Bild
Nästa artikel
Mer om Compact!

Mer om Compact!

Reportage

I Klassiker 4/2012 möts en Husqvarna Cornette och en femton år nyare MCB Compact. Här får du veta lite mer om Compact.

MCB Compact såldes för säkerhets skull även med stora hjul i en version kallad 1249, främst äldre köpare stod för efterfrågan. Förstoringen krävde dock en längre och två cm grövre ram för att få flyt i linjerna. 1971 dök CS 1250 upp! En märklig flirt med en marijuanabolmande biograffilm kallad Easy Rider. CS påstods likna filmens tuffa choppers men där verkade idémakarna på MCB ha noll koll.


Den förhatliga störtbågen fanns på tillbehörslistan men märkligast var bakhjulet med större omkrets än framhjulet. CS hade ett traktorliknade stuk. Storleksmässigt kom även sadeln från en sådan vilket inga påhängda fransar i världen kunde dölja. Det blev i stället läckert guldflake metallic 1252 som lockade tillbaka köparna. Den breda treväxlade motorn påminde vid kisande nästan om en mc-motor, och fotväxel hade den, tänka sig!


Förutom dekaler från Monark och Crescent såldes Compact som Maraton, Vimpel, Speed, Svanen och Kroon och det hade bara funnits en konkurrent. 1970 kontrade Mustang som den enda av få kvarvarande svenska mopedtillverkarna med en snarlik kopia. Mustang Mamba hade på Mustangvis en stadig Zündappmotor, mer trimvänlig om nu det kan räknas som en fördel.
1203 med automatväxlad motor blev en parentes medan guldskimrande 1255 Golden Champ med gjutna fälgar och skivbroms fram blev kronan på verket.
1983 lades Compact ner, framgången hade varit lika långvarig som enastående, den tvåväxlade originalversionen hängde med till 1980.


Text & foto Stefan Wulff
 

Taggar: Reportage, Hem
Mer om Compact!
Mer om Compact!
Mer om Compact!
Mer om Compact!

Kommentarer

#1
VWJensa
2012-05-10 21:30

Fasen va detta tar fram ungdomsminnena från då man va 15!
Hade själv en treväxlad Compact som va brunmetallic när jag köpte den för 1500kr som jag hade fått jobba ihop, men blev sen lackad i mörkt lilametallic.
Jag och en kompis körde med våra mopeder på moppesemester ett år från Höör i skåne till Ekerums camoing på Öland och sen därifrån till High Chaparal i Hillerstorp småland och hem igen utan allt för stora missöden!
Kmmer ihåg att jag fick 300kr av min far när jag kom hem bara för att han hade sluppit att hämta oss någonstans!!
Många härliga minnen har man med sin gamla Compact vilket har resulterat i att man har gått o köpt ett gammalt renoveringsobjekt (en två växlad Compact) som man ska skaffa sej tid till att renovera upp.

#2
blörk
2012-05-12 18:05

Hade själv en Blå Huskvarna compact med huskvarna motor. Trimmade den ganska lätt så den gjorde ca 60-65 km/h. Körde flera år med den trimningen.
Kul moppe faktiskt och den vibrerade inte så mycket som compacten med Sachs motor gjorde.

#3
Kingswood
2012-05-15 00:27

Fina bilder! Själv hade jag en televerksorange tvåväxlad hand när jag var 15. Den gick aldrig särskilt bra trots/tack vare idoga lågbudgettrimningsförsök. Men jag minns åtminstone en gång då den iaf gick bättre än kompisens 1149 med 60-kubikskit från Hobbex. Det monstruösa 60-kubiksvridet hade (efter ett otal starter av dragbike-karaktär) med hjälp av framdrevet lyckats klippa av kilen på utgående axeln = stillestånd drygt 2 mil hemifrån. Lösningen blev att med medhavd tång klippa loss några meter taggtråd från ett djurhägn, linda/trassla taggtråden några varv runt "tanken", under compactsadeln, sedan bakåt och motsvarande taggtrådstrassel runt 1149:ans styrkåpa. Därefter bogsering på 1:an hela vägen hem. Taggtrådsstölden borde väl vara preskriberad nu och någon mopedentusiast har säkert "renoverat bort" lackskadorna på Crescentarna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.