Nästa artikel
Mercedes okända motorer
lyxkryssare

Mercedes okända motorer

Publicerad 15 september 2020 (uppdaterad 17 april 2021)
När man konstruerade nya S-klass - W140 sparade man inte på krutet. Men det planerades för flera spännande motoralternativ vi aldrig fick se.
Arbetet med W140 började redan 1981, man skulle ha god tid på sig för att göra den bästa Mercedesen genom tiderna.  Ursprungligen hade man tänkt ha premiär för den 1989, men det stötte på patrull. För när man nästan var klar - kom ärkerivalen BMW med en V12-motor! 

Så nu var man ju tvungen att ta fram en sådan också, därför kom nya W140 inte ut på marknaden förrän i april 1991. I toppmodellen S600 satt en helt ny V12-motor på 6 liter och 408 hästkrafter. Nu stod det 1-lika mellan Mercedes och BMW.

Men man slutade inte där. Man hade börjat rita på en V16-motor, och funderat på hur man skulle få ner den i motorummet på den nya Stormercedesen. Anledningen kan varit att BMW tagt fram en V16-motor, i en prototyp som kallades Guldfisken.
Man trodde kanske att den skulle komma i produktion, men dom farhågorna visade sig grundlösa. Mercedes-Benz hann dock en bra bit längre än BMW innan man hoppade av tåget.  85 stycken provbilar utrustades med V16-motorn, som i grunden var en förlängd tolva.

Men vid sidan av det planerades det för ännu en motor, ännu större, ännu mer storslagen. Motorn som kanske skulle sätta BMW på plats för gott?
Vad man på Mercedes avdelning för omöjliga uppdrag och mirakel började skissa på var en W18-motor!

En W18 med tre cylinderbankar med 75,5 grader emellan och åtta liters volym. Man tog till och med fram två alternativ till denna makalösa manick.
En basversion med två ventiler per cylinder och beräknad effekt till 490 hästkrafter.  Detta skulle då hypotetiskt kunnat blivit en Mercedes-Benz S800/800SEL
En långt mer avancerad design togs också fram. Med flera modifieringar som bland annat topplock med hela fem ventiler per cylinder (det blir 90 ventiler att justera!) och en effekt på närmare 700 hästkrafter.

Hela förslaget presenterades för Mercedes styrelse som man kan tro säkerligen var imponerade, men nu hade man ju nästan gjort klart V12:an, och ansåg att den uppfyllde alla krav man kunde tänkas ha.  I prestige, komfort, effekt och inte minst att slå BMW på fingrarna med. 

Så någon V18 motor kom aldrig att byggas, men alla ritningar som gjordes arkiverades och finns bevarade. 
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.