Bild
Nästa artikel
Loewy lokomotiv och logotyper

Loewy lokomotiv och logotyper

svar på nöten

Den gemensamma nämnaren var ju såklart Raymond Loewy vilket var lätt genomskådat av våra duktiga läsare.

En snabbgenomgång av bilderna så visades båten Dorsett, Loewy design från 1959. Inom bilvärlden är han främst förknippad med Studebaker men han gjorde även Rootes "audax" familj Hillman Minx, Singer Gazelle och Sunbeam rapier, som kom 1955.  Brevet bär US mails logotyp och den är också Raymonds verk, likaså ansvarade han för logotypen och färgsättningen till Air force one, presidentens plan.

Raymond Loewy var egentligen fransman, född i Paris 1893 och emigrerade till USA 1919.  I slutet av 20-talet satte han upp ett eget designkontor, och bland de tidiga uppdragen var det främst kontorsmateriel och liknande prylar, detta var en del av ett helt nytt arbetsområde som hade etablerats, industridesign, i detta kom Raymond Loewy att bli förgrundsfigur.  

Vi kanske inte lägger märkte till så mycket i vår vardag vad som är design, men vi omges och hanterar föremål varje dag som verkar enkla och basala, men är frukten av en ofta lång och genomgripande designprocess. Sänglampan, kaffekoppen, handtaget till kylskåpet, osthyveln, redan före frukost har vi utsatts för mängder av industridesign.  För det är så här med en bra form, den märks inte, en dålig design avslöjas obarmhärtigt och omgående. Det är en naturlig del av vår vardag, men när Raymond Loewy började skissa sina första pennvässare, skrivmaskiner och annat, var det banbrytande i den nya funktionalismens anda att sätta konsumenten, människan i centrum.


1934 avancerade han till riktigt stora saker, från pennvässare till bilar och lokomotiv för Pacific railroad, de stora loken bar prägel av den nya tidsandan, aerodynamik och art deco. Vid samma tid blev han även anlitad av fordonsindustrin, och första bilen som bar Loewys signatur var Hupmobile Aerodynamic 1934. Raymonds firma sysselsatte på 1940-talet runt 150 personer, illustratörer, formgivare, arkitekter och modellbyggare. I den här skaran ingick också en talangfull adept vid namn Virgil Exner som senare skulle bli ett lika stort namn i formgivarvärlden. 

 

Från den här studion kom allt från rakapparater, cigarettändare, utombordsmotorer, jukeboxar och järnvägsstationer. För svenska elektrolux ritade man kylskåp, dammsugare och golvmaskiner, såsom med många andra loewydesigner, kom dessa att tillverkas i decennier framöver.   

Det räcker inte bara med en vinnande form för att sälja, det måste finans image med, ett namn, en logotyp som känns igen vid första ögonblicket, och det var i det här som Loewy fick många uppdrag. Lucky Strike 1942, Shells berömda snäcka, postverkets stiliserade örn med mera.  Många av de trademarks han gjorde används än idag i stort sett oförändrade, och flera av dom klassas idag bland världens mest välkända varumärken.    

I bilvärlden är han mest förknippad med Studebaker, för vilka hade hade uppdrag som konsult från 1936 och framåt. 1947 års Studebaker  "Starlight" med sin glasveranda, brukar ackrediteras Loewy men det var egentligen Virgil Exner som stod för detta, Exner hade fått kicken av Loewy redan 1944 men fick omgående jobb för Studebaker. 1953 års modeller, som var nyskapande för sin tid, kallade "Starliner" var mest ett verk av Robert Bourke som då var anställd av Loewys studio, och de kommande Hawkmodellerna, kom också härifrån.  En Studebaker ritades helt uteslutande av Raymond själv och det var den besynnerliga Avanti, som än idag ses som en milstolpe i formgivningshistoria.

Raymond drev sin studio i närmare 50 år och lade även grunden till flera designcenter och utbildningar. I senare karriär ingick uppdrag åt NASA, och även interiören till Concorden. Först 1980 vid 87 års ålder släppte han slutligen pennan och flyttade tillbaks till sitt barndomsland Frankrike där han framlevde sina sista år fram till sin död 1986.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Christian Carlsson
2012-11-11 19:52

Raymond Loewy - en mångsidig man verkligen. I historiken ikring engelska Rootes Company, utläses att R.L var den som bl.a ritade Sunbeam Rapier i den då för 1955-56 nya sk. Audax-karosseri serien. Dock beskrivs officiellt från engelskt håll att Rootes formgivningsavdelning under ledning av Ted White var huvudansvarig och ursprung till formgivningen av Rapier modellen, med hjälp av Loewys studio. Lite oklart hur / vad som gäller men jämför Studebaker Silver / Golden Hawk modellerna exempelvis från 1957- 60 och Sunbeam Rapier series 2 - 3 från 1958-1963 - helt klart Loewys penna - många lika drag och detaljer bilarna emellan, trots olika storlek och bilkultur.

#2
Bo Legelius
2012-11-11 21:47

Christian är på rätt spår. Ted White var med vid Loewys designarbete på AUDAX serien men det var faktiskt han som ensam ritade den avbildade Super Minx i Rootes' Humber Road studio "without any Loewy influence" enligt den brittiske auktoriteten Graham Robson. Super Minx räknas heller inte till AUDAX så där blev det något av en slamkrypare. Det hade varit invändningsfritt om det varit en bild på en Minx av ex.vis 1956 års modell. Faktiskt jobbade Loewy för Rootes redan i slutet av 1930-talet då han hade en design studio i London. Loewy blev med tiden ett varumärke för stor stab designers som jobbade för honom och i hans anda.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.