Bild
Nästa artikel
My name is Bond

My name is Bond

lillbrittiskt

Bond Minicar var en av otaliga småbilar som såg dagens ljus på femtiotalet

 Detta var en tid då man åkte motorcykel i stor utsträckning som transportmedel istället för nöjesåkning, och då erbjöd de här trehjulingarna ett billigt alternativ av mer praktisk betydelse.  Fast "Speed-comfort-complete protection" var nog ändå att ta i lite grann... 

Bond hade dock en intressant egenhet, motorn var en Villiers MC-motor som drev på framhjulet med kedja, så hela paketet svängde med när man styrde. Bilen kunde svänga runt sin egen lodaxel genom att hjulet och motorn vreds 90 grader.  Man får anta att Bond-ägare hade självbevarelsedrift nog att inte utföra denna manöver i 50mph...

Bilen på bilden är en mk D som kom 1956, Bonds första bilar byggdes 1949 och blev en av de mer framgångsrika minibilarna i England, och sista modellen mk G gjordes fram till december 1966.  1968 köptes Bond upp av den mer välkända trehjuliga tillverkaren Reliant, som återanvände namnet 1970 på sin trendiga Bond Bug.

Taggar: Reportage, Bond

Kommentarer

#1
Janne G
2013-12-17 10:20

Att motorn kunde vridas 90 grader var framför allt ett intressant sätt att komma runt regeln att motorcyklar inte fick ha backväxel.

#2
Stefan Gustavsson
2013-12-17 16:26

Och eftersom det mesta under motorhuven är luft, så var bilen lättmekad. Man kunde stå inne i utrymmet och byta tändstift!

#3
Arne B
2013-12-17 16:49

Bond laget også biler med 4 hjul. Fra 1963 til 1970 ble Eqipe produsert på basis av Triumph Herald og senere Vitesse.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.