Nästa artikel
Med Lillcittra jorden runt – i Sverige!
Reportage

Med Lillcittra jorden runt – i Sverige!

Publicerad 29 juni 2022
Efter att Citroën lyckats med bedriften att i fyra Citroën 2CV med centrifugalkoppling köra Sverige runt – 420 mil – på 80 timmar växte självförtroendet under baskrarna: ”Vi kör jorden runt på 30 dagar!”

Planerna mejslades fram; 4 000 mil skulle tillryggaläggas, ett snitt på drygt 130 mil om dagen. Ambitiöst. Sträckan skulle köras i Sverige och man hoppades på våren 1955; i april borde väl vägarna bjuda till...

Olika slingor lades upp, från norr till söder och en av Sverige runt-bilarna valdes ut. Just det året höll dock vintern ett järngrepp om landets norra delar. Våren vågade inte visa sig på de nordligaste slingorna och kvicksilvret dalade nedåt –25 grader. Längre söderut fick man istället kämpa med lervälling och tjälskott.

Oftast bemannades bilarna med två förare som turades om; en körde och den andra sov. Oljeläckage, dikeskörning och misstänksam polis hindrade färden men inte mer än att man lyckades med planen. En sån bedrift och ett sånt prov på slitstyrka må man berätta om: i tidningar, allehanda trycksaker och på grafiskt slagkraftiga affischer; varav en nu sitter på redaktionens vägg. Ska vi göra ett eget försök?

Köp senaste numret här!

Ur innehållet:

Ögonblicket Bilteve med ett uppdrag
Inga bredsladdar i motljus som i dagens bilprogram. För 50 år sedan skulle biltillverkarna ställas till svars i TV. 

Talbot Matra Rancho 1981
Uttrycksfull, trendig och extremt rymlig – Jens lyckades få tag i ett överlevarexemplar av första "stadsjeepen"!

Automobilia Vagnmärken
Det var inte bara viktigt att tillhöra en klubb, medlemskapet skulle manifesteras med ett snyggt emblem i grillen också. 

Saab 93 1959
Det finns inga gränser för omfattningen på insatserna när Projekt 93 ska få rätt hjulutrustning. 

Frukostklubben är igång!
Morgonpigga bilentusiaster samlas rekordmånga gånger på rekordmånga platser i år. Bildextra! 

Moped Achilles
I västtyska Willhelmshaven pressade man fram extremt snygga mopeder. Tyvärr var även ekonomin pressad.

Här har du mitt billiv!
Den här gången är det Robert Petersson som öppnar sitt foto­album och delar med sig av höjdarbilarna genom åren. 

Peugeot 106 1992
Efter en lång konvalescens kan vi äntligen friskförklara Patient 106. Vi firar med en resa till nästa projekt...  

Broschyren Mercedes-Benz T-serie
Äntligen en kombi på programmet – Mercedes reklam­makare vädrade morgonluft när S123-serien introducerades.  
 
Sverigeresan Ford Anglia mot Enköping
Sveriges närmaste stad – dit åker vi! Men kommer vi någonsin fram? Och spelar det egentligen någon roll?

Klassikerguiden Range Rover Classic
Fyrhjulsdrift, hög sittposition och assistans med det mesta. Range Rover blev bara lyxigare med åren. Vågar du? 

Våra Klassiker
Jon avdigitaliserar VW 1600, Fredrik avyttrar Ford Fiesta och familjen Legelius återköper lastglad Austin A70. 

Läsarnas Klassiker
Urban har förbättrat sin VW 1200 under 30 år, Mats har prutat till sig en Ford StreetKa och Hans hittade sin lyx-Volvo under ett träd. Skriv om din klassiker du också!

Fixa själv Mars II Electric
Historiens kanske minst allmängiltiga mektips men ändå lite intressant. Tycker vi. Vår elbil vaknar till liv!

Evenemangskalender
Träffsuget fortsätter att hålla i sig – här har du det senaste om landets alla bilevenemang!

Fiat 500L 1970
Insmugglad tillsammans med ett parti kvalitetsskor kom den till Stockholm som en uppskattad 50-årspresent.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.