Röd rally-Saab i skogen
Nästa artikel
”Stig och Per var ju ljusår ifrån!”
Läsarnas klassiker

”Stig och Per var ju ljusår ifrån!”

Publicerad 2024-02-05 14:30 (uppdaterad 2024-02-06 14:58)
Röd rally-Saab i skogen
Efter många års letande är Thommy Zeipels rally-V4 klar, det saknas bara en liten detalj i Saaben – förutom hästkrafterna.

När Thommy Zeipel hade färskt körkort i början av sjuttiotalet stod han ofta och tittade i skyltfönstret hos Saabhandlaren; tänk att kunna stega in och köpa en V4 att ta ut i rallyskogen!
– Det var ju då Stig Blomqvist och Per Eklund härjade; Saabarna var det värsta man kunde åka med. Jag var ju ute i skogarna och kollade men jag hade ju inte råd med någon ny bil då, jag fick nöja mig med en gammal PV Sport och Amazon, säger han.
Men rallykörning blev det ändå, även om det inte var bakom ratten i ”rätt” bil.
– Jag körde faktiskt några tävlingar mot Stig och Per men de var ju ljusår ifrån, säger Thommy och skrattar.
 

Som det såg ut i rally-Saabarna. Thommy Zeipel har samlat Sport & Rally-tillbehör för att få rätt looken.

Rally förblev det stora intresset och Thommy är fortfarande med i svängen; nu som tävlingsledare. Saab 96:an köpte han 2010 av en kompis och först nu börjar den bli klar som rallyreplika.
– Jag plockade fram mina gamla grejer från rallybilarna och sen har jag letat på marknader för att få tag på den rätta utrustningen från Saabs Sport & Rally-sortiment.
Ratt, stolar, svarvade fotbollsfälgar, extraljus – och förstås dekalerna som förvandlar vardagsbilen till tävlingsdito i uttrycket. Fast under huven är den standard.
– Men jag har plockat ihop en 1740-motor på 120 hästar som jag ska stoppa i nån dag, säger Thommy. Det blir nästan dubbla effekten!
 

Gissa om det är många som vill snacka med den som rullar in på macken i en röd rally-96:a!

En röd rally-Saab är en riktig snackmagnet, på macken och längs vägarna...
– Folk har till och med jagat ikapp mig för att få ta bilder och prata! Jag märker att det är många som har en relation till den här bilmodellen.
För den oinvigde ser allt rätt ut men Thommy saknar en viktig detalj; stoppningen till störtbågen:
– Ja, den letar jag fortfarande efter, den ska snöras på. Men bågen kommer från en riktig rallybil, så vitt jag vet ska den ha suttit i den sista bilen som lämnade Saabs tävlingsavdelning i Trollhättan.
Någon som kan hjälpa Thommy med pricken över i? Hör av dig!
 

För Katrineholmaren Thommy Zeipel är det Saab som gäller – även på dragbilen.

En hel tidning om Saab V4. Köp den här.

ÄLSKADE SAAB V4!
Motorbytet skedde i största hemlighet, inte ens på fabriksgolvet var planerna kända. Men det blev succé och Saab 95 och 96 kunde leva vidare och det karaktäristiska motor­ljudet hördes snart i varje gathörn. Nu har vi samlat våra bästa artiklar om Saab V4!


Innehåll:

Motorbytet När V4:an smögs in
Tvåtaktaren skulle officiellt leva vidare i många år. Men bakom kulisserna smiddes andra planer. (SCM 2018)

Klassikerguiden Saab 96 V4
Bussigare entusiastbil är svårt att tänka sig. Köp en goding du också – men först efter att ha läst vår kompletta guide. (SCM 1/2022)

Saab 96 V4 1968
Behaglig och väldoftande. Roland Vidarsson njuter av lugnet som bara en fin original V4 kan ge. (SCM 2/2021)

Ögonblicket Lantbrevbärarens 95
Tur att mycket fick plats i Saab 95 när lantbrevbärarens arbetsuppgifter utökades än en gång. (Klassiker 2/2021)

Saab Sport & Rally
Där heta kamaxlar och särpräglade solhattar sålde stort. (SCM 1/2019)

Äntligen utsläppt Saab 98!
Vi berättar historien om en missförstådd prototyp. Vi gillar dig jättemycket, underbara Saab 95 halvkombi. (SCM 1/2021)

Saab 95 i polisuniform
Tvådörrars kombi fick hundliv hos Polisen. (SCM 1/2022)

Resa Vi tog en brun V4 till Ryssland!
Karelen hälsar oss ganska välkomna. Och vi hittar äntligen de allra finaste anti-statremmarna. (SCM 1/2019)

Lååågmilaren! Saab 96 1980
Två vardagsresor till jobbet. Mer blev det inte för en av de sist byggda 96:orna. För all framtid känd som 15,9-milaren? (SCM 2018)

Erik Carlsson och Baja 1000
Hårdaste rallyt. Hårdaste föraren. Hårdaste Saaben. (SCM 1/2019)

Ammi – V4-samlaren!
Det började lite försiktigt. Idag står elva godingar hemma i garaget. Det är något speciellt med Saab 96 V4 tycker Ammi. (SCM 2/2020)

Fixa själv Balansaxel
Ett skramlande ljud – inga goda nyheter i en Saab V4. Julle kurerar. (Klassiker 9/2015)

Fixa själv Bromsar & spindelleder
Julle tar itu med felen som besiktningen inte hittade. (Klassiker 9/2013)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.