Bild
Nästa artikel
Modellprogrammet som inte fanns

Modellprogrammet som inte fanns

Boksläpp

När Klassikers Fredrik Nyblad hade ett boksläpp för ”Volvo 165 – Drömmen om lyxkombin” så passade han på att visa skillnaderna mellan Volvo 145, 164 och modellen som inte finns: 165.

I Volvo Showroom i Kungsträdgården i Stockholm stod ett prydligt modellprogram uppställt. Här fanns en fyrcylindrig kombi, en sexcylindrig lyxkombi och en lyxig sedan. Det var ju bara ett litet problem, den där sexcylindriga kombin tillverkades aldrig av Volvo. Men nu har fenomenet Volvo 165 fått en egen bok där Klassikers Fredrik Nyblad grottar ner sig i varför den inte serietillverkades och vilka bilar som ändå byggdes som karosserifirmor och hembyggen.

Vad är då skillnaden mellan bilarna? Den som tittade noggrant på Anders Lundströms 145 De Luxe 1972, Fredrik Nyblads Volvo 165 och Robert Schermans 164 1970 kunde snart se olikheterna. För att den raka sexan ska få plats är motorutrymmet längre på 164 och hjulbasen är 10 cm längre. Volvo 145 (och 245 för den delen) har ett något högre tak. För att bygga en 165 måste man alltså både skarva i torpedväggen och göra en skarv i taket. Därmed blir en 165 den största bilen av de tre både på höjden och längden.

På plats i Volvo Showroom var även en annan Volvo 165-ägare. Carl-Magnus Carlssons bil har den personliga registreringsskylten 165 och hans Volvo är en av sexton 165:or som är med i boken ”Volvo 165 – Drömmen om lyxkombin”.

En hedersgäst var Nils-Åke Nilsson som tillsammans med sin tvillingbror drev Yngve Nilssons Karosserifabrik 1972 då det som idag är Fredrik Nyblads 165 byggdes. Nu fick Nils-Åke för första gången sedan 1970-talet återse en av de mer udda bilar som fabriken i Laholm byggt.
– Det är fantastiskt, det är verkligen en elegant bil, sa Nils-Åke Nilsson.
 
 
Taggar: Reportage

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.