Bild
Nästa artikel
Mars II Electric – mer än en Renault på batteri

Mars II Electric – mer än en Renault på batteri

Reportage

Elbilspionjären Robert R Aronson förstod redan på 1960-talet att räckviddsångesten var elbilens största fiende. Förutom att konvertera en Renault 10 till elbilen Mars II Electric skapade han världens första Electric Car Expressway!

Nya Klassiker – med körjournal och dekaler på köpet!

I nya Klassiker kör vi MGA Twin Cam, Volvo 245 GLT och det brittiska styvsyskonparet Rover 3500 och Triumph 2.5 PI. Vi berättar också den laddade historien om elbilen Mars II Electric och reder ut Lancia Delta HF Integrale i en mycket grundlig köpguide. På köpet får du dessutom Klassikers unika körjournal och ett dekalark med fantastiska klistermärken!
Mars II Electric – mer än en Renault på batteri

Sent 1967 öppnade världens första Electric Car Expressway mellan Detroit och Chicago. Snabbladdningsstationer hade placerats ut på fem Holiday Inn-anläggningar längs den knappt 50 mil långa sträckan.

Där kunde elbilsföraren ta en kaffe och en äppelpaj under snabbladdningen eller kanske stanna för middag och övernattning.

Bakom idén låg elbilspionjären Robert R Aronson.

Mars II Electric – mer än en Renault på batteri

Bilen som var tänkt att trafikera sträckan var Mars II Electric som byggdes i ca 45 exemplar 1967-1968.

Det handlade om en Renault 10 som konverterats till eldrift av Aronson och hans företag Electric Fuel Propulsion.

I Mars II Electric var bensinfyran därbak ersatt av en likströmsmotor på 12 kilowatt, monterad på den ordinarie fyrväxlade lådan.

Bagage- och motorutrymme fylldes sedan med 20 stycken sexvoltsbatterier på 250 Ah vardera. Varje batteri vägde 41 kg och vikten på bilen mer än fördubblades till 1,7–1,8 ton – uppgifterna går isär.

För att hantera den högre vikten hade fjädringen förstärkts och däcken bytts ut till en större dimension.

Under framhuven satt en inbyggd laddare som kunde kopplas till 115- eller 230-voltsuttag.

Batterierna kunde enligt Aronson laddas från tomma till 80 procent på 45 minuter och skulle tåla 800 laddningar innan de behövde bytas.

Toppfarten angavs till 96 km/h och räckvidden vid blandad körning till mellan 11 och 19 mil.

Mars II Electric – mer än en Renault på batteri

I Klassiker 5/2021 berättar vi om Mars II Electric vars historia i många stycken påminner väldigt mycket om Teslas, bara 50 år tidigare.

Taggar: Reportage, Renault

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.