Bild
Nästa artikel
Muskelbilen från Down under - Holden Monaro GTS

Muskelbilen från Down under - Holden Monaro GTS

Holden

Australiensiska Holden hakade på muskelbilståget, och tog i viss mån även ut svängarna mer än vad man gjorde i USA

I slutet av sextiotalet var fräcka sportcoupéer lika stort dragplåster där som i USA, likaså racingframgångar. Holden är lite grann som Volvo, en präktig och rejäl familjebil med tråkstämpel, men 1968 beslöt man att ändra på den imagen och hakade på trenden med en sportigare vagn med ungdomlig prägel, Monaro GTS coupe.

Prestandamässigt låg dessa vagnar efter sina amerikanska förebilder, men så var dom betydligt nättare i formatet med, Monaron baserades på vår Opel Rekord. Två inhemska sexor fanns på  programmet 161" och 186" samt den senare i ett "S" utförande, sen fanns det två V8:or som kom från Chevrolet på 307" respektive 327" .den senare på 250 hästkrafter. men det räckte väl till i den relativt lätta bilen.

1969 vann Holdens stort på racingbanan Bathurst, och detta borgade för fina försäljningsframgångar för Monaron. Det var inte nån speciellt hög produktion på dessa, av första serien 68-69 bygddes styvt 8000 bilar av coupéerna, hur många, eller få av dessa som var GTS vet man inte.  Exporten begränsades till ungefär Nya Zeeland och Sydafrika. 1969 fanns även en GTS 350S med 350" direkt från Chevrolet att tillgå. med automatlåda så gav den 275 hk och i manuellt utförande 300 hästar jämt, i en bil i det här formatet så gav det exceptionella prestanda.


Australiensiska tillverkare har en egensinnig indelning på serierna i sina program, 1968-69 Monaro kallas HK och 1969-70 för HT oftast överlappar serierna varann, och nya modeller kan presenteras med halvtannat års mellanrum för att ytterligare röra till det. I juli 1970 var det dags för serie HG, som nu fanns med egentillverkad 308" V8 på 240 hästkrafter, men GTS350-optionet med Chevroletmotor fanns ännu kvar. Cirka 6100 coupéer totalt byggdes i denna serie.

1971 byttes den ut till den helt nya HQ-serien, en radikalt förändrad bil, borta var nu alla drag av Opel, HQ var Holdens första helt egna design. På motorsidan fanns inga nyheter, samma sexor och V8:or  men i svallvågorna av den amerikanska nedrustningen i hästkraftskriget så började kunderna svika den potenta 350GTS-modellen i favör för den mindre egentillverkade 308" motorn. 327":an hade redan försvunnit från listorna nåt år tidigare.  

1973 lanserade man även GTS350-paketet i fyrdörrars utförande, dessa var de sista som kom att byggas med Chevrolets 350". Efter HQ kom HJ 1974, nu var största motoralternativet den egna 308" som pressades upp i 240 hästkrafter för att någorlunda kompensera avsaknaden av 350" maskinen. Det fanns ingen anledning för Holden att köpa in 350" från USA då dessa nu var så nerbantade för att möta de hårdare utsläppskraven på hemmamarknaden, krav som ännu på länge inte skulle beröra Australien. Det skulle bli onödigt dyrt och komplicerat att konvertera dom tillbaks till grundutförande.

Efter HJ kom HX och HZ som avslutade sviten av GTS-bilar. Produktionen sjönk och effekterna likaså, 1979 byggdes de sista bilarna med GTS-paketet i HZ-serien. Tills...

... 2001 för då presenterades på Sydney-mässan en helt ny Monaro GTS , en fräck sportcoupé som i fornstora dagar. Motoralternativen var en kompressormatad V6:a på 3,8 liter alternativt återigen den Chevrolet-baserade 350" motorn, och precis som förr,återigen omissigenkännligt Opel-baserad. Trots den masserade coupé-karossen så känns ursprunget från Opel Omega igen, så där sluts cirkeln.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
per-arne forslund
2011-10-07 22:03

Kul att ni skriver om bilar från down under, ett outforskat område. Som gammalt opelfreak är tidiga monaro gts en favorit. Det har byggts en hel del kul saker där nere , ex Ascona B med femliters V8, En unik Webermatad hemisexa samt alla fräna utes. Reportage!!

#2
Mårten Carlsson
2011-10-08 00:16

den webermatade hemisexan satt i deras Valiant Charger, och den kommer det komma närmare granskning av framöver.

#3
kanintelogga in
2011-10-10 17:48

Var där och jobbade 1996, och körde Holden Commodore, med den ”minsta” motorn i, 3,8 liters V6 på 200 hk! Betydligt roligare än Opel Omega som den var baserad på.
Fanns även som ”215i” (syftade på antalet kW), vilken hade Chevas 350”med insprutning, 6-växlad manuell låda och valfritt stel eller delad bakaxel.(att välja på när man köpte en ny)
En riktigt rolig bil!

//hultarn

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.