Bild
Nästa artikel
Med diesel på Daytona

Med diesel på Daytona

Rekord

Cummins är en av världens ledande tillverkare av dieselmotorer för allehanda bruk, men historien går tillbaks ända till 1919.

Clessie Cummins, en bondpojk från Indiana, startade då en liten firma för att licenstillverka och även utveckla främst små dieselmotorer, med tiden fick han idén att pröva på att sätta en diselmotor i en vanlig personbil.

 

1930 försågs en begagnad Packard med en av hans egna konstruktioner, och med en ombyggd marindiesel och visades den upp på New Yorkmässan. Så "världens första persondieselbil" som sloganen på bilen hävdar, var då egentligen inte först, för det var 1935 som Clessie Cummins gjorde en PR-turne med denna Auburn genom att köra från kust till kust. Dieselmotorn hade långt ifrån vunnit något gehör på den här tiden, och då efterfrågan på detta bränsle var låg var priserna därefter. den stora Auburnen drog ungefär 0,5 liter milen, och på den 374 mil långa resan innebar det en total bränslekostnad på 7,63 dollar! 

 

Samtidigt var man i full gång med att prova ut hur väl diesel kunde funka i racerbilar, 1931 ställde man upp i Indy 500 med en specialbyggd Duesenberg, försedd med Cummins model U motor. Föraren Dave Evans fullföljde loppet och kom i mål på 13:e plats. Men vad som var remarkabelt med hans insats var att bilen gick aldrig i depå på hela loppet!

 

Nästa stora racersatsing kom 1934, då körde Dave Evans inte för Cummins, utan rattade "Silver Comet" som var framtagen och sponsrad av en grupp mekanikerskolor som fokuserade just på diseselmotorer. Motorn kom från Cummins konkurrent Waukesha och Bill Evans satsade på att slå rekordet för dieseldrivna landfordon. Det gjorde han också med 209km/h den 16:e februari 1934. Bilen levde inte upp till förväntningarna men räckte ändå till föratt slå engelsmannen George Eystons dieselrekord från året innan som löd på 192km/h.


 

Clessie Cummins själv hade fått tag i en talangfull förare som också hette Cummins, Bill Cummins, som trots det inte var släkt. Vädret och mekaniska problem gjorde att hans rekordförsök på Daytona fick vänta till den första mars, och då putsade han Evans rekord till 212km/h, och nån månad senare till 219km/h.

 

I februari 1936 slog imperiet tilbaka, engelsmannen George Eyston kom över till Bonneville med sin rekordbil Speed of the wind, som nu var c:a sex år gammal. Med sig hade man både bensin och dieselmotor, med dieseln i döptes bilen om till Flying spray och rekordet putsades rejält till 254km/h.

Taggar: Reportage, Hem

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.