Bild
Nästa artikel
När Opel var polisbil

När Opel var polisbil

Reportage

I början på 1960-talet var Opel Kapitän en vanlig polisbil i Sverige.

Klassikers sommarnummer 2020 – med Kryss & Klur

Beställ Klassiker 7.2020 direkt hem till brevlådan – frakt ingår i priset. På köpet medföljer Kryss & Klur-tidningen med priser för över 40 000 kronor!
 

Opel Kapitän P2 lanserades hösten 1959 och jämfört med föregångaren var insteg och takhöjd bättre vilket gjorde bilen än mer lämplig för som radiopatrullbil. Många polisdistrikt började köpa in Opel Kapitän i början av 1960-talet och i många fall ersatte den stora Opeln amerikanska bilar. 
 

När Opel var polisbil

I kundtidningen GM-revyn 1960 citerades fordonsinspektören hos Göteborgspolisen Åke Skantz: ”Mycket grundliga prov och tester ligger bakom köpet av våra nio Kapitän”. Den raka sexan i Kapitän P2 var en vidareutvecklad version från föregångaren med kortare slaglängd och större borrning. Den 2,6 liter stora motorn gav nu 90 hk.
 

När Opel var polisbil

När ansvaret för all polisverksamhet i Sverige togs över av staten 1965 inleddes också en stor föryngringsvåg av de svenska polisbilarna. I Stockholm skrotades nästan alla gamla bilar. Expressens motorskribent Lennart Öjesten skrev i flera artiklar om hur slitna många polisbilar var vid den här tiden och på just Opel Kapitän menade han att framvagnarna ofta var nedsjunkna med snedslitna däck som följd.
 

När Opel var polisbil

Läs mer om Opel Kapitän som polisbil i Klassiker nr 7/2020 där vi kör en unik överlevare som finns kvar tack att den var inblandad i en trafikolycka 1965! idag ingår den i Polismuseets fordonssamling.
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.