; allt från ambulanser och motorcyklar till sjukvårdstält.
 

Hygglig komfort på förarplats men besättningen i "baksätet" var mer utsatta.

Besättningen i en 9031 bestod av fyra personer: förare och befäl fram samt laddare och skytt bak.
– De satt högt upp där bak och hade det nog inte så bekvämt men på förarplats sitter man bra och den går jättefint på vägen, man kan köra rätt fort utan problem.
Många av bilarna rensades från sin utrustning efter att de hade lämnat gröntjänsten men Bengts bil är i det närmaste fullutrustad.
– Så här såg de ut när de körde dem, det enda jag inte har på är en störtbåge, men den finns. Kanonattrappen är det inte många som har men utan den förstår man inte vad den användes till militärt, säger han.

Under skalet är mycket Volvo Valp och förstås är det en B18 som står för kraften.

Men även om den här pansarpjäsen inte är aktiv väcker den mycket uppmärksamhet.
– Polisen frågade mig när det var cruising på stan om jag hade licens på kanonen! Mest på skämt men ändå, folk hajar till.
Spett, spade och yxa hör också till utrustningen liksom granater besättningen kunde använda för att skapa rök att hålla sig dold bakom. Radioutrustning finns självklart men var aldrig fastmonterad i Pvpjtgb.
När bilarna var aktiva var antal tillverkade hemligstämplat men i efterhand vet militärhistoriker att Volvo sålde 366 stycken till Försvarsmakten.
– Länge var gamla militärbilar billiga och folk köpte dem mest för fyrhjulsdriften och låga miltal, den här har fortfarande inte gått 2000 mil, men nu börjar de bli dyra, säger Bengt.

Bengt Björns bil är fullutrustad; så som de såg ut i det svenska försvaret.

Vill du också ha med din bil under vår vinjett ”Läsarnas Klassiker” i tidningen Klassiker? Skicka då ett mail till red@klassiker.nu. Det vi behöver är ett par bilder på din bil och antingen skriver du själv en text eller så gör vi en kort intervju med dig på telefon.

Läs om fler intressanta bilar i Volvoklassiker – köp den här i vår webshop!

Ur innehållet:

Volvo 780 1990
Turboladdad med intercooler och fyrventilstopp. B204GT var rätt motor för 780 – men kanske fem år för sent!

Guru Svend Andersen
Hyllorna är proppfulla med Volvogodis. Svend har en skattgömma i sin firma Autogaarden-Vrensted i danska Løkken.

Resan Volvo 142 GL 1972
Guldfärg, läderklädsel och insprutningsmotor. Med 142 GL är vi på topp när vi reser i Uppland och Gästrikland.

Volvo Snabbe
Lastbilen som såg till att svenskarna fick det som behövdes. Volvos första frambyggda distributionsbil.

Volvo 940 polisbil 1998
När polisen körde blåvitt! På 1990-talet hade polisbilar fort­farande sedankaross – och var bakhjulsdrivna!

Objekt Volvoväskor  
Reklamväskor, sportväskor, barnväskor och portföljer med en sak gemensamt – de kommer från Volvo. 

Volvo ÖV4 1927
Du har sett den på bild sedan du var barn. Men hur kör man en ÖV4 egentligen? Och hur startar man den?

DokumentVolvo Transfer
Historien om hur 245 Transfer kom till börjar med en 145:a som förlängdes och sedan hamnade hos en radiokändis!

Volvo PV445 pickup 1957
Arbetsbilar behöver inte vara vita och tråkiga. Sala Kaross flakbil var en elegant lättlastare helt i plåt.  

Joneborgs Bil & leksaksmuseum  
Johan Rudbäck har samlat på precis det han gillar. Därför är hans museum så roligt. Och proppfullt. 

Renoveringen Volvo Amazon 1961
Om man börjar med ett objekt som ser helt okej ut så kan renoveringen bli helt fantastisk.  

Volvo PV36 Carioca 1935
Det hör inte till vanligheterna att Volvo köper tillbaks en tjänstebil. Men så är det här grundaren Gustaf Larsons bil!

Volvo 244 GLT6 1982
GLT var förkortningen som kunde betyda flera olika motorer. Andreas Cleve har den ovanligaste – en 240 med sexa!

10 höjdare: Volvo som taxi
Längre, högre, slitstarkare. En Volvo tål tuffa tag men en Volvotaxi tål ännu mer. Här är tio bilar som fått gå långt!

Profilen Volvo 164
Volvos första sexcylindriga bil på många år blev en succé. 

Volvo 340 Van 1982
En lika oväntad som liten skåpbil i ett otroligt skick. Robberts toppexemplar är en arbetsbil som inte fått slita. 

Prislista Så mycket är din Volvo värd
Vår prisguide till 24 olika Volvomodeller. Sjunde upplagan av VolvoKlassikers guide är uppdaterad och utökad. 

Min första Volvo Björn Meyer
Klassikers redaktör började bilkarriären helrätt – med en Volvo Duett A-traktor!  

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.