Bild
Nästa artikel
Nedräkning för Saab 92 004 – vi reder ut historien bakom auktionsbilen

Nedräkning för Saab 92 004 – vi reder ut historien bakom auktionsbilen

Unik genomgång

Snart faller klubban för en unik Saab 92 – med chassinummer 92 004. Trots en ganska medioker beskrivning av auktionsfirman verkar prisrekord vara inom räckhåll. Det är en spännande bil omgiven av många frågetecken. Klassikers systertidning Saab Cars Magazine ger lite mer bakgrund.

Med epitetet ”världens äldsta” listar Bilweb Auctions den unika Saaben med chassinummer 92 004. Auktionen går ut 3 september.

Det är tre år sedan något liknande hände då Bonhams auktionerade en Saab 92 med chassinummer 92 009 för drygt 280 000 kronor. I likhet med 004 var den bilen ombyggd till B-utförande med bagagelucka och större bakruta. Den bilen var omlackerad i grått, men bar spår av den välkända buteljgröna kulören.

Ursaaben, 92 001 var först i regentlängden, den huserar idag på Saabmuseet. Följaktligen är 004 den fjärde bilen som byggdes – mycket spännande och naturligtvis kommer kommentarerna slag i slag, inte minst på sociala medier.


Frågor ställs om hur en bil som ser ut som en -55:a kan vara från 1940-talets slut. De som tror sig veta ger sina förklaringar så att stormen kan lägga sig tillfälligt för att blåsa upp i nästa tråd med samma frågor och svar. Efter bara någon dag kan en Facebook-diskussion ha försvunnit ner i ett obarmhärtigt djup, omöjlig att återfinna för den som söker bilens historia.

Vi ska försöka sammanfatta fakta och reda ut begreppen även om det inte är helt lätt; historiens stigar har växt igen av tidens snårskog. Fakta som finns tenderar att bygga på gissningar och gamla sanningar kan ifrågasättas.


Tre flygfärdiga provvagnar, i nummerordning från vänster: 002, 003 och 004. Man experimenterade med olika utformning på motorhuvarna, med eller utan förstärkningsveck i mitten.
Tre flygfärdiga provvagnar, i nummerordning från vänster: 002, 003 och 004. Man experimenterade med olika utformning på motorhuvarna, med eller utan förstärkningsveck i mitten.
Samma fotograferingstillfälle på Saabs fabrik i Trollhättan. Den ljusa bilen längst fram är 92 004 och här är det svart ratt som gäller.
Samma fotograferingstillfälle på Saabs fabrik i Trollhättan. Den ljusa bilen längst fram är 92 004 och här är det svart ratt som gäller.

Vi börjar från början. Saabs förstlingsverk modell 92 började säljas 1950 (produktionen kom igång i december 1949) och den var resultatet av ett mer än fem år långt utvecklingsarbete som gjordes i Saabs fabriker i både Linköping och Trollhättan.

Den första prototypen 92 001 blev klar sommaren 1946 och var under ett år ensam majestät i företagets bilpark. En uttömmande artikel om Ursaaben finns att läsa i senaste numret av Saab Cars Magazine.


Från sommaren 1947 fick den sällskap av ytterligare två provvagnar, 92 002, och 92 003. Knappt ett år senare byggdes artikelns huvudperson, 92 004.


Dessa fyra Linköpings-tillverkade bilar var byggda för att testas hårt och köras långt. Uppgifter varierar men det talas om sammanlagt 10 000-tals mil. Helt naturligt slets karosser och maskineri ned efter hand, både kosmetiska och mekaniska förbättringar kom till löpande, så inom något år gick bilarna knappt att känna igen. Det gäller inte minst 92 004. 


De fyra bilarna är ganska väl omskrivna, men ju högre chassinummer, desto vagare uppgifter. De exemplar som förekommer flitigast på bild är 002 och 003. 002 kan anses som Saabs första ”riktiga” 92. Ursaaben 001, var mer en (förtjusande!) grovskiss och testbänk. Det var också 001 som journalisterna fick åka med i vid pressvisningen i Linköping 1947, men det var 002 som avtäcktes i Saabs personalmatsal Terrassen.

Från de första åren syns 004 på bara 5–10 officiella bilder, vilka ger en smått suddig bild av bilens historia, som tar sin början under försommaren 1948. 


På en av bilderna syns provningschefen Olle Landbü på väg ut eller in genom dörren. En röd interimsskylt från Östergötland, en heldragen stötfångare samt en huv utan veck på mitten, måhända ärvd av 92 003, som då ändrat uppsyn, samt en kulör som, svartvita bilder till trots, ser betydligt ljusare ut än föregångarna. 

Extra tydligt angående kulören blir det på ett fotografi taget från ovan utanför Trollhättefabriken. Saab 92 i tresmak; den mörkblå tvåan, den gröna trean och så den betydligt ljusare fyran. Vilken kulör bilen hade är svårt att leda i bevis. Men en bild i serien är tydlig: den har svart ratt. 


Under andra halvåret 1948 beslutade sig Saab för att den nya bilen skulle säljas i två versioner, en blå Standard och en grön DeLuxe, något som i själva aldrig verket blev av. Om inte förr är det då den buteljgröna kulören vi vant oss vid att se som slutgiltigt definierar de tidiga 92:orna.


003 och 004 fick bli visningsexemplar för att illustrera skillnaderna mellan en Standard och Deluxe. 92 004 ikläddes standardkostym, vilket var detsamma som att stötfångare plockades bort och grill och navkapslar målades i bilens färg. En vindrutetorkare offrades också. Om bilen helt och hållet lackades blå eller i någon annan kulör är ovisst. Det går inte se på de annars underbara bilder som tas på de båda modellerna någon gång 1948/49. Tänk om någon bara hade stoppat i en färgfilm i kameran!

Saab genomförde studier på en ekonomimodell … och plötsligt fick 004 ikläda sig en mer nedtonad kostym. En 92 Standard skulle ha lackerade navkapslar och grill. Inga kofångare – och bara en torkare.
Saab genomförde studier på en ekonomimodell … och plötsligt fick 004 ikläda sig en mer nedtonad kostym. En 92 Standard skulle ha lackerade navkapslar och grill. Inga kofångare – och bara en torkare.
På något vis blev snikmodellen bara mer flygdoftande. Flygplan har ju inte kromdekorationer för ögonfägnads skull!
På något vis blev snikmodellen bara mer flygdoftande. Flygplan har ju inte kromdekorationer för ögonfägnads skull!

Genom sidorutorna på 92 004 anas en vit tvåekrad ratt vi sånär känner igen från produktionsbilarna, med delvis blankt rattcentrum. Och kolla in texten i bakrutan – identisk med texten som fanns på 92 003 – Saab 92 PROVVAGN. Saabs bilprojekt var nu inte längre hemligt och vart än provvagnarna kördes väckte de enorm uppmärksamhet.

Kanske öppnar även fotografen dörren och tar en bild? En bild i tidningen Vingpennor visar en interiör på en av provvganarna – men exakt vilken? 

Bilen har också hunnit bli registrerad. Det skedde 2 juli 1948 och bilen fick registreringsnummer P 15913. Efter detta verkar 004 ha lämnat rampljuset och dyker inte upp förrän 1961.

Vad som hänt under de dryga tio åren är svårt att säga. Det annars säkra Riksarkivet kan inte ge bra svar. Det vi vet och kan se tydligt än idag är att den byggdes om efter reklamfotograferingen 1948/49. Bland annat har baklucka tillkommit, den tvåekrade ratten är bytt mot en banjoratt och baklysen av den modell som introducerades 1955 sitter på bakskärmarna.


Oavsett vem som tar över stafettpinnen så har den nye ägaren en skatt att förvalta. Och ett forskningsobjekt av rang. Det här är en bil som berättar mycket spännande om sin egen men också om Saabs historia för den som tar sig tid att stanna upp och lyssna.

Hjulhuskanterna tycks ha en liten annorlunda skärning jämfört med produktionsmodellerna. Kanske en synvilla?
Hjulhuskanterna tycks ha en liten annorlunda skärning jämfört med produktionsmodellerna. Kanske en synvilla?

Men att en bil med så rik historia inte beskrivs mer ingående i auktionsprospektet är illa. Man har inte ens kommit i närheten ett försök till en genomlysning av auktionsobjektet. Det är anmärkningsvärt. Istället överlåter man till ”92-kännare” att ta reda på vad som särskiljer bilen från produktionsbilarna. ” … många detaljer finns bara specifikt på det här exemplaret” är den enda ledtråd som ges. Inga exempel lyfts fram. Allt som tekniskt skiljer den från en produktionsmodell stärker dess historia, autencitet och därmed värde – och då ska en spekulant också kunna kräva att det nämns. I detalj.

Istället väljer man att citera Karl-Bertil Jonsson julafton (förklara den för en utländsk intressent!) och spekulera i om den trasiga förarstolen kan ha nötts sönder av en testingenjör vid Stallbackafabriken – något som isåfall skulle utgöra en omistlig del i bilens ”proveniens”. Man menar också att lacken inte ”bör” eller ”ska” åtgärdas. Varför/varför inte? Några underbyggda skäl anges inte.  

Bonhams redovisade rakt upp och ner att 92 009 var omlackad och att spår av originallacken fanns bevarade. Bilweb Auctions nämner ingenting i den vägen. Vidare redogör Bonhams om ägarlängden, klart och redigt. 92 004 har enligt Bilweb Auctions beskrivning ”hela tiden funnits runt den första ägarfamiljen”. Vad betyder det?

Om 92 004 kan anses som en ”helig graal” är nog en sak att avgöra för den som lägger högsta bud. Det är en bil som varit känd länge – men som välförtjänt gör comeback i strålkastarljuset. Den annonserades ut i Dagens Industri 1999 för 350 000 kronor – återstår att se om den prislappen toppas 2020.

Vi ser med spänning fram emot nedräkningen på Bilweb Auctions!

Läs mer om Ursaaben 92 002 i senaste numret av Saab Cars Magazine – klicka här

Ingenjör Olof Landbü kort tid innan han omkom i en tragisk drunkningsolycka. 92 004 hade hel kofångare, mer av ett rör. Slät motorhuv och ett fräsigt emblem i fronten – som ersattes av flygplans-siluetten i produktion.
Ingenjör Olof Landbü kort tid innan han omkom i en tragisk drunkningsolycka. 92 004 hade hel kofångare, mer av ett rör. Slät motorhuv och ett fräsigt emblem i fronten – som ersattes av flygplans-siluetten i produktion.

Saab Cars Magazine – beställ den direkt hem till brevlådan!

SVERIGES SAABTIDNING!
Ur innehållet:
Saabandan
Saab 9-5, ett hav av tvåtaktare och en 95 med knasiga dörrar.
Saab 96 GT 750 1960 Kunglig glans
Prins Bertil sspände gärna åt bilbältet lite extra när han skulle ut och varva med A 50050. Vi gör likadant!
Saab 900i Yacht-Club 1989
En specialmodell, det var just vad både bil- och båtfantaster önskar sig, resonerade Saab i Frankrike. Vi broschyrbläddrar.
Smått och gott
Smittsäkrad Saabträff och tidernas snyggaste bensindunk.
Saab 92 1955 Bevarad rost
Det tog Peter Stöhr 15 års renoveringsarbete att få det att se ut som om ingenting har gjorts. Ytrost med djup.
Familjealbum i tvåtakt
För Bengt Lindqvist började det med Saab – och sedan har det fortsatt. Färgstarka semesterbilder!
Saab 99 ”Turbo 16” 1970
Spinkiga stötfångare, biffig motor. Vi förflyttar oss till ett ­parallellt universum där 99 har 900 T16-drivlina. Vi trivs.
Saab 900 Turbo Cabriolet 1989
Modellen som var själva definitionen för Saab för många på 1980-talet. Vi fäller suffletten!
Snap your fingers!
Med miss Universum på Rivieran i åttiotalets läckraste cabriolet. Vi sätter Kjell Bergqvist i en 900 Cabriolet igen.
Mästaren Rony Lutz
Som ingen annan lyckades han visualisera Saabandan ända ner på minsta skruvskalle.
Rallygiganten Saab 96
Saab 96 hävdade sig i rallyskogarna under mer än 15 år.   
Saab 92.001 Grundforskning
Världens äldsta Saab återser sin födelseplats och vi gräver fram nya okända fakta i skapelseberättelsen.
Saab-Lancia 600 GLS 1986
Nu kan det sägas – den var inte utvecklad av Saabs ­ingenjörer. Men det var inte det som var huvudproblemet.
Nice adverts – shame about the car
Saab-Lancia 600 blev en flopp men det var inte reklamens fel. Vi träffar copywritern bakom kampanjen.
Saab 900 Turbo sedan 1982
En Saab Turbo skulle köras hårt och långt – därför finns det få fina överlevare. Lars-Olas bil är ett fantastiskt undantag.
Dagen H-Saaben
När Sverige gick över till högertrafik patrullerades vägarna av Motormännen i 500 röda Saab 96. Ulf har återskapat en.
Snabbast, saltast ... saabigast?
Rekordjakt på Bonneville Speed Week i Utah. En Saab 900 swishar förbi i 264 km/h. Hur gick det här till?
 
Taggar: Reportage, Saab 92

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.