Bild
Nästa artikel
Några nyheter bilåret 1969

Några nyheter bilåret 1969

svar på nöten

Överlag verkar ni läsare tyckt att fredagens quiz var svår men rolig, så låt oss titta lite närmare på modellerna som presenterades där.



Chevrolet Opala, så hette Rekorden när den började byggas i Brasilien. Den snygga Rekord generation C kom dock att bytas ut i Europa redan 1971, men i Brasilien körde man vidare på den ända fram till och med 1992. 
 


Daihatsu Fellow var en av de tidiga japanska ”kei”-bilarna, en term som används på småbilar med motor under 360cc än idag. Den kom hösten 1966, och ersattes av Daihatsu Fellow Max 1970, som var framhjulsdriven och hade fyrtaktsmotor.


Shelbybilar från Mexico är är lite okänt kapitel, men det gjordes en variant där med. Ford hade sammansättning av Mustanger där och från 1967 gick det att få Shelbys via Eduardo Velasquez.
1969 gjordes 306 Shelby Mexicomustanger, som inte var byggda på fastbacken utan coupén som fick utdragna C-stolpar.


Mod Top såklart! Så hette Plymouths blommiga vinyltak 1969, i Dodgekatalogen kallade man det dock Floral Top, och om dessa mönsterbilar har vi ju skrivit om förut: http://www.klassiker.nu/reportage/vilt-galet-vagat-mod-tops-2430



Range Rover var i princip produktionsklar 1969, prototyper hade provats ut under flera år, bland annat under namnet Road-Rover, men före Range Rover hade premiär så byggdes 26 förseriebilar under namnet ”Velar”


Eurostyle var en ganska kortlivad liten karossfirma i Turin. De dök upp på mässorna 1968 med rätt radikala designer, och försvann efter att visat upp den här Porsche 914 specialaren på Turinmässan 1970.


Melkus RS1000 heter den tuffa sportbilen med måsvingar från forna Östtyskland, drygt hundra exemplar gjordes mellan åren 1969-1979
 

Morris Minor var en långkörare och den första egentliga folkbilen från Storbritannien. Fyrtiotalsbilen byggdes ända in på 70-talet, och här smög det sig in ett litet fel, slutåret för Minorn var 1971, inte 1972. Drygt 1,3 miljoner Minors blev det under alla åren.


Ford Escort kom ju 1968, men då först bara med tvådörrarskaross, senare kom en kombi och 1969 en fyrdörring.  Escort kom att bli en storsäljare och hela sex olika generationer genomgick den tills den avlöstes av Focus år 2000.


Pontiac Firebird kom 1967 och 1969 presenterades den vassa Trans Am, en modell som senare kom att bli en enorm säljsuccé för Pontiac. Men de första åren var det ett ovanligt option, 1969 såldes 697 stycken varav bara åtta var cabbar.


1969 kom Volvo med en prestigebil och en laståsna, 164 respektive 145 Express.  Den kom dock inte bli den framgångsrika efterträdaren till Duett som det var tänkt. 145 Express gjordes bara i drygt 4000 exemplar fram till 1974.  


Bristol 411 visades upp 1969 och var först väldigt lik föregångaren 410, med skillnaden att man nu fått en större motor, en 383” från Chrysler. 411;an gjordes fram till 1976 och kom på de åren att uppdateras i inte mindre än fem varianter. Idag kan man till och med lämna in sin gamla 411 och uppgradera den til en ”series 6” om man nu äger en av de 287 stycken som byggdes vill säga.
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Tore
2014-11-06 12:30

Jäpp - och vid Geneve Show 1969 presenterade Peugeot 504 Cabriolet och Coupé. http://www.caranddriver.com/photos-media/463609/1969-peugeot-504-coupe-p...

#2
Peter
2014-11-06 12:39

Och Fiat 128.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.