Bild
Nästa artikel
I tretton år reste Per Gillbrand runt och visade sina fantastiska fungerande minimodeller av motorer. Men finalnumret på den allra sista föreställningen i Berwaldhallen var allt annat än liten i cylindervolym räknat. Då startade Per Gillbrand en 27-liter stor Rolls-Royce Merlinmotor.
I tretton år reste Per Gillbrand runt och visade sina fantastiska fungerande minimodeller av motorer. Men finalnumret på den allra sista föreställningen i Berwaldhallen var allt annat än liten i cylindervolym räknat. Då startade Per Gillbrand en 27-liter stor Rolls-Royce Merlinmotor.

Mannen som tämjde turbon

In memoriam

Per Gillbrand har avlidit. Den världskände ingenjören gjorde turbomotorn användbar.

Motorutvecklaren Per Gillbrand började sin karriär på Volvo på 1950-talet. Där var han med och utvecklade Volvos kanske mest slitstarka motor: B18 som skulle hamna i P1800, PV544, Duett, Amazon och 140-serien.

1964 värvades han till Saab där han deltog i utvecklingsarbetet av alla Saabs fyrtaktsmotorer. Han utvecklade turbomotorn och gjorde den tekniken tillgänglig i familjebilar. Detta gjorde att han fick smeknamnet ”Turbopelle”.  Per Gillbrand tog fram APC-systemet, Saabs lösning för att hantera variationer i bränslekvalitén.

Hans idé om motorer med variabelt kompressionsförhållande ledde till Saabs SVC-motor som visades upp på Stockholms bilsalong 2000. Tekniken hamnade aldrig i serieproduktion men har på senare år plockats upp av bland annat Nissan, Infiniti och Porsche.

Efter att han gått i pension reste Per Gillbrand runt och visade upp fullt fungerande modellbyggen av historiska motorer. Sin sista show höll han i Berwaldhallen i Stockholm den nionde november 2014.

Per Gillbrand blev 82 år.
 
 
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Karl Björling
2016-12-01 11:37

Berwaldhallen var inte den sista föreställningen. Han höll en extra (sista?) i Karlskoga i samband med Velodromloppet 2015. Då var även Picko Troberg med.

#2
Hans H
2016-12-01 12:26

Saabmuseet har en dvd till salu "Motorgeniet Per 'Turbopelle' Gillbrand" som går igenom kolvmotorns historia och visar upp sina fantastiska modeller, allt från de första kolvmotorerna till Bugatti W16, via Miller-Offenhauser, JAP och Rolls-Royce Merlin bland annat.
Den rekommenderas varmt.
Tack för allt, Per.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.