Nästa artikel
Mackar i maxat miniformat!
Reportage

Mackar i maxat miniformat!

Publicerad 13 juli 2022
Saknar du de gamla mackarna? Stämningen, logotyperna och enkelheten. På Minivärlden i Ljungby finns de återskapade i skala 1:24.

Shell, Nynäs (60-tal) och BP var tre välkända varumärken vid en tid då personbilen slog igenom brett i Sverige. De som var med på den tiden minns att macken ofta låg inne i centrum av samhället och ofta blev den en samlingspunkt för ortens befolkning, precis om järnvägen hade fungerat 20 – 30 år tidigare.

Från börjar var det bränsle som gällde. Senare service och verkstad och med tiden förvandlades mackarna till kiosker och rena rama livsmedelsbutiker. Men i sommar vänder vi tillbaka och ser hur det var förr, i detalj, när det var på riktigt.  Nils-Inge Gustavsson har jobbat minutiöst med sina fina modeller i skala 1:24 för att verkligen fånga känslan hur det var då. Det mesta baserat på intervjuer med de som var med.

Åk till Minivärlden Ljungby och se Nils-Inges mackar och mycket annat i miniformat. Öppet fram till 13 augusti, dock ej söndagar. Kolla Minivärldens webb för mer information.

Nils-Inge Gustavsson är mannen bakom mackarna på Minivärlden Ljungby.

Mer sextiotalskänsla i Klassikers specialtidning – köp den här i shoppen!

Kolla – 124 sidor om bilarna och bilismen på 1960-talet!
 
Dagen H 1967  Den 3 september skulle det smälla. Det var dags för högertrafik. Så gick det till för snart 50 år sedan.
 
Alla 1960-talets bilar – år för år Det såldes två miljoner bilar i Sverige under 1960-talet. Här är de alla. Märke för märke. År för år. 
 
Porsche 356 – VW Typ 1 ”En Porsche 356, det är ju bara en tillplattad Folka!” Vi kollar sanningshalten i uttalandet och njuterav två tyska precisionsvagnar med lite olika inriktning.
 
Lek med Tekno! Danska Tekno pumpade ut 130 000 välgjorda leksaksbilar i månaden. I dag är de samlarobjekt.
 
Saab 95 – de första åren! Vi sammanför chassinummer 430 och 431, två riktigt tidiga Saab kombi med kortnos.
 
Obligatorisk bilprovning Från och med 1965 skulle alla bilar besiktigas. AB Svensk Bilprovning hade monopol i över 40 år.
 
Ford Fairlane 500 1965 En ägarfamilj sedan ny, svensksåld och med stänklapparna kvar!
 
Mercedes 200 ”Fena” 1968 Likt en skugga från en svunnen tid glider en tom taxi runt på gatorna.
 
Waldegård & Porsche 911 När Porsche lyckades få 911 klassad som standardvagn blev det väldigt intressant att delta i rally. Björn Waldegård och Åke ”Bryggarn” Andersson hörde till de lyckliga som fick skörda segrar i 911. 
 
Moped: MCB Skoterett Nästan som en Vespa fast lite mer svensk. Konsten att anlända elegant. 
 
Mässan Motorsport 1961 När Förenade Bil i Malmö gjorde om försäljningshallen till bilmässa. 
 
Volvo Duett i uniform Lars-Erik Olofsson kör originaltrogna tjänstebilar från Armén och Statens Järnvägar.
 
Dokument: BIVA-huset Den kooperativa idén med bilvaruhus var kundvänlig och demokratisk. Det funkade ett tag. 
 
Ford 17M 1968 Med en kaross som bara fanns ett år är Taunus P7 extremt ovanlig.
 
Volkswagen Typ 2 Pickup Rakt ut i rabatten med en av Sveriges finaste Folkapickuper. Lastglädje!
 
Opel Rekord 1967 Plåtslagarens gamla Opel var dränkt i motorsågsolja. Den skulle inte rosta.
 
Ghia 1500 GT Vacker som en dag och med bus under huven. En ägare sen -64. Hoppa in!
 
Alfa Romeo Giulia 1600 Super Kantig italienare förbluffar med lågt luftmotstånd och stor kurvaptit.
 
Renoverad: Peugeot 204 Fredrik Enoksson renoverade sin 1960-talspega i plugget!
 
BMW 700 Sport 1962 Det är fel att tro att BMW 700 var en enkel folkbil helt utan sportambitioner. 
 
Calle Carlquists 1960-tal Triumph Herald och Opel Kapitän. Solvarm galon. Mackor. Saft.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.