Nästa artikel
Maseratis märkligaste modell
Italienskt

Maseratis märkligaste modell

Publicerad 11 maj 2021
Maserati Quattroporte är idag inne på sjätte generationen sedan 1963. Låt oss titta lite närmare på den bortglömda Quattroporte II.
Quattroporte - bara i Italien kan man få ett namn som Fyra dörrar att låta poetiskt, romantiskt.

Modellen kom 1963 och var ett annorlunda grepp för tiden - en sportbilssedan.  Lyxig, snabb och rymlig, för designen stod Pietro Frua.

I början av sjuttiotalet var den dock lite gammaldags och första generationen slutade tillverkas 1971. Nu gällde det ta fram en modern efterträdare.
Vid den här tiden ägdes Maserati av Citroën. Det öppnade möjligheten att bygga en modern bil med Citroëns uppfinnarverkstad som grund. Man hade ju redan gjort den uppmärksammade Citroën SM, nu skulle man klura ut hur den nya Quattroporte skulle bli.   

Man använde samma motor som i SM, en 3-liters V6 som också fanns i Merak.  Vidare tog man Citroëns hydraulik - den enda icke-Citroën som haft deras gashydrauliska fjädring i sin helhet.  Mer som ärvdes från SM var de svängbara strålkastarna och så blev Quattroporte II framhjulsdriven. 
 
För formen stod Marcello Gandini hos Bertone. Quattroporte II blev en stor bil. 513cm på längden 187cm på tvären.
Med en vikt på drygt 1750 kilo fann sig V6:an underdimensionerad. Det tillsammans med framhjulsdriften låg den i fatet. Så även den säregna designen.

Maserati ville ha en modern bil, men kanske blev den för modern när Gandini fick låta ritstiften löpa fritt utan några hämningar.

Premiärvisningen 1974 var kanske inte Maseratis stoltaste ögonblick. Det var året efter bensinkrisen och stora lyxbilar var ute i kylan. Och man visade upp en bil som var så långt från Maseratis tradition och tänkande man kunde komma.

För att göra ögonblicket ännu värre så hade samarbetet med Citroën havererat fullständigt. Citroën stod på ruinens brant och Maseratis framtid var osäker.
Detta gjorde att det inte fanns medel till att certifiera den nya modellen. Dom skulle inte kunna registreras och då inte gå att sälja alls.

 
Det fanns dock ett kryphål, bilarna gick att sälja i mellanöstern och i Spanien där man inte var så petiga med sånt.
Så några beställningar trillade ändå in på den märkliga Maseratin. Trots att deras nya ägare Alejandro De Tomaso helst ville den skulle glömmas bort så fort som möjligt.

Förutom prototypen 1974 så gjordes de följande åren fram till 1977 tolv stycken av den egendomliga och obskyra Quattroporte II.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.