Bild
Nästa artikel
Leyland Sverige 1977

Leyland Sverige 1977

Brittiskt

Bilarna vi bygger skiljer sig från mängden. Precis som människorna som kör dom, löd sloganen för British Leyland i Sverige.

Sverige kan näppeligen varit någon luckurativ marknad för engelska bilar på denna tid, fast det var nästan ingen annan marknad heller, några år senare hade hela den engelska bilindustrin i princip kapsejsat.

Så vad var det för modeller som erbjöds från Leyland 1977 för oss här i nord? 

I det lilla formatet Leylands långkörare Hundkojan, eller Mini, som kom 1959 under namnet Austin Mini Se7en och från 1970 hette dom bara Mini. Denna modell är en av englands i särklass mest populära modeller genom tiderna och produktionen hölls igång ända fram till år 2000.  

Austin Allegro som hade introducerats 1973 och kom att bli en storsäljare på hemmaplan, och tillverkades fram till 1983 när den ersattes av Metro. Allegron utnämdes i en undersökning gjord av The sun 2008 till "the worst British car ever made"

Princess kom 1975 och såldes det första halvåret under namnen Austin, Morris och Wolseley, för att sen ändras till att bara kallas Princess rätt och slätt. I produktion fram till 1981 när den ersattes av den kortlivade Austin ambassador som aldrig gick på export.

I det lyxigare segmentet hittar vi Range Rover som var en SUV långt innan begreppet fanns, och så erbjöds även Rover P6, en modell som definitivt sjöng på sista versen. Vad Leyland Sverige inte fått tag på vid fototillfället hösten 1976 var P6:ans ersättare SD1, som hade börjat byggas i juli 1976. Den gamla P6 modellen kom dock att stanna kvar i produktion in på vårkanten 1977.  Ersättaren SD1 kom även att koras till årets bil 1977.


Jaguar XJ6 var en prominent och dyr vagn, ett gediget varumärke som sålde relativt bra här på den tiden och gör så än idag. Jaguars modelldjungel med XJ-serien startade 1969 och återfinns i sortimentet på ett eller annat sätt än idag.

Finns någon av de här sex bilarna kvar idag då?  Jo faktiskt, och inte helt förvånande så är hundkojan på bilden den enda överlevande av sextetten, dock avställd, sedan många år. Jaguaren stupade på målsnöret för den skrotades så sent som 2010.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
kaninteloggain
2011-10-27 11:18

Jag älskar udda bilar, och då är ju förstås Princess en favorit! Tänk en sådan med 6:an i, först med rak 6:a på tvären!

Hundkoja har jag hemma (OK, 2 st...), likaså XJ (XJR).

Allegro har jag haft, faktiskt en trevlig bil. Inte alls värd att sablas ner.

Range Rover är en kultbil, som var först med seriösa terrängegenskaper kombinerat med bekvämlighet.

Rover P6 är en mysig bil, även om det faktiskt ligger en poäng i uttrycket "världens enda 2 sitsiga 4-dörrarsbil.."
En kompis hade en 3500, skööön!

//hultarn

#2
14 årig bilnörd
2011-10-27 16:47

najsigaste bilarna som finns!!!

fast BL borde ha lagt ner mer pengar på tillförlitlighet.............

#3
Jüri Kann
2012-06-14 02:27

Jag var Art Director bakom bilderna , minns inte fotografen. Reklambyrån var Gumelius på Prinsgatan i Göteborg. De vuxna modellerna var personal på byrån, redan då skulle det sparas pengar. De flesta av modellerna lär fortfarande leva i bästa välmåga. Tror däremot inte bilarna gör det.
Kul tidsdokument hälsar Jüri Kann

#4
Jan Thomas Christensen
2013-12-25 20:26

Hej, jag söker en reklambild från introduktionen av Hundkojan i Sverige , där man ser en "familj" på man och hustru och tre barn, varav jag är det ena barnet. Jag har haft en bild, men den har försvunnit med åren, vore kul om nån känner till nåt om det!!

#5
Yan B. Strömberg
2016-05-06 01:05

Hej!
Minns naturligtvis dessa bilar då jag arbetade på British Leyland (Sweden) AB's serviceavdelning 1970-77 bl.a. som Garantichef och bitr. Servicechef!
Det var tider det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.