Bild
Nästa artikel
När man uppfann hjulet på nytt

När man uppfann hjulet på nytt

design

Det enda man kan vara säker på när Franco Sbarro skall visa upp sina alster är att ingenting är i närheten av normalt.

Inför Genevemässan 1989 var det nog en hel del som ställde sig frågan - Vad skall Sbarro hitta på den här gången?

Och den schweiziske designern gjorde ingen besviken, då premiärvisades Osmos - en blott meterhög skapelse, hela 210 centimeter bred och byggd runt en rödmålad Jaguar V12-motor som exponerades frikostigt genom en plexiglasbubbla.

Men det var inte det, dess saxdörrar eller de tolv kromade förföriskt formade rören från motorn - nej, hjulen var det som drog uppmärksamheten till sig, den hade ju inga fälgar!

Franco Sbarro hade uppfunnit hjulet på nytt, ett hjul utan nav...
Hur det går till och fungerar är en rätt komplicerad historia, motiveringen till varför något enklare.  Fördelen var mindre friktion i delar runt lager och axlar. Sedan kunde man få bra mycket större bromsyta också. 1989 var hjul inte så stora, 16 tum var det största som monterades på sportbilar då. Men motorernas styrka fortsatte bara öka, och det behövdes mer för attt få hejd på ekipaget. Fälgarna satte helt enkelt stopp för stoppet.

Att skippa nav och annat skrymmande var en lösning på problemet, men med det uppstod ett par andra. Det var en komplicerad apparat helt enkelt, alldeles för komplicerad för att vara allmänt gångbar. De navlösa hjulen har fortsatt vara en kuriositet på bilar och motorcyklar med fokus på show. 

 
Taggar: Reportage

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.