Bild
Nästa artikel
Med luftkudde 1973

Med luftkudde 1973

Säkerhet

Airbags är inte så nytt som man kan tro.

Mercedes brukar hävda dom var först med detta i början av 80-talet, men det hade laborerats med detta i en rad experimentbilar sen innan dess. Första patentet på detta system daterar sig tillbaks ända till 1951. I tidigare experiment användes ren tryckluft för att blåsa upp kudden, något som övergavs av praktiska skäl. 
 

På Sjuttiotalet sattes säkerhetsforskning i fokus, och airbagen gjordes mer användbar och General Motors lanserade detta tillval till Chevrolet redan 1973 tio år före Mercedes.

 

ACRS innebar dubbla airbags, där passagerarkudden sträckte sig över nästan hela brädan. I Amerika åkte man ju gärna tre i framsätet förr. Dock var det inte för gemene man, första året monterades ACRS-systemet, med dubbla airbags bara i fordon avsedda för federala myndigheter, främst Chevrolet Impala, totalt byggde man 1000 bilar med detta. Lite senare under året kom det även på Oldsmobiles Toronado, året efter på Cadillac, övriga Oldsmobile och Buick.
Systemet verkar även haft en slags funktion med variabel uppblåsning, mer för hårda stötar och mindre för mjukare kontakt, hur det fungerade i praktiken är svårt att säga, eller ens om det fungerade för det fanns dock en del små irriterande barnsjukdomar med första generationen luftkuddar. Systemet var helt enkelt inte helt utprovat och det hände tydligen att airbagen i sig självt råkade ta kål på folk vid olyckor...


Antagligen monterades en hel del bort eftersom domvisat sig mer eller mindre livsfarliga.  Airbags återkom dock i förbättrat utförande på Mercedes modeller 1982 och Ford Tempo 1984. Chrysler var först med att sätta in det som standardutrustning i sina bilar 1988.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Uno Löw
2012-11-29 23:44

Krockkudde, ja t o m luftkudde låter bättre än airbag. Medias sätt att misshandla det svesnka språket på blir bara töntigt. Engelska är inte nytt och coolt längre.

#2
Hackinapuss
2012-11-30 11:26

Varför skriver du då "coolt" och inte "häftigt" eller "inne" Uno?
Du är definitivt inte konsekvent i ditt tänkande.

#3
Jonas Lundkwist
2012-11-30 19:15

Varför skriver du då själv inte typ häftigt eller inne?
Hur var det förresten med Volvo 140 från -75, var inte de förberedda för luftkudde på förarplatsen (den större centrumkåpan på ratten)?

#4
Jonas Lundkwist
2012-11-30 19:17

Ursäkta, missade kommentarsordningen.

#5
Stephan540i
2012-12-02 13:44

Klart intressant inlägg att Mercedes kallar sig först är för att deras system fungerat enda från start precis som Toyota sägs vara först med serietillverkning av hybridbilar fast än Audi var före med A4 Avant Duo men i och med att Audi slutade tillverka i och med att de var för dyra och Europa inte var mogna för hybrider. Mercedes lyckades marknadsföra sitt system har för mig att alla Mercedes sålda i USA från 1985 har airbag som standard och med det skrivet så bojekottar jag de fåniga svenska översättningarna precis som det heter rave och inget som DN hittat på. Import av ord har alltid förekommit inget märkligt med det men den diskussionen platsar inte här.

#6
Mattias Johansson
2013-01-01 10:29

"Airbag" är enkelt att säga, medans "krockkudde" blir som gröt i munnen, och därför använder jag mig av den engelska termen.
Språket är fullt med låneord och skulle bli ganska fattigt om vi helt avvecklade dem.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.