Bild
Nästa artikel
Mazdan som uteblev

Mazdan som uteblev

Bilvärlden 30 år sedan

Det är 1991 det ryktas om en bomb från Mazda. Skulle dom kunna putta ner Lexus och de andra prestigebilarna ett par pinnhål?






 

Det dök upp ett par nya bilmärken i Japan under slutet av åttiotalet. Man vill bredda utbudet med modeller i lite högre division än de var förknippade med.
Honda var först ut 1986 med att skapa Acura. Toyota kom med Lexus några år senare och Nissans nya linje hette Infiniti.

Mazda ville inte vara sämre - man startade upp hela FYRA nya märken!
Efini, Eunos och Amati skulle vara lite förmer, Autosam lite mindre.

Nu skulle Mazda få ett flaggskepp av rang - Amati 1000.  Under täcknamnet Project Pegasus började man dra upp riktlinjerna för den nya bilen 1988. Men inte i Japan utan hos Mazdas nordamerikanska huvudkontor i Irvine, Kalifornien. 

Som en teaser visades en extremt avancerad motor upp på Tokyosalongen 1989.

Mazdan som uteblev

En fyra liters W12.  Tre cylinderbankar med två kamaxlar på varje. Blocket gjort i aluminium, topplock i magnesium. Den hade keramiskt belagda kolvar och ventiler. Effekten uppgavs vara begränsad till 276 hästkrafter - en gräns man hade i Japan på den tiden på ungefär samma sätt man Europa hade den tysta överenskommelsen att begränsa toppfart till 250km/h.

I realiteten kom det inga hästkrafter ur den här maskinen någonsin - för det var bara en atrapp.

Så mystiken tätnade, vad höll Mazda på med?

I Japan var man mer öppen och optimistisk. Där började till och med planera för serieproduktion av bilen som inte fanns än.
På Mazda i USA var det mer hysch-hysch, man brottades med en del praktiska detaljer som hur den skulle marknadsföras med mera.

Projekt Pegasus gjordes officiellt 1991, innan dess hade man läckt ut lite antydningar om att nåt särskilt var på gång hos Mazda.
Nu slog man på trumman och kungjorde att vi snart skulle få se den lyxigaste och mest avancerade Japanska bilen någonsin och den skulle heta Amati.  Premiären var satt till 1994.

Men någon bil visades inte upp. Och i stort sett inget annat konkret heller. Det pratades mest om hur Amati skulle vara den mångfärgade solnedgången , känslan av fingertoppar som stryker över lenaste kashmirullen, och doften av Thanksgivingkalkonen i ugnen... 
I stort sett en massa svammel.

I pressen kom det ut lite spionbilder, på antingen retucherade eller delvis maskerade bilar...
Eller var det ens spionbilder?  Var det här också en skenmanöver som motorn hade varit?  När det kom till kritan verkar en W12 inte alls funnits med i planen. Mer troligt en konventionell V12, det var i alla fall vad fabriken i Japan förberedde sig på.

Få projekt har omgetts av så mycket hemlighetsmakeri och mystik som Amati. 
Det antyddes att det skulla röra sig om två eller fyra olika modeller med Amati 1000 i toppen. De övriga så som man redan gjort under namnen Eunos och Efini - alternativ av befintliga Mazdamodeller.

I Oktober 1992, drygt ett år efter tillkännagivandet av Amati gick man ut offentligt att man blåste av alltihopa.  

Hur spelet bakom kulisserna gått till är höljt i dunkel, men den enkla förklaringen är att man hade inte kapitalet för att göra verklighet av Amati. Någonting man misstänker alla inblandade borde insett redan från början.
Var Amati en rökridå?  Något för att dölja att finanserna inte var i ordning? Vid den här tiden vara Japans ekonomi i gungning och USA gick in i en lågkonjunktur
Mazda hade också fått en hel del negativ publicitet  där det uppdagades slarv och kvalitetsproblem på fabrikerna.

Var det en av tidernas mest komplicerade PR-kupper eller var det en seriös satsning på en ny lyxbil? 

Det hade redan rullat ut testbilar/mulor på provkörningar, men var det Amatis? Det sägs att en färdig bil fanns klar att visa upp men att alla foton och dokument togs hand om och skall finnas i något slags privat arkiv.  Ingen verkar veta - trettio år senare vet ingen hur en Amati 1000 såg ut!

Dock verkar det lilla som setts av diverse 'spionbilder' vara misstänkt likt Mazda Sentia som kom ut 1995...

En av de mer konspiratoriska teorierna är att det hela var iscensatt från Japanskt håll. Att trötta ut den amerikanske Mazdachefen Dick Collliver och få han i pension.

Som en slags halvmesyr kom ändå en Amati ut - Amati 500. Den hade varit tänkt som en mellanmodell i Amatiprogrammet, och hade också haussats upp till lite mer än vad den var. En helt vanlig Mazda Millenia, i Japan även kallad Eunos 800.
Vad som troligen var tänkt att bli Amatis instegsmodell är den bil som vi såg här som Xedos 6. I Japan kom den säljas som Eunos 500.
 

Mazdan som uteblev
Taggar: Reportage, Mazda
Mazdan som uteblev

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.